20. 4. 2013

Setkání s duchem (Mezi nebem a zemí, #1)

Autor: Stacey Kade
Originální název: The Ghost and the Goth
Nakladatelství: Fragment, překlad E. Brožová
Vydání: 2013 | paperback | 215 stran
 
Oficiální anotace: Královna školy a hvězda místních roztleskávaček Alona Dareová je předurčena pro skvělou budoucnost. Její život však končí nečekaně pod koly autobusu. Všichni si myslí, že je navždy pryč, ale... Alona zůstala ve světě živých jako duch. Pouze jediný člověk ji může vnímat - spolužák a totální lúzr Will. Podaří se jim překonat vzájemnou nechuť a pomoct jeden druhému? Proč Alona neodešla skrze jasné světlo do onoho světa?

S kým máme tu čest tentokrát?
Setkání s duchem, jak už název napovídá, je duchařina. Duchařina ze střední školy s námětem i dějem prošpikovaným klišé a ohranými nápady. I přes to v sobě kniha má jisté ‚něco‘, které čtenáře chytí, přišpendlí ho ke knize a nepustí. Já ji zhltla za jedno odpoledne a byla jsem nadšená.

Ale není to jen ta jednoduchost, kterou v sobě kniha nepopiratelně má. Příběh tak trochu klame tělem: ukazuje totiž, kam až může vést jedna chyba. Zobrazuje také nenasytnost lidí, vrtkavou středoškolskou hierarchii, pomlouvačné kamarádky, strach z přiznání orientace a život outsiderů.

Dva pohledy
Kniha je psána ich formou a dvěma pohledy. Nenajde se zde ovšem opisování jedné události dvakrát nebo (nedejbože) i vícekrát, naopak; points of view hlavních postav se střídají a navazují na sebe (kde končí část Alony, začíná část Willa). Nejsou tu tak žádná hluchá místa, která by vznikla tím, že autor čtenářům pořád dokola servíruje jednu událost. 
 
Oba vyprávějící, Alona i Will, jsou sympatičtí, realističtí a dá se do nich snadno vcítit. Přiznám se, že ze začátku jsem měla raději pasáže s Alonou (ona jako mrcha byla vtipná, drzá, namyšlená a zajímavá, zatímco Will mi přišel trochu nudný). To se ale postupem času změnilo a mně začalo být jedno, kdo příběh vypráví, protože mě bavilo sledovat myšlenky obou hlavních postav.

Duchové tu už párkrát byli…

…takže, jak už jsem psala, tu nenajdete nic moc originálního. Drobné nové myšlenky, sem tam něco málo ohledně Alony, nad čím jsem zůstala docela zírat, ale zbytek věcí, co se v knize objevily, jsou už dost ohrané. (Mimochodem, docela mě mrzí, že zrovna o té Aloně aka duchovi, která je zajímavá, se toho čtenář moc nedozví). Akční a dějově poutavý je zas až konec, ale žádná část knihy prostě nenudí, neotravuje a ani ta neoriginálnost příběhu až tak neškodí.

Než jsem Setkání s duchem otevřela, hrozně jsem se bála, jestli mě bude bavit, ale nakonec jsem se ani tak stresovat nemusela. Přečetla jsem ji vyloženě za chviličku a odběhla jsem od ní jen jednou jedinkrát. Milá, vtipná jednohubečka, u které si ale zapřemýšlíte nad určitými tématy (řeší se toho hodně, jak už jsem psala víc). Krásně našlápnuto směrem k dalším dílům, a pokud se autorka bude držet stejného stylu, moc pěkný začátek mírně romantické, mírně paranormální série s nádhernými a sladkými obálkami.

Nebylo to perfektní, ale skvělé to bylo. Hodnotím čtyři hvězdičkami, chválím Fragment za čtivý překlad a originální obálku a těším se na další díl… :)

Chtěla bych poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu si můžete koupit zde.

10 komentárov:

  1. Hou, hou...hento bude mať viac dielov? Nijéé...ale. Mlčím. Pretože sa mi to možno zapáči (toto si napísala v správnu chvíľu, nedávno bola tá kniha v knižnici, prekvapivo) a...čo ja viem.
    Ono sa mi to celý čas zdá ohrané už od pohľadu i keď toto je tuším jediná recenzia, ktorú som čítala.
    Fajn, to vysoké hodnotenie ma skutočne prekvapuje.:D (už len aby som to mohla ofrflať, že prečo?" už iba preto si to nejako raz roženiem, no hento je z tých na čo ja zabudnem, kedy sa to nezjavovalo všade...)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Trilogie :P Ale zrovna u Alony se na pokračování těším :3
      Jůůů. Musí se ti líbit, musí!
      Neříkám, že je to něco přehnaně originálního, ale má to svoje kouzlo. A nelezla mi na nervy hlavní hrdinka ani Will - to si zaslouží ocenění. A vůbec, je to miloučká knížka a mezi oddychovkami patří k těm lepším :)

      Odstrániť
  2. Jsem starý známý knižní neznalec, a proto se o většině knih dozvídám až tady. A musím říct, že o téhle knize jsem zase nic neslyšela. A také musím říct, že kdybych na tuhle knihu narazila někde v knihovně, asi bych si ji ani do ruky nevzala - má prostě hrozně "lacinou" obálku. Jestli víš, co myslím (i když zrovna o tomhle pochybuji :D). Každopádně po přečtení začínám uvažovat, že si ji možná i do toho to-read listu strčím. To víš - já ráda duchařinu. Já moc ráda duchařinu!

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vím, vím... teda, doufám, že tě chápu správně, ale asi vím :D
      Hoď! Zkus mi věřit, hm? :)

      Odstrániť
  3. No konečně! :D
    Přiznám se, že originální obálka a celkově vydání se mi líbí víc, ta fragmentovská paperbacková obálka je taková... Divná :D Pořád šetřím na další dva díly!
    Dobrá recenze, fákt, čtla jsem jí už včera večer.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :P
      No, mně přijde dost obyčejnej ten náš font písma, ale jinak nevidím velký rozdíly :D
      A já na tebe pořád myslím :P
      Děěěkuji :)

      Odstrániť
  4. Oww, sounds good. :3 Na tohle bych teď klidně měla náladu, zní to docela lehce a momentálně vážně nemám náladu na nic složitějšího :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jdi do ní! :P Myslím, že zrovna tobě by mohla nějakým způsobem sednout do vkusu i nálady :D

      Odstrániť
  5. Práve na takúto vtipnú oddychovku mám zálusk už strašne dlho, určite si ju v blízkej dobe kúpim :)

    OdpovedaťOdstrániť