8. 3. 2013

Virus (Viráti, #1)

Autor: Kathy Reichs
Originální název: Virals
Nakladatelství: BB/Art, překlad K. Kučerová
Vydání: 2011 | hardback s přebalem | 290 stran


Oficiální anotace
Čtrnáctiletá Tory Brennanová měla odjakživa smysl pro dobrodružství; konec konců je přece neteří slavné soudní antropoložky Temperance Brennanové. Nyní se však stěhuje doprostřed pustiny – na ostrov Morris v Jižní Karolíně, k otci, jehož nikdy nepoznala. A zvyknout si na docela nový život není snadné.

Seznamuje se se skupinkou místních dětí, které s ní sdílejí zápal pro vědu, a svůj volný čas tráví zkoumáním zastrčených zákoutí mokřiny kolem ostrova Loggerhead. Jenomže ve výzkumném ústavu na Loggerheadu se dějí divné a nebezpečné věci.


Kathy Reichs? Kde jsem to jen slyšela...
Tak jo, obyčejně info o autorech nepíšu, ale tady by možná stálo za to něco málo zmínit. Třiašedesátiletá Kathy stojí za 'sérií' o Temperance Brennan a také seriálem Sběratelé kostí. Právě na Tempe poměrně hodně volně navazuje její nová série - Viráti - kde je hlavní hrdinkou čtrnáctiletá Tory Brennan, neteř slavné soudní antropoložky Temperance.

Virus byl první Kathyinou knihou, kterou jsem přečetla, proto nebudu vyjadřovat názor na fakt, že Tory je praneteř Tempe nebo na to, že tentokrát to není antropologie, ale zasahujeme i do nadpřirozena. Mírně. Zatím nevím, jak Kathy píše "normálně," proto se mi asi nikdo nebude divit, že se mi moc nechce soudit.

První dojmy? "Ta kniha je zvláštní."
Prostě - nejdřív jsem jen zírala. Netušila jsem, co tohle má jako být (prolog byl strašně matoucí, vzhledem k tomu, že z recenzí a tak různě jsem vyrozumněla jen cosi o psovi a viru), a nabyla jsem dojmu, že s tou knihou patrně dlouho nevydržím. Paradoxně se po pár stranách karta naprosto obrátila a mě příběh začal bavit. V tu chvíli jsem začala jásat - bohužel ale příliš brzy...

Ano, samozřejmě. Stačilo pár otočení stránek a už se stalo něco, co se mi zrovna dvakrát nelíbilo - byla jsem zmatená ze všech těch událostí, zážitků a všeho. A postupně se z mírného zmatku stala nuda. Neustále bylo odkazováno na jakousi událost, která se samozřejmě vysvětlila až mnohem později. A já se u knihy kousala nudou, protože mě to po patnáctém odkazu přestalo zajímat. Ale dobře, ať nejsem moc zlá - tohle brzo přestalo.

"Ale zase nemůžu říct, že se mi to nelíbilo."
Protože konec... konec mě bavil. Konečně do sebe všechno zapadlo, já začala chápat a kniha pomaloučku, polehoučku nabývala na akci. Musím říct, že tak se mi to líbilo mnohem víc.

Ovšem až na další kámen úrazu. Na hrdinku. Tory mi totiž k srdci nepřirostla. Její okolí, kluci (její parta - Ben, Hi a Shelton, mimochodem nejlepší a nejvtipnější postavy příběhu), otec, otcova přítelkyně... na všechny jsem si zvykla, spoustu z nich jsem si oblíbila. Ale Tory jsem prostě mít ráda nezačala a nezačala. Přišla mi zvláštní, chvílemi až s nereálnou povahou nebo vlastnostmi (podívá se na kostru a hned přesně ví, co/kdo to je a co se tomu stalo, dokud to žilo? Kathy, tohle neokecají ani geny) a kvůli tomu jsem se ani nesnažila si Tory bůhvíjak oblíbit. 

Na druhou stranu to nebyla hrdinka vyloženě na profackování, na její věk to ještě šlo. Další poznatky: není blbá, není nesnesitelná, dětinská je jen občas a v roli vypravěče taky není nejhorší. Co že mě na ní vlastně štvalo...?

A něco pozitivního...
Dost kritiky, vyzdvihnu i to, co se mi líbilo. Zaprvé, nápad. Nebyl možná bůhvíjak originální, ale aspoň to nebyli upíři (nebo něco podobného, co je dnes na každém rohu). Zadruhé, styl psaní. Sice jsem potřebovala čas, než jsem si na něj zvykla, ale jinak myslím, že kdybych se víc dějově chytala (protože občas jsem vážně tápala), bavila by mě kniha mnohem víc. Ano, Kathy píše chytlavě, i když mi to zpočátku přišlo nezvyklé. Svoji zásluhu na tom samozřejmě měl i čtivý překlad (i když ty chyby tam vážně být nemusely...)

A i přes všechny mínusy, které jsem na knize našla, jsem byla rozhodnutá přečíst si i další díl. A byla jsem rozhodnutá natolik pevně, že jsem si jej v knihovně zarezervovala (a teď čeká na poličce, až se do něj pustím). No, a taky chci zkusit nějakou tu Temperance Brennan, jak tedy bude čas. Virus ode mě získává tři hvězdičky s tím, že uvidíme u druhého dílu. 

6 komentárov:

  1. Přečti si detektivku! Přečti si detektivku!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No jo pořád... časem, oke? :D

      Odstrániť
    2. Prodluž mi dny o dvacet hodin a klidně :D

      Odstrániť
  2. Toto si plánujem prečítať, zaujímavý nápad tam je 8)

    OdpovedaťOdstrániť