12. 1. 2013

L.J. Smith - Otrokyně (Tajný kruh, #2)

Kniha: Otrokyně (Lisa Jane Smith)  
Originální název: The Captive
Série: Tajný kruh (#2) | The Secret Circle (#2)
Nakladatelství: CooBoo, překlad I. Svobodová
Vydání: 2011 | paperback | 220 stran


Anotace: Po zasvěcení do Tajného kruhu mladých čarodějek se Cassie opájí svou nově nalezenou mocí, která je stejně návyková jako nebezpečná. Octne se mezi dvěma soupeřícími klany a záhy stojí před zásadním životním rozhodnutím: Má zradit ty, které miluje, nebo se doznat a riskovat tak vyhoštění z kruhu?

No. Vy, co mě znáte, asi víte, že tato série mě nijak moc nenadchla. Měla jsem přílišná očekávání (ošklivej goodreads) a... vůbec, vadily mi typické smithovsky nedotažené věci, překlad i hlavní hrdinka. I přesto jsem se ale s odhodláním takřka sebevražedným statečně pustila do druhého dílu. Nadšená nejsem, rozhodně jsem si ale částečně zlepšila mínění

Největším problémem prvního dílu bylo to, že i když se toho dělo docela dost, prostě mě to nebavilo a nebavilo a nebavilo. U Otrokyně se až na pár maličkostí a zajímavý konec nedělo prakticky nic - ale bavit mě začala. Svoje myšlenkové pochody někdy nepochopím. 

Diana
Chci psát recenzi, ne srdceryvný výlev, proto se chytím toho, co už jsem naznačila: málo děje. Šíleně málo děje. Párkrát to vypadá na nějakou akci, když si Faye zahrává s véééélkým zlem, jenže ta zhasne dříve, než se vůbec stačí rozvinout. Potom je zajímavá volba nového vůdce Kruhu a navnazující konec - jenže mezitím se prostě prokousáváte záplavou Cassiiných myšlenek, výčitek a úvah, jestli má všechno říct nebo mlčet (no jo, kdyby to řekla, nemá Smith o čem psát). Dokázala jsem si ji tak znechutit za pouhých dvacet stránek, což je rekord. Postupem času jsem se stále ošklivěji dívala i na Dianu a naopak se více přikláněla k Faye, Suzan & Deborah. 

Takže postavy neoslnily. Ani jejich charakter mi nepřišel nějak propracovaný - jen se člověku celou knihu vtlouká do hlavy, že Faye je hrozně zlá a Diana největší dobro na planetě Zemi. (I když na to, jaké by měla být Faye zlo, neměla na chudinku otrokyňku Cassii požadavky all night all day, to jen hlavní otrava fňukala.)

Faye
Za velké plus ovšem opět považuji čarodějnictví. Alespoň ve faktické rovině Smith tuší, o čem píše, když už se nevyzná v té citové. Nejlepší části jejích knih jsou totiž právě ty, kde se řeší krystaly (Temné vize), kameny & byliny (Tajný kruh) nebo upírská fakta (Říše temnot). Přesněji: ty, kde nemá co pokazit, protože jen vloží postavě do úst pár vět o tom a tamtom.

A jak jsem z konců L.J. většinou zklamaná, tak u Tajného kruhu se mi zrovna líbil. Poměrně propracovaná minulost, která slibuje zajímavý další díl (pokud to autorka nepokašle) mě příjemně překvapila. A i když na posledních pár stránkách bylo vecpané poměrně velké množství akce i informací, přišlo mi to... tak akorát. Ne přehnané. 

Co stále nechápu je překlad (chyby, chyby, kostrbaté věty, nesmysly, chyby) a obálka. Formát je mimochodem taky podivný, ale na obálku nemá. To fakt nešlo vymyslet nic jiného, než obálka podobná UD s narůžovělým písmem podstíněným oranžovou? Slečna na ní mi navíc připomíná oživlou barbie, která se rozhodla dát na gothic, a jediné, co pro to udělala, bylo koupení černé barvy na vlasy -> takže bída a děs.

Cassie
"Zapomněla jsem ti říct, že tady kdysi stával dům," řekla Deborah. "Zbourali ho už hrozně dávno, ale pořád tady ještě jsou zbytky základů."
"Asi jsem právě kus našla," zamumlala Cassie.
-strana 133

Doporučení této knihy... no, mám to dost usnadněné tím, že se jedná o druhý díl... Takže bych ji prostě strčila před nos těm, kterým se líbilo Zasvěcení, nebo těm, kterým se to nelíbilo, ale prostě to nějak protrpí. Jinak je tato série poměrně (ne)příjemnou oddychovkou...

3 hvězdičky, konec vážně příjemně překvapil.

8 komentárov:

  1. Taká škoda, že skončili so seriálom! Už len kvôli tomu by som si knihy rada prečítala, nech viem, ako by pokračovala 2. séria 8D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já se pořád přesvědčuju, abych se podívala aspoň na jeden díl seriálu... nějak se mi do toho nechce :D Ale je fajn, že tě to navnadilo k četbě :D

      Odstrániť
  2. Četla jsem první díl ale na tento druhý se moc nechystám. :D Jsou i lepší knížky. :) btw. Hezká recenze! :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak nějak. Já zvažuju, jestli má cenu číst třetí :D
      Děkuju :)

      Odstrániť
  3. Druhý díl jsem nedočetla. Po 40 stránkách a tolika klišé a Cassie jsem knihu zaklapla a s L.JSmith skončila, nebo alespoň s Tajným kruhem určitě. Poprvé v životě jsem se v knize zastavovala nad jednotilvými větami a kroutila hlavou. :/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jo, tak to se ti vůbec nedivím... Já to tak měla s prvním dílem :/

      Odstrániť
  4. Já teda nevím, co pořád máš s těma chybama a kostrbatýma větama? Není to žádnej dechberoucí příběh, ale přeložený je to rozhodně líp než Upíří deníky... a co ti vadí na formátu? Že je to paperback?
    A obálku docela chápu, originální jsou stejné, musí to mít důvod.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. UD jsem četla... dva, tři roky zpátky? A zvládla jsem jen prvních pár dílů, takže k překladu těchto děl se nevyjádřím.
      Prostě mi to vadí, ruší mě to při čtení. Ano, já se taky kolikrát překlepnu/napíšu nesmysl (ať už kvůli rychlosti psaní, nebo proto, že jsem myšlenkama o kus dál), ano, všechny moje věty nezní úplně nejlíp, ale když už s něčím jdu na veřejnost, aspoň si to po sobě přečtu (případně si to nechám od někoho obetovat a proškrtat). Jenže v Tajném kruhu jsou občas takové perly, že to vypadá, jako by to nikdo nečetl...
      Je to tenoučký paperback, ale docela vysoký. Připadá mi to dost roztahané... Kruh je o kousek menší než VA nebo HG, jenže ty mají přes 300 stran. Pro takhle tenké knihy bych volila formát "fragmentovek", vyhovuje mi víc. Nehodlám do toho vydavatelství kecat, navíc zmenšit jej teď by bylo svinstvo (nesnáším, když je např. druhý díl větší/menší než první) za které bych vraždila, prostě jsem napsala, jak to cítím. To stejné s obálkami k této sérii, které se mi prostě nelíbí.
      Jistě, že to má důvod. Já to vidím jako snahu vydělat na jménu autorky, která je profláklá díky UD.

      Jo, a pro příště bych uvítala odkaz na blog nebo nějaký kontakt... Obouvat se do jiných pod zástěrkou anonymity nic neříkající přezdívky zvládne každý :)

      Odstrániť