23. 2. 2013

Posel

Autor: Markus Zusak
Originální název: The Messenger
Nakladatelství: Argo, překlad L. Simerová
Vydání: 2012 | hardback s přebalem | 350 stran

Anotace: Představte si, že vám jednoho dne začnou do dopisní schránky chodit hrací karty se zašifrovanými úkoly - máte vstoupit do života úplně cizím lidem a najít způsob, jak jim pomoci v jejich nelehkém osudu. Nevíte, kdo vám karty posílá ani proč si vybral zrovna vás. Jasné je jenom to, že ví o každém vašem kroku a nenechá vás na pokoji, dokud sám nebude chtít přestat. Má vás zkrátka v hrsti. Přesně v této situaci se ocitá Ed Kennedy, devatenáctiletý taxikář, který až doposud dělil svůj čas mezi kamarády Marva, Ritchieho a Audrey (do které je beznadějně zamilovaný), věrného psa Portýra, hraní karet a svou práci, a má pocit, že se už na nic dalšího nezmůže. Ed na svých záchranných misích schytá spoustu bizarních výprasků, ale s každým úkolem roste jeho schopnost poradit si se vším sám a také vědomí, co musí udělat, aby jeho život za něco stál. Vyprávění vás upoutá situačním humorem a trefnými komentáři dospívajícího hrdiny.


Nečekejte Zlodějku knih. Ale je to geniální...
Posel je geniálním dílem Markuse Zusaka, od kterého už jsem četla (a vychvalovala) jeho o něco známější Zlodějku knih. Jsou lidé, co doporučují přečíst si nejdříve Posla a pak až Zlodějku. Já nikdy nějak nechápala, proč, ale po přečtení přiznávám, že se k nim řadím taky. Lidé mají totiž tendenci srovnávat a pro spoustu z nich vychází Posel v porovnání se Zlodějkou podstatně hůře, protože očekávali něco podobného a Saumensch nasadila laťku vysoko. Posel je ovšem také úžasný, jen úplně jiným stylem.

Jde zde o něco úplně jiného a příběh už nevypráví sama Smrt, nýbrž mnohem obyčejnější vypravěč. Taxikář Ed Kennedy, který se už pekelně dlouhou dobu užírá tím, že v životě ničeho pořádného nedosáhl. Když tu najednou do jeho života vstoupí záhadné karty. Esa, která mu kdosi doručuje a podivné vzkazy na nich. A tahle esa mu změní život...

Kárové
Já osobně nějak netušila, co od knihy očekávat. Byla jsem varována, že je to něco jiného, než jsem dosud četla a má to skvělý nápad. A díky svojí schopnosti vskutku geniální dedukce jsem si z anotace a obálky odvodila, že tam půjde o karty. O esa. A tak jsem začala číst s tím, že je to Zusak, tak snad zklamaná nebudu.

Na Goodreads jsem se dočetla něco o překladu, o vysokém průměrném hodnocení přátel a... to bylo tak všechno. Protože z mých přátel to četlo přesně 8 lidí, z toho jedna to nedočetla. A já doufám, že touhle recenzí aspoň někoho nakopnu, aby se zvedl a vyrazil pro tu knihu. Zaslouží si to. A zaslouží a zaslouží a zaslouží.

Křížové
Ta kniha je nádherná. Ne tím způsobem jako Zlodějka. Není taková, že by člověk polovinu děje probrečel (i když scény, které vážně emočně zapůsobí, tam jsou). Ale po tom všem, co se stane, co Zusak vymyslí a co Ed udělá... pak máte strašnou chuť něco změnit. Sebe. Svět okolo. Nebo někomu udělat radost. Chcete najít nejbližší balíček karet, vytáhnout z něj všechna esa a doufat, že jednoho dne se na nich taky objeví vzkaz.

Chcete říkat cizím lidem, jak je svět úžasný. Vytáhnout notýsek a opsat tam všechny myšlenky, které mají hloubku a stojí za zapamatování (takže celou knihu). Chcete ji ještě jednou prožít - znovu poprvé. Myšlenky ve vás lítají jako splašené a touha něco udělat narůstá. 

Pikové
Každý má jiný pohled na příběhy. Někdo ji miluje už po dvaceti stranách, jinému to trvá třeba polovinu knihy. Ale Posel je dílo tak nádherné, čisté a laskavé a přesto šílené a jiné, že... Potřebovala jsem skoro dva měsíce, abych si utřídila myšlenky, a pořád ještě pořádně nevím, jak to vyjádřit.

Zusakův talent zde každopádně jde znát. To, jak dokáže linii příběhu převrátit pouhýma dvěma větama. To, jak člověku v průběhu čtení nabízí milion vodítek a náznaků, jak by se příběh mohl ubírat dál, ale nakonec se ubírá všemi naznačenými směry - a žádným. Je to kniha zároveň matoucí a jasná. A nese poselství, stejně jako ony karty. 

Hercové
A konec... Konec, který mohl být úplně jasný, ale přesto jsem jej nečekala. Těch posledních několik stran, kdy už jsem myslela, že emoční smršť mám za sebou a teď knihu jen poklidně dočtu a ohodnotím pěti hvězdičkami - a najednou šup a přišlo to, co přišlo. 

Ve svém nadšení a spleti myšlenek ze samotné knihy úplně opomínám postavy. Ed. Marv. Ritchie. Audrey. Kartová společnost. Kamarádi na zabití - a k nezaplacení. Každý jediný z nich byl úžasný. Úžasně svůj, reálně vykreslený, na nervy lezoucí a přesto sympatický. 

Nevím, kdo z nich mi více přirostl k srdci. Úžasným charakterem byl Edův pes Portýr... protože je to Pes s velkým P. A z lidí... snad Ed, jeho komentáře, myšlenky, pocity. Snad Audrey, Edova dávná láska. Možná běžkyně Sophie. A snad nikdo z nich, někdo úplně jiný, někdo, komu Ed pomohl, nebo... všichni. Jedno vím jistě. Museli tam být. Všichni. Kdyby někdo z nich chyběl, příběh by nebyl takový, jaký byl. A já jsem vděčná za to, že tam byli.

Žolík.
Jsem touto knihou naprosto unešená. Nesrovnávám ji s ničím, co jsem kdy četla, nedá se to. Je svá, jedinečná a skvělá. Svoje dělá i překlad. Nespisovný, hovorový, sprostý... být to u jakékoli jiné knihy, řeknu, že byl příšerný. Jenže k Poslovi se to hodí. Ta kniha byla stvořená pro tenhle styl. Neubírá jí, i když na začátku jsem se zhrozila. A i kdyby, stejně stojí za to...

Řeknu jediné. Love it.

8 komentárov:

  1. Anotka mi trochu pripomína knihu Erebos, aj tam sa plnili úlohy 8) Nevyzerá to zle, ale nepoznám ani jednu z jeho kníh, takže možno sa k tomu raz dostanem 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Vidíš já Zlodějku knih nečetla, takže si nejdříve přečtu Posla :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Zlodejka knih! Hí! Tú som si hľadala už dávno ale nečítala. No a priznám, že Posla by som si prečítala oveľa radšej. Naozaj, takéto knihy hľadám. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Pamatuju si, jak jsem ještě hodně dávno četla čistě negativní recenzi. Řekla bych, že mě nikdo tak moc nenaštval :D Pro mě je Zusak génius. :'3

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Ja mám rovnaký názor ako ty. :) Kniha sa mi neuveriteľne páčila najmä preto, že bola taká emotívna. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Na Posla se chystám už delší dobu, ale jelikož jsem četla Zlodějku knih, která se zařadila do mých top knih, tak si chci dát mezi knihami delší pauzu, abych je právě mezi sebou neporovnávala. Ale určitě je Posel skvělý Zusak je geniální, ten nemůže napsat brak :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Táto kniha ma dákym zázrakom obišla, ale keďže sa mi Zlodejka kníh páčila, určite si ju prečítam. Vďaka za tip ;)

    OdpovedaťOdstrániť