17. 2. 2013

Prokleté sestry (Říše temnot, #2)

Autor: Lisa Jane Smith
Originální název: Night World: Daughters of Darkness
Nakladatelství: Fragment, překlad M. Hordinová
Vydání: 2012 | paperback | 246 stran


Anotace: Tři sestry už nebaví život upírek a rozhodnou se pro útěk. Chtějí žít stejně jako jejich teta a živit se pouze zvířecí krví. Za porušení přísných zákonů je však čeká trest, který chce vykonat jejich bratr Ash. Ve chvíli, kdy se jedna ze sester zamiluje do obyčejného chlapce a Ash do obyčejné dívky, není pro nikoho cesty zpět. Říše temnot má svá pevně stanovená pravidla, a kdo je nedodrží, bude za to pykat. Proč musela zemřít teta upířích sourozenců? Mají šanci odhalit pravdu a zachránit si tak život?

Druhý díl...
Bylo mi řečeno, že druhý díl Říše temnot je dospělejší a lepší, než byl ten první, byla jsem tedy docela odhodlaná to zkusit. Na druhou stranu, děj přímo nenavazuje na Tajemství upírů a setkáváme se zde s úplně jinou dějovou linií a jinými hlavními postavami, takže jsem na přečtení nijak nespěchala. A to je také důvod, proč jsem se k Prokletým sestrám nedostala dřív.

Hned na začátku jsem byla ohromena, a to samotnými sestrami. Zajímavá, i když trochu zvláštní jména Jeřabina, Poštolka a Nefrit a náčrty jejich povah, které se stihly vyvrbit, mě zaujaly. Mary-Lynnette se jevila jako trochu zvláštní hrdinka, ale i tak jsem byla zvědavá, jakou úlohu jí Smith v příběhu připravila.

Velmi slibný začátek
Autorka se s ničím nepáře. Krom toho, že v knize nenajdete zbytečné popisy krás krajiny, také nečekala nijak dlouho a některé zvraty vybalila během několika prvních stran: Jeřabina, Poštolka i Nefrit musely hned od začátku svého pobytu čelit potížím, Ash měl sestry najít a dovést domů, a do toho se přimotala podezřívavá Mary-Lynnette. Pro mě to bylo příjemné překvapení a doufala jsem, že druhá kniha tak nabere rychlé tempo.

To se ale nestalo. Místo akce nastal čas na nějaké ty dialogy a pátrání. Samozřejmě, patří to do příběhu, ale já očekávala o trochu... víc. A chvílemi jsem se dokonce nudila. Naštěstí se mi dostalo alespoň zajímavého a akčního konce - i když možná byl akční až moc.

Jeřabina & Poštolka aneb Bavíme se ještě o lidech?
Ano, postavy. Ta část knihy, se kterou všechno stojí a padá. (A ano, některé mají divná jména. Zvyknete si). Na začátku se zdálo, že budou mít propracované charaktery a já bych si je mohla oblíbit. Také mě potěšilo, že mám co dělat s aspoň trochu starými a vyspělými postavami - Jeřabině je 19, Ashovi s Mary-Lynnette 18, Poštolka je ještě o rok mladší.

Nadšení ze mě brzo opadlo. Jejich dialogy a myšlenky by seděly na postavy mnohem mladší (nebo na knihu pro mnohem mladší čtenáře, než jsou ti od patnácti let). Paradoxně se nejdospěleji choval Mary-Lynnettin mladší bratr Mark... a šestnáctiletá Nefrit alespoň na svůj věk.

Máme upíry, tak proč nepřidat ještě trochu vlkodlaků?
Ano, objeví se zde i tyto bytosti. Mě osobně to naplňuje obavami vzhledem k dalším dílům, protože co jsem četla o Upířích denících, hemží se to tam všemi možnými nadpřirozenými potvorami. Proto doufám, že v této sérii si Smith vystačí s těmi vlkodlaky a čarodějnicemi, které avizovala už v prvním díle.

Co mě ale potěšilo byl nápad s tím, že každý má na světě svoji jedinou spřízněnou duši... Přišel mi promyšlený, dokonce i dotažený do konce a poskytuje to autorce možnost k zajímavým zvratům. S dějstvím Sester to totiž poměrně slušně zamíchalo.

Pár slov na závěr...
Díky čtivému překladu a jednoduchému (i když někdy až příliš jednoduchému) stylu kniha příjemně ubíhá, je to tedy takové oddechové, krátké čtení. Velkou výhodou je, že kniha nenavazuje na první díl příliš těsně, ale každý z dílů osvětluje část Říše temnot a zapadá do skládačky. 

A už jsem říkala, že miluju Fragmentovské obálky? Krom ohně a kouře (tyhle efekty miluju) jsou hezky sladěné, takže vedle sebe v poličce vypadají úžasně!^^ Nejsou přeplácené a jediné, co bych vytkla, je část obličeje slečny, připomínající obálky UD a samotná zmínka o Denících. Říše temnot sice nemá nejhezčí českou obálku, kterou jsem kdy viděla, ale myslím, že ji můžu oprávněně nazývat povedenou.

3 hvězdičky.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu můžete koupit například zde.

7 komentárov:

  1. Mě, nevím proč, naopak docela vadí obálky fragmenu :D Sice, já jsem vesmě hrozný minimalista, pokud jde o tohle.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mně se líbí :3
      A jako, originální z roku 199x jsou naprosto příšerné (podle mě :D)

      Odstrániť
  2. To s tou Spriaznenou dušou mi strašne pripomínalo pripútanie u vlkolakov v Twilighte, preto sa mi to moc nezdalo, ale tak dobre, povedzme 8D Mne sa Mary veľmi páčila, akoby to ani nebola postava od Smithovej 8D a Ash je skvelý 8P Mne sa knižka veľmi páčila, viac ako 1tka a teším sa na 3ku, kde bude hlavná postava bosorka z 1. časti 8)
    Páči sa mi, že v každom dieli sa nazerá do niečoho iného 8)
    Pekná recenzia 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Twilight... tu sérii jsem myslím ani nedočetla. Nebo dočetla, nevím, ale nemám ji ráda a vím jen, že tam byla Bella a byla úplně blbá, takže tady nesrovnám :D
      Ash není špatnej, ale Mark byl lepší^^
      Jůůůů, čarodějka! Tak to se taky těším :D
      Děkuju :)

      Odstrániť
  3. Ja som dala štyri. Do týchto jednodieloviek som sa zamilovala. (neverím, že mi to vyšlo z úst v spojitosti so Smith.) :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Mě se tyhle obálky také moc líbí :D První díl byl docela dobrý a druhý na mě teprve čeká. Jsem zvědavá, jak se mi bude líbit :) Super recenze! ;)

    OdpovedaťOdstrániť