15. 1. 2013

Nádherné bytosti (Kronika prokletých zaklínačů, #1)

Kniha: Nádherné bytosti (K. Garcia, M. Stohl)
Originální název: Beautiful Creatures
Série: Kronika prokletých zaklínačů (#1) | Caster Chronicles (#1)
Nakladatelství: Knižní Klub
, překlad J. Jašová
Vydání: 2011 | hardback + přebal | 511 stran 


Anotace: Ethan žije v městečku Gatlin v Jižní Karolíně celý život, stejně jako celé generace jeho rodiny. A jedno ví bezpečně – tady se nikdy nic nemění, nikdy se nic neděje. Pak se však objeví Lena Duchannesová a najednou není nic takové, jako bylo dřív. Ethan postupně zjišťuje, že výstřední, zvláštní, nešťastná a nesmírně přitažlivá Lena je z rodiny mocných Zaklínačů a o jejích šestnáctých narozeninách na ni má dopadnout kletba – kletba, která ohrožuje její život. Lenu a Ethana však k sobě váže hlubší pouto, než kterýkoli z nich tuší, a Ethan je možná Leninou jedinou nadějí.
  
Budu upřímná. Nádherné bytosti jsem četla proto, že mě knihovnice poprosila, jestli bych jí je mohla někdy po Vánocích donést, protože si je někdo zarezervoval – jinak by mi stále ještě hnily ve skříni. Před otevřením knihy jsem si narychlo projela Goodreads, abych zjistila, co můžu očekávat. Očekávání se mi splnila do puntíku.


Co jsem tedy čekala? Vezmu to v bodech a ke každému se trošku rozepíšu.

Docela dobrý námět (čarodějnictví + Zaklínači + světlá a temná strana + podivnosti = „wow, vypadá to super!“), který je ale neskutečně roztahaný, nebo, jinak řečeno, málo akce na spoustě stran. Splněno do puntíku. Chvílemi jsem si říkala, jestli by se něco stalo, kdybych vzala nůžky a vystříhala 20 random stran. Respektive, jestli by mi něco uteklo (třeba osmnáctá repríza toho, že Lena bude slavit šestnáctiny). Samozřejmě ale nejsem barbar a knihy neničím, tak jsem prostě zaťala zuby a odkývala to, že booože,‘ ještě dvacet dní a je mi šestnáct‘. (Mimochodem, to opakování narozenin jsem taky dostala a taky mě to nesmírně otravovalo, takže tak).

Předvídatelnost. Ehm. Naprostá absence ‚wtf momentů,‘ kdy bych (ať už s pusou zavřenou nebo otevřenou) zůstala zírat na stránku, co že to autorky provedly, taky nebyla… dvakrát nejvhodnější. Možná jsem jediná, možná to nikdo nevnímal, ale já všechno vytušila. Protože i kdyby náhodou nebyl záměr nápadu dost jasný ve chvíli, kdy ho Stohl & Garcia nastínily, po padesáti stranové omáčce byl naprosto průhledný. Nápady nebyly špatné, ale omáčky tam bylo moc.

Nechápejte mě špatně, nesnažím se Nádherné bytosti dostrkat na nejhlubší dna všech moří a už je tam nechat, to rozhodně ne – ta kniha mě vážně bavila. Nevím proč, bylo to docela fajn oddechové čtení, ale spousta věcí tomu chyběla nebo přebývala. I přesto si ale moji pozornost udržela po celou dobu, styl autorek totiž je chytlavý a kniha má pár věcí, kterými oslní (nápad, zajímavé postavy – některé, překlad, styl). To dokazuje i hodnocení na GoodReads – průměrné je v současnosti 3.80 při nějakých 64 400 hodnoceních, což je podle mě celkem dobré skóre.
 
Čekala jsem taky naprosto příšerného Ethana aka hlavního hrdinu. Toho se mi nedostalo… nebo jsem to aspoň čekala horší. Nová nejoblíbenější knižní postava to nebude (možná tak v kategorii „oblíbená hrdinka,“ chvílemi byl totiž až moc zženštilý) a taky si neumím tak úplně představit, že by někdo takový žil (a přežil) v reálném světě, ale nijak mi nevadil. Víc už mi lezla na nervy Lena, která, ačkoli se to autorská dvojka snažila zastírat, byla prostě jenom ufňukaná. Bůhví kolik generací svoje narozeniny přežilo, jen ona se chovala, jako by měl nastat konec světa.

Vedlejší postavy jako Link (Ethanův nejlepší kamarád), Ridley (jedna z příbuzných Leny), tety Grace, Mercy a Prudence (nejlepší postavy celé knihy) nebo Amma (hospodyně Ethanovy rodiny) měly vážně propracovaný charakter, nebo aspoň náznak charakteru, a díky nim vznikla spousta zajímavých situací – což se o hlavním párečku říct nedá. Také oceňuji snahu vymyslet postavám i místům (!) nějakou minulost. Osobně scény s Genevieve, která žila v sousedství Leniny rodiny, považuji za jedny z nejlepších (obzvlášť potom tu hřbitovní – ti, kdo četli, ví).

Překlad je potom skvělý, vtipný a i přes jistou nespisovnost dodává knize tu správnou šťávu. K obálce, respektive přebalu, taky nemám výhrady – tedy k té původní, ne k té filmové... ehm, ta je přinejmenším podivná.

Závěrem? Oddechové, možná trošku moc dlouhé čtení, nad kterým nemusíte přemýšlet, protože se stále opakují samá fakta – ale zároveň má aspoň chvílemi co nabídnout, pobaví a zabrousíte i do historie.

Tedy... tři hvězdičky.

Knihu si můžete zakoupit například na livro.cz

12 komentárov:

  1. Skvělá recenze! Přesně vím, co bych měla od knihy čekat! Díky :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já moc děkuju za milý komentář :)

      Odstrániť
  2. Četla jsem kdysi dávno, třetí díl letos na soutřeďku (to je tak, když jedeš za sportem a první den ti odejde kyčel :D) a jsem spokojená. Sice omáčka na tři knihy je trochu silnej odvar i na mně, ale... čtu a musím číst dál. Tudíž pro mě účel splněn. A líbí se mi to :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jojo, o tom jsem už něco slyšela (o té kyčli :D).
      Omáčka na tři knihy? Booože, takže ani ve dvojce nejdou přímo k věci? Bezva. Ale taky se mi z nějakého důvodu chce pokračovat^^

      Odstrániť
  3. Na to, že je to taká hrubá kniha som čakala viac hviezdičiek. Dúfala som, že bude mať veľa čo poskytnúť. Čítanie nejako stále odkladám.
    Pekná recenzia 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je to... hodně... omáčkovité. Co nabídnout má, ale musíš to najít pod těmi vrstvami zbytečného, co by se dalo vyškrtat.
      Děkuju :)

      Odstrániť
  4. Prvých desať sekúnd pozerám na obálku a rozmýšľam: "To už je preložený tretí diel?" Potom si inteligentne prečítam názov, všimnem číslo 1 a zasvieti žiarovka: Ale nie, to je české vydanie. :D S hodnotením, ale súhlasím, nič moc. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :D :D Já ten obrázek obálky teda trochu nechápu, naživo je o dost víc do modra... oO

      Odstrániť
  5. Nádherná recenze! :)) Opravdu se ti povedla :)
    Já bych si nejprve chtěla přečíst knihu a pak jít na film ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuju... :)
      No na film jsem zvědavá. Když už po něm knihy dostaly i obálku, tak doufám, že to nebude propadák...

      Odstrániť
  6. Já nesmírně oceňuju, jak mi dokážeš přesně odfiltrovat, který knížky mi bude stát za to číst a který ne. Teda, ne že bych zatím četla jedinou z toho seznamu, co mám, ale nepochybuju o tom, že to přijde... XD

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jo, nemáš vůbec za co :D
      Ehm, už bys ale MOHLA začít. Mimochodem, ten seznam čítá kolik knih (momentálně)? :D

      Odstrániť