4. 5. 2013

Odstíny života

Autor: Lucie Adamová
Originální název: -
Nakladatelství: XYZ
Vydání: 2011 | hardback s přebalem | 360 stran

Oficiální anotace: Alexandrina Avitalová se za svého života nijak nelišila od svých vrstevníků. Když je v den svých devatenáctých narozenin chladnokrevně zavražděna, nikdo proto nemůže tušit, že smrt se pro ni stane jenom začátkem nové cesty. Tři roky poté, co byla pohřbena a oplakána svojí rodinou a přáteli, se Alex probouzí znovu k životu, aby byla uvedena do světa plného magie a ďábelských stvořeních. Do světa, kde si nikdy nemůžete být jistí, na které straně vlastně stojíte. Alex je nucena zapomenout na svůj předchozí život a zaujmout pozici neohrožené bojovnice se vším temným a nelidským. Podle dávného Proroctví je totiž právě ona jedinou vyvolenou, Spasitelkou, která dokáže rozhodnout odvěkou bitvu mezi dobrem a zlem...

Boží obálka, česká autorka & velká očekávání
Na Odstíny života jsem se vážně těšila. Tuny pochvalných recenzí, nádherná obálka a jméno české autorky mě na ni lákaly a lákaly, až mě nakonec nalákaly. Jednoho lednového dne jsem se tak vykašlala na povinnosti a otevřela právě Odstíny. To jsem ještě netušila, že se odsuzuju k pěti dnům mlácení hlavou o stěnu

I když to nebylo jen vinou autorky. Prakticky po celou dobu čtení mi hrozně vadil obrovský roztahaný formát - kniha byla těžká, velká, špatně se držela... Přitom by stačilo jen trochu zmenšit písmo nebo řádkování, případně zmenšit mezery mezi poslední větou na straně a číslem strany (2,5 cm mi přijde přehnané) a hned by ta kniha mohla být poloviční, ať už výškou nebo délkou. 

Další věc, kvůli které jsem nenechala svoje zdi odpočinout, bylo neustálé používání slova "hold" tam, kam patřilo "holt". Z toho ovšem viním osobu, co to Lucii takto naučila, a redaktorky, že si toho nevšimly. Stejně tak u ostatních chyb a překlepů, minimálně podivného skloňování jmen a častého používání 'jsem'. Vlastně si říkám, jestli Odstíny vůbec prošly redakční úpravou...

Druhé jméno - Nesmyslnost
V seznamu faktů a věcí, co mi vadily, bych mohla pokračovat snad donekonečna. S hlavní hrdinkou, Alex, jsem zpočátku docela soucítila, ovšem postupem času se stávala protivnější a protivnější. Ona viděla spoustu věcí hrozně jednoduše a řešila (s prominutím) pitomosti. Číst knihu z jejího pohledu pro mě bylo utrpením. Ji zachraňuje jedině to, jak je skvěle ironická (a to je také jediný důvod, proč jsem knihu dočetla).

Ani mužská část knihy to nezachraňuje. Krom toho, že jsou všichni popsáni jako neuvěřitelní sexoši a skvělí kluci, taky všichni příšerně jedou po Alex. Mám pro to jednu větu: naprosto nedůvěryhodné vykreslení postav. Každá bitka nebo akce navíc přerůstá do ošklivých stereotypů: někam jdou, (předtím se pohádají), něco neočekávaného se stane, oni to vyřeší a samozřejmě zabijí/zneškodní původce rozruchu (poslední dva body možno libovolně přehazovat). Nic nového, nic originálního, nic zajímavého.

A raději vůbec nezmiňuju všechny ty nadpřirozené potvory, co autorka do Odstínů nacpala. Chvílemi jsem měla pocit, že čtu míchanici několika příběhů a počítačových her a jen jsem čekala, kdy se objeví černí a azuroví draci. 

 "Už ta kniha skončila?"
Přibližně od poloviny se pro mě čtení stávalo stále větším a větším utrpením a přála jsem si, abych nebyla tak tvrdohlavá a měla sílu se vzdát, případně aby kniha zázračně skončila. Kupodivu jsem to ale dočetla, prokousala jsem se všemi stránkami a dokázala jsem na Odstínech najít i nějaká ta pozitiva. První je jednoznačně humor a ironie hlavní hrdinky. Hlášky jsou skvělé, ovšem škoda je, že jinak je Luciino psaní roztahané, místy umělé a její postavy mě prostě nedokázaly zaujmout (až na pár záporáků, kteří byli během chviličky mrtví...)

Druhým pozitivem je ohromné poučení do svého vlastního psaní, které jsem si z knihy odnesla. A třetím, trošičku zoufalým: dočetla jsem to, i když to takřka bolelo a musela jsem se ohromně přemáhat. Zvládla jsem celou knihu, aniž bych ji prohodila oknem! Za tyhle tři věci uděluji knize slabší dvě hvězdičky s tím, že jsem byla vážně dost zklamaná. Mrzí mě to, protože by stačilo děj trošku proškrtat, ubrat sexy chlapců myslících na Alex, a hned bych byla nadšenější...

14 komentárov:

  1. Zrovna dneska jsem si knihu objednala za pár kaček, ale trochu se té knížky bojím, zvláště po tvé 'milé" recenzi. :D No já to budu brát s klidnou hlavou a snad mě Lucie překvapí! :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, tak... snad se ti bude líbit víc, než se líbila měn :D

      Odstrániť
  2. Je to hodně dlouho, co jsem tuhle knihu četla, hned po jejím vydání, což je dva roky? Pamatuju si, že to byla jedna z mých prvních knih. Budu si muset dát re-reading a připomenout si příběh, hlavně díky tvojí recenzi a přesvědčit se, jestli to bylo tak strašné nebo ne. :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, kdybych ji četla v roce 2011, kdy jsem neměla tak načteno, hádám, že se mi líbí o něco víc :D Tak třeba ty budeš nadšená :)

      Odstrániť
  3. Ešte som to nečítala, ale chystám sa na to, príde mi to ako zaujímavé téma 8) Uvidím či ma to zaujme, od češky som knihu asi ešte ani nečítala, tak som zvedavá 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já jsem taky zvědavá, jestli se ti bude líbit... :D

      Odstrániť
  4. och jéééé. To se tak příjemně čte, když se u toho někdo nerozptvívá blahem a hledá něco, co v té knížce ani nebylo. Do slova a do písmene souhlasím se vším, co jsi napsala, skoro bych se pod to mohla i podepsat :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Obálka vypadá moc zajímavě i ten děj, ale po téhle recenzi mě už moc neláká. I když.. každému se líbí něco jiného, takže možná, že někdy mi přistane v ruce :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, uvidíš :) Třeba se ti bude nakonec i líbit, nebo se k ní ani nedostaneš... nech to osudu :D

      Odstrániť
  6. Hlavná hrdinka bola v pohode, tiež sa mi páčil jej humor. Niektoré myšlienky by som asi vážne vyškrtala a rozhodne by som sa zbavila toľkých chalanov. Bol super a všetko - ale bolo ich tam zbytočne veľa a potom ich dialógy a nezmyselné hádky odvádzali od hlavného deja, ktorý nebol veľmi premyslený. Nachádzalo sa tam zopár nezmyselných vecí, ktoré by si zaslúžili lepšie vysvetliť.
    Ale pokračovania sa bohužiaľ nedočkáme, takže asi nie je veľmi čo riešiť. Nepáči sa mi, ak autor niečo začne a dotiahne to až k vydaniu a potom sa na to vykašle, keď je na príbeh naviazaných toľko ľudí.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Kde se pod tenhle komentář můžu podepsat? Akorát Alex jsem si tak nějak znechutila, no, a těch nesmyslných věcí jsem tam našla trochu víc než "pár"... nevermind :D

      Že? A to měla Lusy podle Goodreads naplánovaných minimálně nějakých 6 dílů, tuším. To je přístup -.-

      Odstrániť
  7. Podľa obálky by som súdila 5* knihu. Podľa recenziu už nie. Ale aj tak sa mi páči. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Co, obálka? :) Ta je perfektní, no :3

      Odstrániť