11. 2. 2013

Temná akademie: Spoutaní (Temná akademie, #2)

Autor: Gabriella Poole
Originální název: Darke academy: Blood Ties
Nakladatelství: Fragment, překlad Č. Matocha
Vydání: 2012 | paperback | 270 stran


Anotace: Před začátkem nového semestru se Darkova akademie stěhuje do New Yorku. Cassie už není nováčkem, který jen tápe. Stala se silnou osobností, odhodlanou skrýt svá tajemství. Poté, co byla přijata mezi Vyvolené, se musí vyrovnat se svými neuvěřitelnými schopnostmi. Její láska ji přivádí do nebezpečí a zlovolný duch v jejím nitru získává stále větší moc. Zvládne se Cassie postavit mocným silám a nenávisti? Zachrání své přátele od strašlivého osudu, anebo je zahubí, aby spasila sama sebe? Kdekoli se objeví Darkova akademie, tam je smrt nablízku...

Další dobrodružství Cassie:
Vzhledem k tomu, že první díl skončil poměrně zajímavě, respektive slušně utnutě, docela mě zajímalo, co bude dál. U pokračování překvapily dvě věci: knihu jsem měla přečtenou vážně za chvilku, stačil mi k tomu kousek jednoho odpoledne, a hlavní hrdinka mi hrozně lezla na nervy. Zatímco první z faktů mě vcelku pobavil, druhý mi čtení značně znepříjemňoval.

Co se děje týče... No, vzhledem k tomu, že první díl skončil tak, jak skončil, čekala jsem, že se v téhle malé zelené knížečce dají věci pořádně do pohybu. Prvních sto stránek však v tomto ohledu bylo zklamáním, nedělo se prakticky nic, Cassie se otrkávala a oťukávala, nebo něco řešila s Isabellou (ne, že by to 'něco' nebylo zajímavé, ale... chápete). 

Pak přišel zlom, který... nebyl malý, od něj se totiž odvíjel celý zbývající děj knížky. Měla bych být nadšená - jenže já nebyla. Proč? Odpověď je jednoduchá - předvídatelnost, potvora jedna malá. Vážně nevím, jestli to bylo jen mnou, jestli jsem jen náročný čtenář, ale pořádně mě překvapit dokázal až konec. A to mě vážně mrzelo.

Stejná hlavní hrdinka, jiný pohled na věc
Děsíte se toho nadpisku? Nemusíte. Hodlám jen rozvést fakt, který jsem zmínila výše: Cassie mi v tomto díle neskutečně lezla na nervy. Kdybych ji měla popsat třemi znaky, použiju NNN - Nehorázně nemyslící naivka. Přišlo mi, že jí nedocházela ani zjevná fakta, pořád se na něco ptala, neustále se ujišťovala o věcech, o kterých se ujišťovat nemusela, a na to důležité kašlala.

Korunu tomu dodal její vztah s Ranjitem. Možná to bylo právě tím, jak mě Cass štvala, možná tím, že se ten vztah změnil, nevím. Každopádně, chvílemi jsem měla chuť vzít gumu a toho kluka z příběhu prostě vygumovat (a mít pokoj). Ke konci se ale moje negativní pocity zmírnily.

Konec - to nejlepší na knize?
Samotný konec byl svižný a, jak už jsem se psala, překvapil mě. Čtení několika (desítek) posledních stran jsem si užívala, kulila oči, začala znovu sympatizovat s Cassie a byla ochotná zapomenout na věci, které mi vadily předtím. Prostě, těch posledních pár minut čtení jsem knihu prostě nedokázala odložit.

Jenže ani vydařený a navnazující konec nedokáže vyhladit ty stránky předtím, nezapomenu kvůli němu na to, že mě štvala hrdinka, děj tak nějak poklidně plynul i bez většího překvapení (i když styl i překlad jsou čtivé, to zase ano) a postavy byly dost klišoidní (typická mrcha, matka mrchy, co se dcerušky zastává, hodná holka, která všechno urovnává, vedoucí školy, co má všechno pod palcem...).

Proto knihu hodnotím třemi hvězdičkami. Oddychovka na pár hodin, zábava do čekárny k doktorovi, do autobusu nebo vlaku je to skvělá, dokonce i velikostí je 'tak nějak akorát' do kabelky. Kniha mě bavila, konec jsem si užívala, těším se na další díl - ale těch nedostatků tam bylo nějak moc. Každopádně, dvě hvězdy dávám knihám, u kterých se koušu nudou a přemlouvám se, abych je dočetla. Temná akademie k nim nepatří, protože i kdyby nic jiného, ten čtivý styl zůstává.

4 komentáre:

  1. Chystám sa na 1. diel, celkom sa teším, tá téma znie fajnovo 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jojo, téma fajn je, ale zpracování už mi tak fajn nepřišlo... no, uvidíš sama :)

      Odstrániť
  2. Ja si nemôžem pomôcť, takéto recenzie mám proste rada (lebo poslednou dobou zažívam niečo podobné) a táto ma potešila. Najmä titul NNN. :D
    Zase Akadémia...ja sa na to vyserem..xD Ale dobre toto ma zaujalo už predtým tak možno prvý diel dám. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuju... :) :D
      No jo, když v dnešní době není v názvu knihy Škola nebo Akademie, není kůl :D Tak jsem zvědavá na tvoji odbornou kritiku :)

      Odstrániť