19. 5. 2013

Hra lží (Hra lží, #1)

Autor: Sara Shepard
V originále: The Lying Game | (The Lying Game, #1)
Nakladatelství: BB/Art, překlad M. Krýslová
Vydání: 2012 | hardback s přebalem | 214 stran
Oficiální anotace: Tajemství, lži a děsivé následky.
Měla jsem život, pro který by člověk byl schopen i zabít. Pak to někdo udělal. 
Nejhorší na tom být mrtvá je, že už nemáte pro co žít. Žádné líbání. Žádná tajemství. Žádné drby. Z toho by většina holek měla druhou smrt. Ale já naštěstí dostala něco, co nikdo jiný nemá – představení na přidanou – a to díky Emmě, své znovunalezené sestře, se kterou jsem se ani nestačila sejít. Emma se nyní zoufale snaží zjistit, co se mi stalo. A jediný způsob, jak to vypátrat, je být mnou – vklouznout do mého starého života a po kousíčkách ho skládat dohromady.


Lhářky & lži
Saru Shepard bude asi většina z vás znát, i když pravděpodobně díky dvěma seriálům (Pretty Little Liars & The Lying Game) nebo předloze pro první z nich, Roztomilým malým lhářkám. Píše žánr, kterému by se dalo říkat "contemporary říznuté detektivkou, protřepat, nemíchat, podávat náctiletým." A neumí psát krátké série.

Což je největším mínusem prvního dílu Hry lží, která má být (zatím jen) šestidílná, a na které to jde sakra znát. První díly jejích sérií mají totiž děje zhruba tak na pilotní díl seriálu (no, sice jsem PLL nečetla a viděla seriál, a u Hry lží to mám naopak, ale co jsem slyšela, tak to tak vážně je). Jde o takový rozsáhlý úvod, kde se čtenář seznamuje s Emminým a Suttoniným (fuj, to je jméno) životem... no, a zhruba v půlce knihy Emmě dojde, že to vážně není hra a že Sutton někde nevyspává po párty, ale je pryč. No, a tak tu máme přemýšlení o tom, co se mohlo a nemohlo stát. 

Jenže... vzhledem k délce série se nic moc nedozvíme a konec je... no, spíš řeknu, co v něm není: jakékoli rozhřešení. Na to je totiž potřeba si počkat dalších pět dílů, předpokládám.  

Prej že oddechovka? Fájn. 
Tohle je přesně ten typ knížky, se kterou se vyvalíte k bazénu po náročném dni. Není potřeba nějak přehnaně přemýšlet, protože Sara vám dřív nebo později všechno naservíruje pod nos. Kniha navíc neřeší ani vážná témata, ani světové problémy, ani nic podobného (až na psycho video, kde je Sutton škrcená, e-maily z adresy někoho, kdo má být mrtvý, jedno zmizení a dost možná vraždu... pohodička). Ano, začátek je trošičku napínavý, trochu smutný a možná trochu zvrácený, ale potom... potom je to prostě příběh o holkách ze střední, které se baví dosti praštěnou hrou. (Ale kdo z nás nedělal blbosti. I nebezpečný blbosti.)

Co se hrdinek týče, mrtvá Sutton je mrtvá párkrát zmíněna v myšlenkách Emmy, nikdo jiný totiž netuší, že Emma není Sutton (fuj, do toho by se jeden zamotal)... No, a pak je tu dost živě se cítící, jen nehmotná a trochu zoufalá, Sutton, která v podobě "ducha" celý příběh vypráví, sleduje, jak se její dvojče snaží předstírat, že do jejího života patří a jak se tváří, že se nic nestalo.

Sutton mi jako vypravěčka vyhovovala a Emma jako hlavní hrdinka také. Ani jedna z nich mi nelezla na nervy (úspěch!), naopak. I když Sutton bývala pěkná mrcha a jejímu dvojčeti jsem občas v duchu pěkně peprně vynadala, myslím, že obě byly asi milionkrát snesitelnější než většina hrdinek dnešních YA knih. Způsob, jakými Shepard vykreslila jejich osobnosti mi vyhovoval, takže osobně jsem spokojená.

Co se ostatních postav týče - nikdy jsem neměla tu čest navštěvovat americkou střední školu, takže mě všechny ty vymetačky večírků, mrchy, fotbalisti, oblíbené skupinky a celkově ta hierarchie hrozně baví - neměla jsem k nim žádné výhrady. Nebyly ploché, všichni nebyli jako přes kopírák a v příběhu se jich objevilo dost, ale ne přehnaně moc.

Pár drobných "ale":
Za prvé, autorce občas cosi uteklo, takové 'očko na punčoše' - drobné logické trhlinky nebo překombinovaná tajemství, která pak nakonec ani moc nedávala smysl. Za druhé, překlepy, překlepy, překlepy. Chvílemi jsem měla chuť ječet. Za třetí, konec měl být dramatický, ale já nebyla moc napjatá, vlastně prakticky vůbec. Pátralo se po vrahovi a já zívala. Viním z toho celkově roztahanost série, no...

I přes to doporučuji. Nesrovnám vám to sice s Lhářkami ani seriálem, neřeknu, jestli si autorka polepšila nebo pohoršila, ale mě kniha vážně bavila a taková sympatická oddechovka na pár hodin to zcela určitě je. Tři hvězdičky ~ ale kdyby se na konci pořádně něco stalo nebo vyřešilo aspoň něco málo, mohly to být čtyři :)

8 komentárov:

  1. No neviem, ja sa na to nechystám, nepríde mi to nijako extra zaujímavé, uvažovala som, že si pozriem aspoň pilot seriálu, ale ani to sa mi nechce 8D Mne stačí PLL 8) ale ani tam knihy nebudem čítať.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mě to právě zaujalo tím, že by to mohlo být lehké contemporary čtení - a přesně toho jsem se dočkala, no :D :)

      Odstrániť
  2. Takže to vypráví Sutton, ale hlavní postavou je Emma? No to aby se v tom čert vyznal. :D Nicméně mám v plánu se do Hry lží pustit, hned jak bude v knihovně k půjčení. :) A třeba mě ta knížka nakopne k tomu, abych si konečně přečetla ten první díl Lhářek, když už ho mám rok doma, ehm. :D :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áááno. Sutton je něco jako duch, prostě nehmotná existence, která následuje Emmu a vypráví o tom, co E. dělá, takže se to vlastně všechno točí kolem Emmy, co se tváří, že je Sutton :D Zamotané, viď?
      Jo, do Lhářek se chci zas pustit já, jen co budou k půjčení :D A snad se ti Hra bude líbit :)

      Odstrániť
  3. Kvůli tomu, že to Sutton vyprávěla a Emma byla hlavní hrdinka, se mi to dost pletlo :D Jinak souhlasím, pěkná knížka, ale těch dílů je někdy fakt moc :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Zase knižní předloha seriálu, která se od sebe naprosto liší :D Kniha se mi líbila, Shepardová dělá skvělé zápletky :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Wow. To som nevedela, že to je od nej :) Tvoja recenzia ma zaujala, tak si asi knihu pridám na zoznam, ktorý mám už neskutočne dlhý :D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Moc pěkná recenze! :)) O knížce jsem nejdříve uvažovala, nakonec jsem se k ní ale nedostala. Před nějakou dobou jsem se pustila do seriálu The Lying game a stala jsem se na něm prakticky závislá =D. Z toho důvodu jsem opět začala přemýšlet o téhle knížce, ale podle tvé recenze jsem tak nějak na vážkách. Asi zůstanu jen u zfilmované verze příběhu... no, alespoň pro zatím :)).

    OdpovedaťOdstrániť