22. 4. 2013

Moře nestvůr (Percy Jackson, #2)

Autor: Rick Riordan
Originální název: The Sea of Monsters
Nakladatelství: Fragment, překlad D. Chodilová
Vydání: 2010/2011 | hardback s přebalem | 304 stran

Oficiální anotace: "Po klidném školním roce se na mě valí další problémy.
Poslední den školy to začalo! Hodina tělocviku se proměnila ve vybíjenou s lidožravými obry a Grover se dostal do průšvihu.
Další špatná zpráva: Táboru polokrevných hrozí zničení...
Vydávám se s přáteli na výpravu, ze které se nemusíme všichni vrátit živí...
Jdeš do toho s námi?"




Percy láme rekordy!
Podařilo se mu totiž vydržet v jedné škole celý rok. Ehm, téměř. Poslední den se ale něco prostě musí zvrtnout a ve škole ho napadne partička obrů. A ačkoliv se mu za pomoci jeho kamaráda Tysona a staré známé Annabeth povede dostat se do Tábora, nebudou tam tak úplně v bezpečí. Thaliin strom byl otráven a v táboře nastává anarchie... Je jenom jediná možnost, jak vše zachránit: donést z Moře nestvůr zlaté rouno.

Na druhý díl Percyho jsem se vážně těšila. Měla jsem už představu, co asi očekávat - a zklamaná nejsem ani omylem, naopak. Druhý díl mě bavil; druhý díl mě bavil hodně. Nevyskytly se tu totiž některé věci, co jsem vytýkala v recenzi na první díl a byl stejně čtivě napsaný. Ještě jsem vás nepřesvědčila?

Je to oficiální - Annabeth je moje hrdinka.
Netradičně se vyjádřím nejdřív k postavám. A netradičně nezačnu tou nejhlavnější, ale začnu Annabeth. Já ji v prvním díle až tak nemusela. První setkání Ann a Percyho je takové, že tam Ann působí chladně a odtažitě - a pak si k ní hledejte cestu. Ovšem v díle druhém! Už po pár stránkách se z ní stala jedna z mých nejoblíbenějších hrdinek, ta holka je prostě skvělá. Občas jak psí čumák, občas vyloženě protivná, jindy zase nesnesitelná chytrolínka - ale jsem přesvědčená, že kdybych s ní strávila nějaký čas, budou z nás nejlepší kamarádky.

Percy mi taky nijak na nervy nelezl, a ačkoli jsem si ho ani nezamilovala, rozhodně je skvělým vypravěčem - a od minula i zmoudřel a poučil se. Jeho nový kamarád Tyson měl ovšem zajímavou osobnost a já na něj byla vážně zvědavá, ačkoliv mi chvíli trvalo, než jsem si ho oblíbila. Myslím, že příběh slušně obohatil o řádku vtipných i méně vtipných situací a konec doslova visel na něm.

Pomyslnou cenu za charakter, který mě nejvíce pobavil, ale získává Tantalos, nový vedoucí táborových aktivit. Scény, ve kterých honí jídlo kolem dokola po stole, nebo vyhlásí něco, o čem je jasné, že to skončí katastrofou, mě neskutečně pobavily. Na jednu stranu to byl jeden z největších záporáků v knize (a ani nebyl nějak hezkej, pche), na stranu druhou měl na svědomí spoustu vtipných situací. A pak si vyberte, jaké k němu mít pocity...

Každý další díl je lepší? Ano!
Moře nestvůr se mi líbilo více i po stránce dějové. Děj plyne přirozeně, ale rychle, až málem nestačíte obracet stránky (dobře, ta velikost písma taky udělá své) a baví a pobaví. Styl autora je mnohem sympatičtější a čtivější než u dílu prvního a vadila mi jen jedna věc - vážně jim musí vždycky všechno tak vyjít? Příběh je stále trochu dětský, ale holt nejsem cílová skupina. Navíc se mi na sérii hrozně líbí to, že naučí nebo osvěží řeckou mytologii nenásilnou, zábavnou cestou. Ono je něco jiného se tupě učit jméno a 'funkci' boha, a vidět toho stejného boha nějak vylíčeného v příběhu, umět si ho vzhledově představit, přiřadit k němu určité vlastnosti.

Navíc, bohové ani tentokrát nezůstávají stranou a já zjistila, že tuhle sebranku neskutečně žeru. Objevil se zde další Olympský člen - Hermés, se dvěma hady, Georgem a Marthou. Tohle byl od Ricka přímo mistrovský tah, protože kdykoli se tam zjevil a hadi se hádali, řehtala jsem se nahlas jako pomatená.

Závěr a závěrem...
Kupodivu se mi vážně a bez výhrad líbil i konec, což je věc, kterou ode mě v poslední době moc často neslyšíte. Rick se mi ovšem závěrem knihy vážně trefil do vkusu a mě potěšila obzvlášt jedna událost /znovuobjevení jisté postavy, ti, kdo četli, pochopí/. 

Co více říct? Kniha mě na pár hodin slušně zabavila, zlepšila mi náladu a já si u čtení příjemně odpočinula, hrdinové nebyli otravní, zápletky nebyly nudné a konec byl dle mého gusta. Kdyby mi bylo o dva, tři roky méně, Percyho a jeho dobrodružství nekriticky zbožňuju, takhle jsem se ovšem párkrát pozastavila nad tím, že jim zase všechno vyšlo, nebo nad osvětlením zřejmého (v několika ohledech jde poznat, že hrdinové jsou ještě děti). Moře nestvůr si ale zaslouží své čtyři hvězdičky a moje doporučení!

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete zakoupit zde.

12 komentárov:

  1. Už to vidím, jak to s každou další knihou budeš zbožňovat víc a víc :) Od 5 přes Bohy Olympu ze mě každá další kniha dělá osobu neschonou souvislého projevu; potom, co to dočtu :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jojo, teď čtu trojku a zbožňuju ji víc jak dvojku. Ale musím být kritická, nemůžu podlehnout úplně už tak brzo! :D

      Odstrániť
  2. Juchů, Annie má druhého Percyho za sebou :)) Jsem rád, že se líbil a jak píšeš na konci, kdyby jsi byla o tři roky mladší, tak Percyho dobrodružství nekriticky zbožňuješ, tak to se stalo u mě, když jsem o pár let mladší než ty :DD Už ať jsi u Bohů Olympů :D Tam to bude teprve něco :))
    Jinak skvělá recenze :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. A za chvilku bude mít třetího :P
      Na Bohy jsem vážně zvědavá :)
      Děěěěkuji :P

      Odstrániť
  3. Já už to mám dlouho, co jsem Percyho poprvé četla, a upřímně ho vážně nekriticky zbožňuji. :D A to i po druhém přečtení. :D Já jsem vždycky měla moc ráda řeckou mytologii, což je taky hlavní důvod, proč mám tyto knížky tolik ráda. A Percy je jednoduše skvělý. Mladší čtenáři by si ho podle mě měli přečíst povinně - kdybych třeba Percyho znala právě v době, kdy jsem se v literatuře učila všechnu tu řeckou mytologii, patrně by se mi ti bohové tenkrát pamatovali mnohem lépe. :)
    Jsem opravdu zvědavá, co řekneš na pokračování. A na Bohy Olympu. Já osobně souhlasím s Freckles - od pětky přes Bohy Olympu jsem po dočtení vždycky děsně mimo. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já proti řecké mytologii nikdy nic neměla, ale co čtu Percyho, tak jsem se o ni začala hodně zajímat :) Mně se hrozně líbí, jak Rick vdechne každému z nich nějakou osobnosti...
      No, "povinně" bych neříkala, to bys jim to úplně zošklivila, ale rozhodně bych Percyho taky nějak dostala pod nos žáků na prvním stupni ZŠ... :)

      Já taky :D

      Odstrániť
  4. Už tak dlho sa chystám, že si túto sériu prečítam, toto je taký prípad u mňa, keď ma film pritiahol 8) Určite to už plánujem čítať 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já jsem viděla kousek filmu a pořád jsem porovnávala nesrovnalosti, budu se na něj muset někdy podívat znovu :D Ale jsem ráda, že tě přitáhl, a snad se bude kniha líbit :)

      Odstrániť
  5. Och, zvyšuješ počet hvězdiček - takže třetí díl už bude za pět a na čtverku budeš muset založit novou bodovací kategorii? :D

    Jináč - Percy je prostě Percy. Ach.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ne! Udržím se a třetímu dám ještě čtyři, protože jinak se (po komentářích těch nahoře) obávám, že Bohové Olympu by mi prorazili bodovací strop :D

      Odstrániť
  6. Percy Jackson je opravdu úžasná série.Jako první jsem viděla film a když jsem pak začala číst první díl, byla jsem uchvácena. Knihy jsou prostě úžasné a dík Ricku Riordanovi.
    http://zivot-s-knihami.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jsem moc ráda, že se ti líbí :)

      Odstrániť