3. 3. 2013

Zločin - Ledové oči

Autor: Katrin Stehle
Originální název: DTV Pocket Crime: Kalte Augen
Nakladatelství: Fragment, překlad M. Škultéty
Vydání: 2012 | paperback | 160 stran


Oficiální anotace: Školní výlet považuje Kira za skvělý nápad až do chvíle, kdy zabloudí. V cizím městě si připadá ztracená a zoufalá. Z ničeho nic se však odněkud vynoří mladý muž, který jí pomůže. Gunnar je pro Kiru záhadou, je jako její spřízněná duše, se kterou se nechce rozloučit. Zůstávají v kontaktu a píší si e-maily. Každý však skrývá nějaké to tajemství, někdo malé a druhý temné a děsivé... Příběh, který začal tak romanticky, se mění v noční můru. Zvládne se Kira zbavit nebezpečí, které jí hrozí?
 
První dojem
Na knize mě nejprve zaujala obálka. Fialová, fialová, prostě spousta fialové, kapky deště, tekoucí patrně po skle a za nimi dívčí obličej - no není úžasná? Potom jsem zjistila, že knihu překládala Michaela Škultéty, což skvělý první dojem ještě umocnilo (a překlad byl dle očekávání skvělý). Proto jsem tenoučkou knížečku otevřela a s nadšeným očekáváním se začetla.

Prvních několik stran mě vážně bavilo. Kira se dostala do situace, která se může stát asi každému - ztratila se v cizím městě. V duchu jsem knize připsala plus za reálný a hlavně slibný začátek a četla dál. Jenže pak se objevil Gunnar, podivná spřízněná duše, který toho má s Kirou hroooooozně moc společného. Hlavní kámen úrazu. Nebyl mi sympatický, nejdříve mě spíše otravoval, ovšem po chvíli jsem na něj začala být zvědavá. Proto jsem se raději neodvažovala soudit a dala příběhu šanci, aby se všechno vysvětlilo.

Mírný zmatek...
...nastal, když se Kira vrátila z Berlína domů. Alespoň v mých pocitech - protože měla chování proměnlivé jak aprílové počasí a velkou většinu času se chovala jako malá. A ano, ve hodně se to odvíjelo od Gunnara. Ani teď jsem si ale netvořila názor a rozhodla se prostě počkat, co z toho vyleze. Sem tam jsem kroutila hlavou, občas jsem ale měla chuť té holce (nebo někomu z jejích kamarádů) zatleskat a četla jsem dál.

Zhruba v první třetině knihy mě značně překvapily jisté scény (ty už by spadaly pod označení 15+, které kniha má). Že by se děj mohl takhle zamotat, jsem nečekala ani omylem. Překvapení však tentokrát bylo příjemné, vneslo příběhu nový "náboj" a možnosti zápletek. Škoda, že ke konci zrovna tento nápad nebyl úplně plně využit.

Třetí třetina knihy alias jedno velké 'Cože?'
Kolem stránky 100 jsem už jen zůstávala konsternovaně zírat. Od začátku jsem měla tušení, že by se děj mohl vyvinout tímto směrem, ale ani v nejdivočejších snech by mě nenapadlo, že se Kira bude chovat tak, jak se chovala. Byla ještě naivnější než předtím a bohužel, na tom, jak se rozhodla v jistém momentě, toho záviselo hodně.

Autorka na tomto místě zařadila do příběhu akci, jelikož předchozí dvě třetiny byly hodně o pocitech, mluvení a byla to vlastně taková 'předehra' k závěru knihy. Já jsem sice nestačila zírat, ale nejsem si jistá, zda to můžu říct v tom lepším slova smyslu. Gunnar se zde totiž vyvrbil. A jak! Vyvrbil se tak, že jsem tomu málem ani nevěřila. V jednu chvíli jsem už měla chuť knihu odložit.

Jenže pak mi něco došlo. Tu postavu totiž nesmíte brát jako jednoduše otravnou. Tím by se to sice dalo jednoduše a rychle odmávnout, jenže Gunnarovo chování bylo perfektně psychologicky vystihnuto. Přesně tak se totiž chová jistý typ lidí, ke kterým se Gunnar řadí. A já postupně přestala nadávat a začala jsem autorku pomalu obdivovat.

Celkové pocity a dojmy...
...jsou takové, že ani psychologická linie, kterou mě bavilo sledovat a se kterou si Katrin vyhrála, nezachrání nesnesitelnou,tinskou hrdinku. Ani předvídatelnost, kdo že je nakonec tím hlavním záporákem. A bohužel ani žádné další mínusy, tedy ani nevyužité slibné nápady, ani první třetinu knihy, kde jsem nad Gunnarem jen vrtěla hlavou.

Každopádně, možná je moje zklamání jen tím, že jsem prostě čekala něco víc. Kniha je tenká, ale bohužel jsem ji četla docela dlouho - byla sice čtivá, ale trvalo, než jsem se k ní vrátila (když jsem ji musela odložit, nic mě nelákalo k dalšímu čtení, jelikož začátek vážně nebyl moc akční). Po dlouhém uvažování jsem se rozhodla udělit jí dvě a půl hvězdičky, což je přesně polovina maximálního hodnocení a přijde mi to optimální. Věřím ale, že mezi mladšími čtenáři si kniha najde své fanoušky.

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete zakoupit například zde. 

6 komentárov:

  1. To jsi ještě mírná. Krom hodnocení s tebou souhlasím. :o)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Stále mám pocit, že túto edíciu Triller radšej čítať nebudem, pretože to evidentne nie je môj štýl a nebavilo by ma to.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Nikdy si nevšímam na knižkách tie odporúčania, že nevhodné do určitého veku. Tu je to dosť viditeľné, by ma zaujímalo, aký bol ten nečakaný zvrat. Podľa anotácie vyzerá knih fajn, ale tak divná hlavná hrdinka vie pokaziť celú knihu.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, ehm, já to spoilerovat nebudu, ale nečekala bych to v takové knize (taky všechna doporučení zarytě ignoruju :D).
      Jo, to je pravda...

      Odstrániť