29. 3. 2013

Nádherná temnota (Kronika prokletých zaklínačů, #2)

Autor: K. Garcia, M. Stohl
Originální název: Beautiful Darkness
Nakladatelství: Knižní klub, překlad J. Jašová
Vydání: 2011 | hardback s přebalem | 477 stran

Oficiální anotace: Lena a Ethan přežili den, kterého se obávali celé měsíce - Leniny šestnácté narozeniny –, ale stálo je to hodně. Po smrti svého strýce, kterou si klade za vinu, je Lena sklíčená a ztracená a Ethan jí zjevně nedokáže nijak pomoci. Dívka se od něj začíná odtahovat a vrhá se po hlavě do nebezpečí, zatímco Ethan, který stále ještě nechápe, co se to s ním o Leniných šestnáctých narozeninách stalo, se pohrouží do studia zaklínačů a do výzkumu, který prováděla jeho matka, aby našel způsob, jak Lenu zachránit, než bude příliš pozdě. Jenže jakmile někdo vstoupí do světa zaklínačů, není cesty zpátky, a některá tajemství, která Ethan odhalí, ohrozí jeho i jeho blízké mnohem víc, než si vůbec dokáže představit.
 
Recenzi na první díl najdete zde.
 
Omáčka... omáčka, omáčka, omáčka.
Do druhého dílu Zaklínačů jsem se nijak nehrnula, jelikož už jsem tušila, co mě čeká. Zároveň se blížila
doba, kdy budu muset knihu vrátit do knihovny, proto jsem se po nějaké době rozhodla, že si ji tedy přečtu. A samozřejmě mě čekalo přesně to, čeho jsem se obávala - omáčka. Rozvleklé popisy všeho možného, zdlouhavé prokousávání se k akcím. Alespoň, že události minulého dílu byly shrnuty v prologu a dál už se jimi autorky nijak výrazně nezdržovaly.

Po nějaké době (dobře, řádně za polovinou) jsem ovšem byla překvapená, protože ta akce, co přišla... No, příběh konečně začal být zajímavý, něco se dělo, stránky ubíhaly jedna za druhou a já byla vážně zvědavá na konec. Dokonce jsme se na nějakou dobu zbavili Leny - a když nebyla poblíž, tak byl Ethan hned o trochu snesitelnější... ale o tom později.

Ještě něco málo k ději
Ačkoliv zápletka, která se předestřela ve druhé části knihy, byla zajímavá, první polovina mi přišla dost... umělá. Nic velkého se nedělo a všechny drobné zvraty (i ty, které nakonec k něčemu spěly) v konečném důsledku dávaly až moc otázek bez odpovědí. Teď sice nechci říct, že každý zvrat v knize = špatný zvrat, ale rozhodně by se jich pár dalo vyškrtat, myslím, že o sto stran kratší knihu by spousta lidí uvítala.

Zaklínačská cháska - a ten zbytek.
Jak už jsem zmínila, ve druhém díle tak trochu ubylo Leny. Fanoušci přeslazeného Lethan páru, nebojte se, nic se jí nestalo, jen... se ve velké části knihy téměř nevyskytovala. Zato jsme se dočkali nových přírůstků například v podobě Liv, která je společně s Ridley a Johnem Breedem, namyšleným frajírkem, co balí Lenu, nejlepší postavou knihy. Ale od začátku.
Díky absenci slečny Duchannesové byl i Ethan trochu snesitelnější (tedy, až se vyhrabal z depresí z toho, že tam Lena není = v druhé části knihy). A vzhledem k tomu, že mu společnost dělali Link, Ridley (já tu holku žeru, vážně) a právě Liv, pomocnice v Lunae Libri, zaklínačské knihovně, a kočka Lucille, tedy postavy s docela propracovaným a zajímavým charakterem, mě čtení vážně bavilo. Dočkala jsem se i Amminých hlášek nebo Ethanových tří tet, které taky příjemně oživovaly děj. Dokonce jsem chvíli uvažovala o čtyřech hvězdičkách...

...a pak přišel konec.
Na této knize byl tím nejhorším právě konec. Krom toho, že byl hodně podobný konci dílu prvního, mám pocit, že víc klišé už tam autorky procpat nemohly. Takové ty věci jako jeden člověk je výjimečný, jeden člověk musí všechno zachránit, protože je tam velké zlo... Pardon, ale... ne.

Nakonec jsem se rozhodla knihu ohodnotit třemi hvězdičkami díky čtivému překladu, druhé polovině knihy a postavám, naopak, hodnocení nejvíce srazil právě ten konec a -už klasicky- omáčka. Nejsem si jistá, zda bych knihu doporučila - každopádně, je to druhý díl, takže pokud se vám líbil první, go right ahead. A já budu doufat, že tohle bylo jen 'prokletí druhých dílů' a úroveň třetí části už se zvedne. Prosím...

5 komentárov:

  1. Ja mám podobný názor. Mne ešte ostáva posledný, no vôbec sa mi do neho nechce, lebo nie je preklad a táto séria ma príliš nezaujala.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To chápu. Já si pravděpodobně odpustím i třetí díl, protože není v knihovně...

      Odstrániť
  2. Když tak nad tím přemýšlím,... já už ani nevím, o čem to bylo :D (ano, četla jsem to tak... rok zpátky :D, ale i tak! :D)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Prostě průměrná kniha... neboj, já tě chápu :D

      Odstrániť
    2. Ale tak... dobře se to četlo. :D To se počítá, ne? :D

      Odstrániť