26. 1. 2013

Černý sníh (Zločin, #1)

Autor: Lotte Kinskofer
Originální název: Schwarzer Schnee
Nakladatelství: Fragment, překlad M. Škultéty
Vydání: 2012 | paperback | 182 stran


Anotace: Kdo je ve skutečnosti pachatel a kdo oběť? Nikdy nedej na první dojem, zdání klame...

Lařin bratr Simon zmizel beze stopy. Nikdo netuší proč. Policie nemá pro jeho zmizení žádné vysvětlení. Lara se proto rozhodne pátrat na vlastní pěst... Věci, které postupně vyplouvají na povrch, se k Simonovi vůbec nehodí. Ve městečku se začínají šířit divoké řeči a spekulace o násilí, vydírání a mučení. Je Simon opravdu oběť? Jakou děsivou pravdu odhalí pátrání?

Nová edice:
Fragment je jedním z nakladatelství, která překládají YA knihy nejen z angličtiny, ale i z němčiny, a to poměrně hojně. A já jsem za to ráda, jelikož knížky německých autorek jsou v nějakém ohledu jiné než ty americké - a když k tomu připočtete skvělý překlad Michaely Škultéty, jsou tyto tenké knížečky skvělou zábavou na jedno odpoledne.

Na blogu můžete najít recenzi na oba dva díly Thrillerů, které prozatím vyšly (v dubnu mají vyjít další dva). Edice Zločin je takovou jejich starší sestřičkou, a podle obálky tyto knihy nejsou vhodné pro lidi pod 15 let. Řeší se zde totiž závažnější témata - u Černého sněhu jsou to, jak už obálka napovídá, drogy. Já bych ten příběh ale nějaké třináctce do ruky klidně strčila, ať radši čte místo milionté 'spací' protidrogové přednášky ve škole.

Drogy i hodina psychologie
No, teď už ale ke konkrétnímu titulu. Kdybych měla Černý sníh charakterizovat jedním slovem, asi by ze mě vypadlo, že ta kniha je 'hmmm... zajímavá,' nebo něco v tom smyslu - ale to by nebyl věrohodný popis. Prvních asi 70 stran se příběh odehrává spíše v psychologické rovině - jak se rodiče a sestra snaží přijmout fakt, že Simon zmizel. Jak tuto skutečnost nejdříve popírají, a poté nastává pokus se s ní vyrovnat. Jak se chytají každého střípku naděje. A jak to nakonec Lara nevydrží...

Ze začátku jsem to vážně oceňovala, přece jenom psychologii v knihách mám ráda, pokud zapadá do příběhu a nejsou to tuny faktů, postupně se tak ale děj stával rozvleklý a roztahaný. Až jsem se skoro bála, že se na těch necelých dvou stovkách stránek nic nestane.

Naštěstí stalo. Lara se rozhodla pátrat na vlastní pěst a tak se děj postupně rozjel. A i když se mi líbilo jak tempo příběhu, tak směr, kterým se dějová linie ubírala, autorka bohužel stihla prozradit dost vodítek na to, aby mě konec prakticky vůbec nepřekvapil. Je ale fakt, že u příběhu takového typu jsem nečekala žádné epické vyvrcholení, takže jsem knížku zavírala s tím, že místo úžasného konce jsem dostala psychologicko-dynamický drogový příběh a to je něco, s čím můžu být spokojená.

Dospělejší postavy?
No, v tohle jsem tak nějak... doufala. Říkala jsem si, že by Lara mohla být aspoň trochu rozumná. Byla - v jednom ohledu. A v tom druhém se zase chovala jako totální pako. Chápu, že toho na ni bylo moc a nevím, jak bych se v její situaci chovala já, ale po nějaké době mě začala iritovat. 

Každopádně, i přes to jsem si oblíbenou postavu našla. A na příběhu musím ocenit to, že každý jeden z hrdinů mě propracovaný charakter, nebyl 'plochý'. Takže i když mě na Laře štvaly její chyby, dodávaly jí nádech reálnosti.

Závěrem...
I přes těžké téma bych tuto knihu označila za 'oddechovku.' Styl psaní je vážně jednoduchý, krátké věty, nic, nad čím by člověk musel dlouho přemýšlet. Navíc je kniha kraťoučká, takže ji máte přečtenou za jediné odpoledne. A co se týče těch drog, příběh není takovým náporem na psychiku jako My děti ze stanice ZOO nebo Memento; jen ukazuje, kam až se člověk může dostat, když se nechá navézt do něčeho, co vlastně nechce dělat. Nebo když věří nesprávným lidem...

No, a obálka se mi vážně moc líbí. Vystihuje příběh, přitom není nějak přeplácaná a docela dobře se na ni kouká. Formát je o něco menší než u Thrillerů, za což jsem ráda, zbytečně roztahané paperbacky nemusím. Černý sníh mě docela navnadil na celou edici, jsem si jistá, že se v ní najdou knihy, které mě uchvátí... tak uvidíme, jak si budou stát Ledové oči.

Černý sníh si u mě vysloužil 3 hvězdičky.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete zakoupit například zde.

4 komentáre:

  1. To znie super 8) Nejak som nebrala na vedomie túto knihu, lebo prvotný dojem bol, že by ma asi nenadchla, ale celkom si ma zaujala a možno dám knihe šancu 8)
    Pekná recenzia.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuju :) Ony si i ty 'ne-tak-výrazné' knihy zaslouží, aby si je člověk přečetl, mohou překvapit^^

      Odstrániť
  2. Hm, to vypadá jako ideální kniha do vlaků a autobusů :D Lehká, čtivá, s dějem... Sakra, škoda že už nikam nejezdím! :/ :D

    OdpovedaťOdstrániť