30. 8. 2013

(Ne)dočítanie kníh s názornými ukážkami

Shame on me, ale ešte som nevidela City of Bones, idem do kina až zajtra.:D (Dám vedieť na FB ako sa mi páčilo.) Prispievam teda s úplne iným príspevkom, ktorý som chcela dať dokopy už nejakú dobu.

Dlho som sa snažila dočítať každú knihu, ktorú som rozčítala. Myslím, že som ich pár aj tak odložila, keď sa to vážne nedalo, no prevažnú časť som prečítala. Spočiatku to plynulo zrejme z toho, že som mala na čítanie hrozne veľa času a limitované možnosti výberu (keď som ešte nečítala v angličtine), neskôr skrátka zo zvyku.

Ibaže času postupne ubúdalo, zatiaľčo kníh na to-read zozname nekontrolovateľne pribúdalo. Definitívne som sa teda niekedy začiatkom tohto roku rozhodla, že si budem vyberať. Dlho - niekedy možno až pridlho - rozmýšľam nad tým, či si niečo chcem prečítať a ešte vždy je to možnosť, že kniha časom vyletí z môjho to-read listu, pretože sa mi ju čítať už akosi nechce. 

Povedzme, že napokon s nejakým príbehom začnem. Vždy sa snažím do nových kníh púšťať pozitívne naladená, očakávajúc príjemne strávený čas alebo aspoň bez predsudkov. Niekedy to však nestačí, niekedy sa aj tak pri čítaní nudím/trápim a vtedy knihu bez výčitiek (možno nejaké malé by sa našli) odkladám a na goodreads presúvam na poličku not-finished. Zväčša je to niekde pred polovicou (občas v úplných začiatkoch, keď mi nesadne rovno žáner), pokiaľ sa nejaká kniha zhorší náhle a veľa mi do konca neostáva, premôžem sa. Úplnou výnimkou sú knihy, ktoré mám doma, tie dočítam za každú cenu.

Taktiež sa mi stáva, že prečítam prvý diel nejakej série a - pokiaľ nie som dostatočne ohúrená, alebo ma až tak nezaujíma, čo sa stane ďalej - pokračovanie jednoducho nečítam. Nejedná sa len o vyslovene zlé prvé diely... Jednoducho sa do ničoho nenútim. Niekedy rozhoduje i to, či si pamätám dej jednotky, keď sa dostanem k pokračovaniu po určitom čase. Pokiaľ nie, dosť premýšľam - dá sa dvojka čítať aj bez re-readingu jednotky, prípadne chce sa mi púšťať do re-readingu?

Možno si vravíte, že mi týmto štýlom určite unikla už nejedna kvalitná kniha. Zrejme máte pravdu, ale momentálne mi vyhovuje a som spokojná s výsledkom. Čítanie si nesmierne užívam a v poslednej dobe mi sadla väčšina prečítaných kníh. (Následok - veľké množstvo pozitívnych hodnotení.)

Každopádne, nadpis sľubuje nejaké názorné ukážky...:)

Aké série som napríklad nedočítala? Napadajú ma tri príklady:

1) Under the Never Sky (Veronicy Rossi) - prvý diel bol taký priemerný & fajn, ale nezaujal ma natoľko, aby som sa pustila do pokračovania.
2) Partials Sequence (Dan Wells) - Potomkovia boli úplne super, ibaže kým sa objavila dvojka som pustila dej jednotky z hlavy a hm... mala som iné knihy na čítanie. Možno sa to niekedy zmení.
3) Across the Universe (Beth Revis) - super kniha, ani neviem, prečo som sa nepustila do pokračovania, hádam, že som bola celkom spokojná s ukončením jednotky a nechcela som si kaziť dojem... Nuž a keď som si eventuálne prečítala tony nadšených recenzii, opäť tu bola nutnosť re-readingu.


A aké knihy som nedočítala? Trebárs týchto 5:

1) Leto v meste (Candace Bushnell) - jednotka, Denníky Carrie B. sa mi veľmi páčila, Leto však bolo úplne iné a akosi mi nesadlo. Nechcela som si teda zbytočne kaziť dojmy.
2) Medený jazdec (Paullina Simons) - nebite ma, prosím, proste ma začiatok neoslovil, možno som nemala tú správnu náladu, ale vôbec sa mi nechcelo...
3) Dvě zrcadla (Karolina Limrová) - snažila som sa, fakt, no bolo to príliš klišé a presladené.
4) Strach múdreho muža (Patrick Rothfuss) - dosť dlho som sa touto knihou prehrýzala, jednotka bola dobrá a potom, keď sa stále nič poriadne nehýbalo, sa mi už viac nechcelo, inak to opísať neviem, vzdala som sa.
5) Abandon (Meg Cabot) - absolútne nezáživné a divné, takéto sklamanie som od Meg ani náhodou nečakala. :(


Odo mňa je to všetko, čo vy? Do ktorej skupiny patríte, vždy všetko dočítate alebo tiež knihy odkladáte? A série? Pokojne uveďte čo&prečo ste nedočítali, prípadne k čomu ste sa museli hrozne nútiť.

Obálky z goodreads.com (akurát Leto v meste z martinus.sk)
obrázok z we♥it

20 komentárov:

  1. Ja mám momentálne také knihy, čo som začala a nedokončila. Napr. Iskrivá - 1. kapitolu som prečítala na dovolenke a potom som mala iné veci, keďže chcem knihu zhltnúť naraz a ešte som nemala čas, tak stále ostala nedočítaná.
    Veľkým problémom je pre mňa Delirium. prečítala som 7 kapitol, aj 3krát som to rozčítala a proste ma to nebaví, ale má to super nápad a určite sa k tomu raz vrátim, ale momentálne mám k tomu taký vnútorný odpor.
    Rozčítané mám po anglicky aj V is for Virgin, som niekde v polovici, ale na moje prekvapko ma to až tak veľmi nebaví. Musím na to mať náladu, aby som to znova začala.
    Epickým problém je pre mňa Dcéra dymu a kostí 8D To mám rozčítané mesiace a som len v polovici, vôbec ma to nebaví aj keď je téma super.
    Ešte tu mám pár rozčítaných, ale len zo zvedavosti a načnem ich znova niekedy inokedy.
    Mňa Naprieč vesmírom zase vôbec neohúrilo a aj keď plánujem prečítať pokračovania, nehrniem sa do toho. Naopak Pod nekonečnou oblohou zbožňujem a teraz som vyhrala knihu na buxe za komenty, tak som si vypýtala 2. diel z tejto série 8_)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aha, jasné. Mne sa takéto situácie veľmi nestávajú, väčšinou mám rozčítanú len jednu knihu, maximálne dve, tak sa im v pohode venujem.:D Prípadne to rovno presuniem k nedočítaným.:D
      K Iskrivej sa vážne skús dostať, je super.:) V is for Virgin sa mi tiež nesmierne páčilo, tak budem dúfať, že sa to u teba ešte zlepší.:D Delirium ani Dcéru som nečítala a ani neplánujem... Obzvlášť o Dcére som nečítala najlepšie veci.:D Good luck s dočítavaním teda, ak sa odhodláš.:D
      No vidíš.:D Tak, sto ľudí, sto chutí, však. Inak gratulujem k výhre a ďakujem za dlhý komentár.:)

      Odstrániť
  2. Ja som nedočitala tiež Pod vražednou oblohou, ale chystám sa. Určite nechcem dočítať sériu Dokonalý pár a Záblesk. Pár sa mi teraz zdá priemerný a Záblesk je hrôza :DDDD A k Upírskym denníkom sa nechcem ani vyjadrovať; čítala som (a mám) 4 časti a nejdem to meniť :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dokonalý pár som čítala a celkom sa mi páčil (už to bolo dávnejšie), aj keď dvojka bola hrozne nudná.:D Záblesk, tam som čítala len jednotku a bola to maximálne oddychovka, do dvojky som sa ani nepúšťala, stačilo mi, čo som o nej počula. Upírske denníky, tak som tiež vzdala, ale myslím až pri nejakej šiestej slovenskej časti.:D

      Odstrániť
  3. Fúúha, vidím, že nie som jediná, kto má problém s nedočítanými knihami. Niekedy mi stoja v currently-reading liste aj rok, kým sa konečne uvedomím a vrátim ich buď s5 do want to read alebo ak som už za polovičkou, ohodnotím a nechám tak.
    Ja som mala veľký problém s dočítaním knihy Dokonalý sen, série Lux je na tom u mňa tiež dosť biedne. Vlastne si už nepamätám, kedy som naposledy čítala knihu, ktorá by ma zaujala až tak, že by som hneď siahla po pokračovaní.
    Problémom je až príliš veľa kníh a jednoducho nemám na všetky čas, takže ak ma nechytia, nečítam ich.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj tak sa to dá riešiť.:D Ja ich nikdy nehodnotím, ale ja niekedy nehodnotím ani knihy, čo dočítam, takže...:D
      Dokonalý sen? Ak je to dvojka Dokonalého páru, tak to ťa chápem, to bola nuda. -.-" Lux som nečítala.
      To chápem. Ja sa snažím sústreďovať hlavne na jednodielne knihy, inak sa mi tiež stáva, že nemám chuť čítať pokračovanie často.
      Poslednou vetou si to vystihla.:)

      Odstrániť
    2. Ja ohodnotím, lebo pri väčšine mám približný názor, len ma to proste nezaujme až tak, že chcem poznať koniec príbehu.
      Hej, Dokonalý sen - dobre napísané a všetko, len ma to nebavilo.
      Jednodielne knihy? Uf, to by som brala, ale väčšina vecí, čo sa mi zapáči, má niekoľko častí :D a potom to dopadne tak, že sa ku koncu v živote nedopracujem.

      Odstrániť
    3. Jasné.:) Ja sa občas stretávam aj s problémom, že neviem, čo si vlastne myslím a tak na to kašlem.:D
      No a ešte bez výraznejšieho deja, povedala by som.:D
      Aha.:D Tak mne sa nepáči už počet dielov niekedy.:D

      Odstrániť
  4. Ani mi nehovor, že si nedočítala Medeného jazdca!! To jednoducho MUSÍŠ napraviť!! Okej, milujem túto knihu a nemôžem ťa nútiť, ale ak by si niekedy mala času nazvyš a mala by si dočítať len jedinú z kníh, tak potom by to určite mala byť táto. :-) A aj Strach múdreho muža je výborný. ;-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja viem, ja viem, shame on me.:D Možno raz.:D (Toho MJ, Strach mi nesadol, ani si to nepamätám.:D)

      Odstrániť
  5. Já jsem na tom asi tak stejně jako ty - pokud mě nějaká kniha nezaujme, nenutím se do ní. Nedočtené série mi nijak nevadí (nedočetla jsem třeba Eragona nebo zmíněnou Loď mezi hvězdami, i když k té se možná ještě vrátím). Z knih, které jsem nedočetla mě napadá například Muži, kteří nenávidí ženy, protože jsem se prostě nemohla dostat přes ten zdlouhavý začátek. Ale jinak zastánce toho, že by se každá kniha měla dočítat, určitě nejsem. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak to som rada, že má na to niekto podobný názor.:) Eragona som dočítala, prvé diely ma hrozne bavili, štvorka, no, to už bola zotrvačnosť trochu.:) Muži, kteří nenávidí ženy som prečítala celé, prehrýzla som sa začiatkom a potom sa mi nedalo prestať už, ale nejdem čítať ďalšie dva diely, nie je to môj žáner, čítala som ich hlavne kvôli nadšeniu Annie.

      Odstrániť
  6. Ja som zatiaľ všetky knihy vždy dočítala. Niektoré mi zabrali pol roka, no aj tak som sa vždy premohla a nakoniec otočila aj poslednú stranu. Mňa by tá kniha potom mátala, že čo keď sa zlepšila a ja som sa tak pripravila o nejaké vysoko hodnotné literárne veľdielo?
    A Medeného jazdca si prečítaj. Fakt. Stojí vážne za to. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Fíha, tak to ťa obdivujem.:) No, ten risk, že sa o niečo pripravím je tam vždy, ale zatiaľ s tým dokážem žiť.:D
      Možno to raz skúsim, nechce sa mi veriť, že by ma to časom nechytilo.:D

      Odstrániť
  7. Tiež som si povedala, že by som mohla konečne dočítať tie knihy, ktoré mám rozčítané, ale stále mi príde do cesty niečo nové na čítanie a potom už na to nedočítané nemám čas :D Nejedná sa o knihy, ktoré by ma nebavili, iba sú to práve tie, na ktoré potrebujem čas a správnu náladu. Jedine Mockingjay ma snáď nebaví, preto trčí v mojom not-finished :D Čo sa týka sérii, tak vedome som sa vzdala chuti čítať pokračovanie iba u Fallen - hrozná kniha a nemienim strácať drahocenný čas kvôli ďalším častiam. Oh, ešte mi napadajú Upírske denníky :D Inak sa na všetko ostatné chystám (či sa k tomu niekedy dostanem, to je otázne). Ale v podstate som dočítala každú knihu (s výnimkou nejakého povinného čítania), žiadnu som neodložila so slovami, že sa k nej nikdy nevrátim, aj keď práve u Fallen som mala túto tendenciu :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, mne by vadilo mať rozčítaných priveľa vecí naraz, takže s týmto problémom nebojujem.:D Ale veľa šťastia s dočítavaním.:) S Mockingjay už si to vzdala?:O Wau.:D Ja som bola do tej knihy brutálne zažratá, tak ma stále udivuje, ako veľmi ťa nebavila.:D
      Fallen, na tom úplne zabudla.:D Tam tiež nejdem čítať pokračko, ani náhodou. A kniha, no, mala som ju doma, tak som ju dočítala.:DD Čítanie UD som vzdala, to sa nedalo...:D

      Odstrániť
  8. Vždycky se snažím knížky dočíst. A když se mi náhodou stalo, že jsem to nestihla, než jsem musela vrátit knížku do knihovny, vážně mě to štvalo, i když se mi třeba moc nelíbila... Nemůžu si pomoct, tohle mám prostě tak nějak vsugerovaný.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Fííha, aha, no, tak to je presne opačný prístup.:D V podstate som ale mala dlhšie taký podobný.:D

      Odstrániť
  9. Strach múdreho muža som nedočítala ani ja a trochu mi to zo začiatku vadilo, pretože to bola dobrá kniha, ale jednoducho som ju odložila na týždeň a potom som ju už do ruky nechytila. Ale ja tiež niektoré série nechám nedočítané, pretože na ne nemám chuť, alebo ich nemám zrovna poruke, potom na ne sadne v mojom to-read liste prach a ja si ich nevšimnem.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, aj mňa to mrzelo zo začiatku.
      Aha.:) Tak ja si ich pre istotu ani nedávam do to-read, inak som teda rada, že sa nájdu blogeri s podobným prístupom.:D

      Odstrániť