14. 4. 2013

V is for Virgin


Autor: Kelly Oram
Nakladatelství: Bluefields
Vydání: 2012 | ebook | 360 stran
Vyšlo v ČR: Ne, nechystá se
Anotace (můj překlad): Když Val Jensen dostane díky svému rozhodnutí zůstat pannou až do svatby kopačky, video, na kterém je zaznamenán její ošklivý rozchod, se po YouTube šíří jako virus, díky čemuž se Val stává novou internetovou "hvězdou".

Po dnech zesměšňování od jejích vrstevníků začne Val s celoškolní kampaní, aby pro svůj postoj našla podporu. Myslela, že jen učiní prohlášení - ani se jí nezdálo o tom, že by celý národ mohl mluvit právě o ní. 

Jako kdyby to, že je známá jako "Virgin Val" (nepřeložitelná fráze, pokud má být zachován význam) nestačilo, její už tak hektický život se začne divoce vymykat kontrole. Hajzlík Kyle Hamilton, frontman populární rockové skupiny Tralse, se rozhodne, že její sexuální abstinenci vezme jako osobní výzvu.
Jak může dívka zůstat věrná sama sobě, když letošní Nejvíc Sexy Muž Světa dělá všechno, co je v jeho silách, aby ji získal? 

Co, jak, proč?
Asi jste si všimli, že co se čtení v angličtině týče, jsem ještě začátečník, a to ne proto, že bych nerozuměla, ale proto, že se vymlouvám, že potřebuju přečíst recenzní výtisky a moje české (a slovenské), co se mi kupí na policích. Ačkoli mě na V is for Virgin lákaly mnohé recenze, pořád jsem ji tak nějak odkládala a odkládala, až došlo i na mě. Ve skupině na Goodreads je to kniha na měsíc duben, tak jsem si ji tedy obstarala.

O co jde? Je to skvělá contemporary s trochu nevšedním námětem, velice dobře zvládnutým. Taky je to knížka s hezkou, vkusnou obálkou (která bohužel nemá papírové vydání, aspoň zatím) a s velice lehkou angličtinou, takže ideální i pro začátečníky. A v neposlední řadě se jedná o příběh, který prostě nepustí. Děj plyne svým tempem, není ovšem nudný, i když zde nenajdete ani žádné nadpřirozené potvory, ani záhady nebo boje, ani akci, a některé věci jsou vesměs jasné od začátku. I přes to má kniha dost co nabídnout.

Virgin Val...
aka originální nápad, a ne úplně lehké téma ke zpracování. Ze začátku jsem se docela i bála, jak se s tím autorka popere, jestli celá koncepce příběhu nesklouzne do příšerného klišé nebo spíše trapné záležitosti. Kelly Oram je ale nadaná a s celou tou věcí ohledně panenství, partnerství a popularity se vypořádala vážně skvěle.

Nejen to. Dokázala stvořit sympatické postavy. Val se mi během doby čtení ani na chvilku nezprotivila (a víme, jak to mám s hlavními hrdinkami). Její nejlepší kamarádka, Cara, někdy pomoc k nezaplacení, zatímco jindy perfektní potenciální oběť vraždy v afektu... no, asi tušíte, že jsem k ní měla vztah jako na houpačce, ale do příběhu padla přímo perfektně a kdyby tam nebyla, přišel by o pěkný kus jiskry a zápletek.

Teď vám řeknu tajemství.
Kolem Val se motají tři, slovy TŘI zástupci mužského pohlaví. Přesto se nedočkáte žádného otravného geometrického útvaru - a minimálně dva z nich si oblíbíte. Zach, Valin ex, je ze začátku takový... kretén, ke konci se však ukáže, že má i svoji lepší stránku (a já mu nikdy v duchu nepřestala fandit, ani nevím, čím mě zaujal). Isaac, pan supermilý, je... prostě skvělý, pozorný, hodný a zlatý. Až mě mrzelo, jak to nakonec dopadlo. Mého srdce šampionem se ale stala rocková hvězda Kyle. Namyšlený frajírek, co neví, co chce, a chová se k Val naprosto příšerně - a na druhou stranu jí říká Legs a vypisuje jí neuvěřitelně sladké blogy ve čtyři ráno. Přísahám, po Top Ten Reasons Why Virgin Val Sucks jsem byla ztracená.

'The Top Ten Reasons Why Virgin Val Sucks
10. She called me a one-hit-wonder
9. She doesn't appreciate the endearing nickname I gave her.
8. She makes me write stupid blogs about her at four in the morning.
7. She's encouraging people not to have sex.
6. She blew me off when I asked her out.
5. She has a crush on a douche bag.
4. She won't answer any of my calls.
3. She's such a tease with her look-but-don't-touch policy.
2. I played a whole effing concert just for her and she didn't come even though she told me she would. (You're such a liar!)

And the #1 reason why Virgin Val sucks?
I still want her anyway.' 

Moje hodnocení...
Ovšem, i přes to všechno ode mě kniha dostává pouhé čtyři hvězdičky. Proč? Protože její konec jsem ořvala. A nebylo to proto, že by mě tak dojal - ale naprosto dokonalá, chytlavá kniha byla zakončena pár stránkovým, nehorázným klišé, které mě napadlo už ze začátku a pak jsem se jen modlila, ať to tak není. Proč, bože, proč? V is for Virgin bych odpustila všechno - hrdinku, která není královna školy, ale kolem ní se kluci jen hemží (dobře, Val je hezká, a zakázané ovoce...), což je věc dost nevídaná. Množství hezkých, sladkých kluků. Populární místní kapelu, kolem které se všechno točí. Všechny tyhle milionkrát ohrané věci bych byla ochotná nevidět, ale ten konec... to ne. 

I přesto - doporučuju, doporučuju, doporučuju! Ať už v angličtině běžně čtete, nebo jste začátečníci, běžte do ní. Je skvělá, a určitě se najdou lidé, kteří budou z konce nadšení. A já už se těším na další dílo autorky :)

12 komentárov:

  1. Rozhodne si to prečítam 8) Už dávnejšie ma to zaujalo 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Už ji mám asi měsíc ve čtečce :D Na ten konec jsem teda zvědavá oO ale řekla bych, že neexistuje víc klišoidní konec, než ten u Krásné katastrofy -.-"
    PS: Těch 10 důvodů je fakt skvělých :D Právě ty mě na knihu nalákaly :3

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Krásnou katastrofu jsem nečetla, takže nevím... Přečti si ji, přečti! :P
      PS: Jo, já se u toho roztíkala jak máslo na horkým toustu... Kyle je sweet :3

      Odstrániť
  3. Ansí, nepopletla sis to s V for Vendetta?! :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Máš mě snad za podprůměrně inteligentní, Aliušáku?! :D

      Odstrániť
  4. S tým koncom úplne súhlasím, brutálne ma naštval. Ale recenzia je super, v podstate so všetkým súhlasím. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Annie, nádherná recenze. Že jsem se konečně k této knize i já dostala. A musím říct, že ohledně chlapců motajících se kolem Val mám stejný názor.
    Ačkoli mně se ten klišoidní konec líbil. I když mi teda přišlo docela na hlavu postavené jak to dopadlo s Valinými přáteli. Doufám, že víš, co myslím. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Děkuju mockrát :)
      Jo, vím, co myslíš. Podle mě ten epilog vzala Kelly hrozně moc zgruntu a krátce. Já bych to klidně trochu rozvinula a hned by to dávalo větší smysl... :)

      Odstrániť
  6. Cez leto som si povedala, že začnem čítať anglické knihy, nech sa už trošku zlepším v angličtine. Ako vidím, táto kniha bude medzi prvými, ktoré prečítam, bo vyzerá dosť zaujímavo, a keďže vravíš, že má ľahkú angličtinu :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :) Má, vážně. Tak přeju hodně štěstí a snad se ti bude líbit... ;)

      Odstrániť