10. 1. 2013

L.J. Smith - Vášeň (Temné vize, #3)

Kniha: Vášeň (Lisa Jane Smith)
Originální název: The Passion
Série: Temné vize (#3) | Dark Visions (#3)
Nakladatelství: Fragment, překlad O. Staníčková
Vydání: 2012 | paperback | 254 stran

Anotace: Kaitlyn a jejím přátelům se podařilo získat úlomek čistého křišťálu od Bratrstva. Ten může zničit zrůdný krystal pana Zetese, který páchá zlo. Nejprve však musí najít místo, kde je krystal schovaný. Kaitlyn se proto rozhodne pro návrat do institutu, protože jako tajný špeh má šanci úkryt najít. Podaří se skupině nadaných studentů porazit pana Zetese? Jaké nebezpečí hrozí Kaitlyn? 

Recenze na první a druhý díl. | Možné spoilery vůči předchozím dílům!

Znovu, potřetí a naposledy (Trilogie od Smith! A má fakt jen tři díly!!! No chápete to?), se setkáváme s Kaitlyn, Robem, Annou, Lewisem a Gabrielem. Tentokrát musí naše pětice zničit zrůdný krystal, což rozhodně nebude snadné. Jenže stejně jako v životě je zasáhnou pocity - nenávist, vztek, smutek, frustrace, strach i láska, které jim úkol rozhodně neusnědňují. A o tom kniha je. Chci říct, o tom kniha je převážně.

Samozřejmě se najdou nějaké ty nedotažené nápady aka Smithovská klasika, pár klišé (které, dobře, v roce 1995 ještě tak klišoidní nebyly) a hlavně tak nechutně přeslazený a okoukaný konec!!! *spoiler* typu skončilo zlo, tak se tu navzájem mülujem */spoiler* No, tak to bychom měli hlavní mínusy...

Vyjádřím se nejprve k hlavní hrdince. No, Kaitlyn jsem měla i ráda, ale postupem času jsem si o ní stále víc kazila mínění. Zatímco v prvním díle mi přišla rozumná, ve třetím už bych ji definovala spíš jako snílka a sebevraha. Protože je ale docela nepříjemné znechutit si hlavní hrdinku, o které ještě x stran čtete, tak nějak jsem ji trpěla. Naopak Anna mi byla stále sympatičtější a Gabriel taky (mám úchylku na sladké zmetky). Lewis... no, u něj se mi zamlouvalo jeho myšlení - rozhodoval se sám a používal mozek. A Rob... sladký, sladký, sladký. Kdyby to mělo pokračování, dostanu cukrovku.

Teď objektivněji. Autorka měla docela dobré nápady při rozvíjení charakterů (to jen v mém podání zní strašně jednoduše), které kupodivu do konce dotáhla - a některé vlastnosti postav se projevovaly až s postupem času, což se mi líbilo. V reálu taky nemáte všechny prokouknuté za dva dny. Co se chlapského osazenstva týče, není to žádný materiál na nové crushe, ale díky poměrně velké různorodosti povah si, hádám, většina z dam vybere svého oblíbence :). A ženské nejsou jen fňukny ufňukané, ale dokážou i zatnout zuby. Ačkoliv Kait byla občas neuvěřitelně naivní, nemarnila čas stěžováním si (no, možná trošičku).

Ačkoli se ve třetím díle vyskytovalo poměrně velké množství postav, já osobně se nijak neztrácela. Přibyly i některé nové - kupodivu s zcela nesmithovskými charaktery - povětšinou správně šílené a já si je (i přes spíše negativní roli v příběhu) oblíbila.

Příběh je poměrně jednoduchý (či spíše, velice jednoduše napsán), přesto mají Temné vize v tomhle ohledu co nabídnout a čím zaujmout. Lisa Jane si dokáže zjistit, vymyslet a vhodně zkombinovat velké množství nejrůznějších 'magických,' mytologických i fantasy prvků, které každý její příběh slušně oživí (dokud o tom samém nečtete patnáctou knihu, no). Na rozdíl od jiných autorů u ní mám pocit, že i když nedokáže z téměř žádné zápletky vyždímat všechno, co jde, přinejmenším ví, o čem píše. A krom toho v knize najdete i tu méně zajímavou část - zmíněné pocity a emoce. Řeknu to asi takhle: asi všichni známe Smith. Takže všichni víme, že bez nich by se to neobešlo.

Díky stylu psaní, nad kterým vážně nemusíte nijak hloubat, stačí otáčet stránky bez zapojování velké části mozku, je tato trilogie docela příjemnou oddychovkou, čemuž napomáhá i velmi kvalitní překlad. Z vlastní zkušenosti vím, že na lehátku u bazénu s nějakým drinkem příjemně ukrátí čas a nezavaří se z ní hlava. To je, bohužel, v zimě těžko realizovatelné, ale jsem si jistá, že ten čas ukrátí i s čajem pod peřinou. 

Takže (ať už to berete jako závěrečné srhnutí, nebo vás zajímá, proč tak nízké hodnocení)? Bavilo mě to. Bavilo mě to celou dobu, někdy kolem dvoustétřicáté strany jsem se i pořádně začetla - a najednou konec a la cukrová vata. Ne, že bych byla tak naivní a očekávala originální a rozumný konec... ne, to ne. Vím, co čtu za autorku. Ale i přesto jsem doufala, že by se jí z Temných vizí mohlo podařit vyždímat o něco víc.

3 hvězdičky. 

Knihu můžete zakoupit například zde. 

4 komentáre:

  1. Ja som po strašnej 2ke bola nadšená z 3ky 8D fakt sa mi to páčilo, ten koniec bol dokonca prekvapivý, nikdy by som neverila, že bude ten výber taký, aký bol 8P Bavilo ma čítanie, pričom v 2ke som sa musela nútiť a myslela som že zomriem od nečinnosti 8D mohlo z toho byť lepšie čarodejnícke téma, áno, ale povedzme, že sa to podarilo 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak nějak :D Až na ten konec souhlasím. A dvojka byla celkem ucházející...

      Odstrániť
  2. Ja som dala viac. ten koniec ma úplne dostal - ani som neverila, že existuje kniha, ktorú by Smith mohla ukončiť podľa môjho gusta. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já pořád ještě nevěřím :D Mně přišel ten konec moc sladkej a napůl jsem to čekala, no... :D

      Odstrániť