26. 3. 2013

Zloděj blesku (Percy Jackson, #1)


Autor: Rick Riordan
Originální název: The Lightning Thief
Nakladatelství: Fragment, překlad D. Chodilová
Vydání: 2009 | hardback s přebalem | 400 stran

Oficiální anotace: Jmenuji se Percy Jackson.
Do teď jsem si myslel, že jsem obyčejný kluk, kterého čeká vyhazov ze školy. Zjistil jsem ale, že můj otec je bůh z Olympu.
Moje učitelka se proměnila v krvavou příšeru a kamarád je Satyr.
Všichni na mě mají spadeno a podezřívají mě z krádeže blesku, zbraně mocného boha Dia.
Musím dokázat svou nevinu a najít ukradený blesk a s ním i zloděje. Pomůžeš mi?
Bude to ale nebezpečné, tak neříkej, že jsem tě nevaroval!

Percy Jackson? Percy Jackson!
Asi bych těžko hledala někoho, kdo o této sérii ještě neslyšel. Propojení řecké mytologie s moderním světem a dobrodružným příběhem, určeným primárně pro mladší - který však čte či četla velká většina naší blogosféry. To je, vážení, Percy Jackson. A Percy jako osoba? Ne-tak-úplně obyčejný kluk, který má problémy s hyperaktivitou a zůstat v jedné škole více než rok je pro něj takřka nemožný úkol. Percy totiž nepatří jen do lidského světa... Je synem boha, polokrevný. A to se ukáže být docela život komplikujícím faktem. (Pokud vás ovšem z míry vyvede pár nestvůr. Pokud ne, můžete si dál v klidu pískat.)

Percyho mi už nějakou dobu doporučovala spousta lidí, já ale s vědomím, že můj vkus není tak úplně mainstream, odolávala. Po přečtení musím uznat, že to byla velká chyba. Sice jsem se do knihy nezamilovala a našla jsem i věci, co mi prostě vadily, ale i přesto je Zloděj blesku velice slibným začátkem povedené série.


Co na tom všichni tak vychvalují?
Odpověď je prostá. Všichni ty knihy vychvalují proto, že jsou dobré, mají skvělý nápad, sympatické hrdiny a chytlavý styl psaní. Že rychle utečou, a to nejen díky velkým písmenům. Že se po trochu... ne-tak-akčním začátku pořád něco děje a pořád je v příběhu spousta věcí, které čtenáře zaujmou a pobaví.

Že řečtí bohové a bohyně jsou zde pojatí a vylíčení všemi možnými způsoby, ať už po stránce vzhledové nebo povahové. A nejen to – věděli jste (předtím, než jste četli knihu), že hora Olymp se momentálně nachází nad Empire State Building, a Hádes se skrývá v, či spíše pod, LA? I takové drobnosti má autor promyšlenéA polokrevní... polokrevní jsou sice výjimeční, ale ne dokonalí, což je dělá mnohem sympatičtějšími.

A co že mi to vadilo?
Ačkoli jsem už psala, že mě série zaujala, přece jen nebyl první díl úplně bez chybičky. Musím vytknout hlavně reakce postav v některých situacích - nejde mi do hlavy, že by se tak mladí lidé vyrovnali s nejrůznějšími věcmi, co se jim přihodili, tak snadno. Na knize jde hodně poznat, že Rick ještě nebyl úplně vypsaný, sem tam byl příběh trochu neohrabaný a postavy se chovaly přinejmenším mírně podivněNavíc hrdinům vše až podezřele moc vycházelo... (no dobře, já vím, nemůže všechny hned pozabíjet, ale i tak).


Takže?
No, pro jistotu na vás finální hodnocení vyplivnu už na začátku: tři hvězdičky. Ale nebijte mě. Vážně se mi líbilo pojetí příběhu, styl psaní mě taky bavil, Percy je více než sympatická postava (má chyby. Je to realista, i když trochu snílek. A jako vypravěč je sympatický.), i když Annabeth mi zpočátku trochu lezla na nervy. Co se všech těch nadpřirozených a polobožských bytostí týče, jen jsem zírala, tohle by mě v životě nenapadlo. A celkově, chvíle strávené u knihy byly strávené příjemně. Jenže Rick to zvládne i líp (a to není domněnka, další díl už má ode mě hvězdy čtyři), proto prvnímu dílu věnuji jen ty lepší tři hvězdy. Ale pokud jste tuhle sérii ještě nečetli, okamžitě se do ní pusťte!

14 komentárov:

  1. Och Percy, Percy... má lááásko!

    (aneb další se serie Tempiíných smysluplných komentářů)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ani nevíš jakou mám radost, že jsi se do Percyho konečně pustila! A navíc se ti líbí! :D Vždycky mě potěší, když se někomu líbí kniha, kterou mám moc ráda. :) Rozhodně se teď těš na pokračování - třeba poslední díl je vážně skvělý. A série Bohové Olympu mi přijde ještě lepší! :) Určitě pak někdy zkus i Kroniky Cartera Kanea - je to od Percyho překvapivě odlišné a i když to není Percy, pořád je to dost dobré. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dovedu si to představit, takhle prožívám Milénium :)
      A neboj, těším... Teď za chvilku začnu číst třetí díl, tak jsem zvědavá :) No, tak snad se k nim brzo dostanu... :))

      Odstrániť
  3. Chystám sa do nej pustiť 8) Milujem filmy, takže nemôžem vynechať knihy 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Nééé, ona existuje i kniha, co jsem četl dříve než Ty??? Sice ne o moc dříve, ale přesto!! HAHA!! :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Fakt ne o moc, protože já si s recenzí dala hrozně načas, ale existuje :D A je jich dokonce víc, třeba takový třetí, čtvrtý Podzemí ;D

      Odstrániť
  5. Pamatuju si, jak jsem 2-3 roky dozadu četla první díl a hrozně jsem na něj ujížděla. Nevím, jestli by mě dnes Percy až tak oslovil, ale na druhé straně by bylo fajn si přečíst pokračování, co? :D
    (Ali je ofic. nejlínnější čtenář ever.)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jo, to by teda sakra bylo! :D
      (Neboj, stává se. Anni je nejlínější komentátor & blogger & writer ever.)

      Odstrániť
  6. Peeeeeeeeeeeeeeercyyyyyyyyy <3 <3 (Doufám, že jsi nečekala smysluplnější komentář :D)

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Nevím, jestli už jsem se ti zmínila o tom, že miluju řeckou mytologii? Možná proto mám tak ráda sérii Dark Hunter :D Mimochodem mohla bys to zkusit... Sice mám po každém díle hroznou depku, a musím si od ní dát pauzu (Proto mám za sebou 3 díly... vzhledem k tomu, že jich je přes 20 to bude zajímaéé :D) Mám takový pocit, že by se ti to mohlo líbit :D ( A tím vážně nenarážím na to, že to jsou žžžžhavéé knihy! :D) Ani nevím, proč to jsem píšu, takže k recenzi... Zrovna jsem se rozhodla, že si do května přečtu Percyho. Možná bych to mohla šoupnout před Lizzie, a stihnout to ještě příští týden :D (Mimochodem už to mám domluvené, Lis bude v úterý^^) Sice tři hvězdičky nejsou moc, ale vzhledem k tomu, že to má stejné (možná dokonce lepší) hodnocení než NPCDH mám takový pocit, že se mi to bude líbit :D
    Tak. Právě jsem ti dodala motivaci! Muheheee! Skvělá recenze^^

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dobře, pochopila jsem, zkusím :D
      *stoupne si s transparentem a skanduje* A-no! A-no! A-no! To bys teda mohla.
      Lizzie *-*
      Jo, lepší hodnocení než NPCDH... o kousek, promiň :D Moje hodnocení si musíš převádět do svých měřítek, nno :D
      Děkuju :3

      Odstrániť