14. 9. 2013

Geek High (Geek High, #1)

Autor: Piper Banks
Nakladatelství: NAL Trade
Vydání: 2007 | paperback | 242 stran
Český překlad: -nevyšlo- 

Oficiální anotace (okay, chtěla jsem sem vypsat vlastní shrnutí děje, přísahám, jenže když mně se zase až tak nechce...):

At this school, everyone's a geek. And Miranda Bloom still can't fit in...

Miranda is a math genius with divorced parents, an evil stepmother, and no boyfriend in sight. She can't even fit in with the other geeks at the Nottingham Independent School for high-IQ students, because they actually have useful talents. Miranda, on the other hand, is known as "The Human Calculator," which doesn't amount to much when people have, you know, their own calculators.

Then Miranda gets stuck planning the school's Snowflake Gala. And as she struggles to find a date and drum up some school spirit at Nottingham-aka "Geek High"-she finds that who you are means more than where you fit in.

Když jen tak bezmyšlenkovitě brouzdáte Goodreads a vybíráte si knihy podle obálky nebo názvu, můžete objevit zajímavé věci. Například contemporary sérii z roku 2007 s relativně ucházejícím hodnocením (3,67/1 067), kterou nikdo z vašich přátel nečetl a ani se na ni nechystá, a která podle anotace nezní až tak špatně. A vzhledem k tomu, že jsem měla prázdniny, a tudíž spoustu příležitostí ke čtení, rozhodla jsem se, že ji zkusím.

Knihu (no, dobře, textový soubor ve čtečce) jsem otevírala prakticky bez očekávání, protože jsem nechtěla být zklamaná. Samotný námět totiž zas tak originální není, tudíž záleželo jen na zpracování – a vzhledem k neexistenci jakýkoliv recenzí od přátel pro mě byl trochu problém utvořit si aspoň nějakou představu. No, můžu říct, že jsem byla příjemně překvapená.

Ale zpátky k tomu námětu. Když jsem psala, že ‚není zas tak originální‘, byl to trochu eufemismus pro ‚tvoří ho vcelku dost klišé poslepovaných dohromady‘. Ve škole ne-až-tak viditelná holka, která je pro okolní svět možná výjimečná, ale to nadání ji dost otravuje, s bohémskou matkou, rozvedenými rodiči a „macechou“, která ji nesnáší, nešťastně zamilovaná… a takhle bych mohla pokračovat dál a dál. (Na druhou stranu, které contemporary je originální, vzhledem k tomu, že to jsou většinou víceméně reálné příběhy a věci, co se mohou stát každému?) I přes to se mi ale kniha dobře četla. Proč?

Třeba proto, že Piper má jednoznačně skvělý styl psaní. Ne nijak složitý, takže stránky rychle ubíhají, milý, vtipný, ironický. Tedy, ironická je spíš Miranda, hlavní hrdinka, která celý příběh vypráví. (A krom toho je sympatická, má svoje chyby a je vtipná.) Taky je skvělé, že se celá kniha netočí jen okolo jednoho Mirandina problému, ale řeší toho (asi jako většina dospívajících dívek) spoustu, jak vážné věci, tak prkotiny. A postavy? V příběhu se jich vyskytne hodně a jsou poměrně realistické a své. Autorka v nich nevykrádá sama sebe a uvědomila si, že nikdo není jen černý nebo bílý, takže i největší školní potvora vykazuje známky lidskosti. (Mimochodem, v téhle knížce najdete snad všechny typy lidí. Jen tak namátkou uvedu pár příkladů a zároveň vás obeznámím s postavami: Geniální lidi jako Miranda, umělce jako Charlie - její nejlepší kamarádka a skvěle trefená holka, spisovatele jako Sadie - Mirandina matka, dokonalé barbíny jako Hannah - Mirandina nevlastní sestra, milionáře, kteří si vydělávají tvorbou počítačových her jako Mirandin kamarád Finn [okej, tohle není dvakrát reálné, ale líbí se mi to!], sladké kluky, kteří prostě nemůžou chybět, například Emmetta [Mirandin crush] a Dexe [ten je… no, přečtěte si to a uvidíte], a dokonce i PSA – Willow! [no řekněte, co by to bylo za knihu, kdyby chyběl pes!])

Mínusů bych ale taky pár našla. Chvílemi mi lezla na nervy samotná hlavní hrdinka – Miranda totiž není extra sebevědomá ani spokojená sama se sebou a občas se trochu moc podceňuje, stejně tak mi přišlo trochu dětinské její trucování, když jí máma odjela. Taky šlo dost poznat, že je to začátek série – poměrně velké množství opisů všeho, které byly sice dobře podané, ale postupně se začínaly stávat trochu otravnými (naštěstí se vyskytovaly převážně jen v první polovině). A taky mě zamrzel fakt, že mi konec nevyrazil dech (jednak proto, že jsem přesně tohle čekala, jednak proto, že byl moc sladký).

Každopádně, Geek high je povedené, vtipné, oddechové contemporary, které bude blízké každému, kdo si prošel (nebo prochází) střední školou (a obzvlášť knihomolům – nás přece normální svět taky nechápe, stejně jako chudáky „bedny“ v GH) a začátek slibné série, kterou mileráda doporučím dál. A málem bych zapomněla: moje hodnocení - 3 hvězdičky.

7 komentárov:

  1. Pekná recenzia 8) Vôbec som o tejto knihe ešte nepočula, ale námet znie...no obyčajne 8D Práve preto ma to tak nejako zaujalo. Napadá ma, ako to asi skončí a čo všetko sa tam rieši, no predsa to znie celkom fajnovo 8) Nie je to ani moc hrubé a keď tam je ľahká angličtine, tak sa po tom určite poobzerám 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Hezká recenze! A víš jak to dopadlo? Knížka už je na mém To-Read listu, jako by jich tam už nebylo dost. :X Díky, no :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Obyčaný námet a je to po anglicky. Hmmm, to by som mohla skúsiť. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ehm, verila by si, že som zrovna dočítala štvrtý diel a zajtra som chcela predstaviť celú sériu prostredníctvom recenzie? Teraz sa budem čiastočne opakovať, keďže s tebou vo väčšine vecí súhlasím.:D A hlavne teda díki za odporučenie.:D Jop a super napísaná recenzia, teším sa, že si niečo napísala...:)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Aj ja si vždy pozriem hodnotenie od priateľov až potom sa rozhodnem, či si to prečítam a keď žiadne hodnotenie neexistuje, tak potom mám takú istú dilemu ako ty :D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. knihy s takýmto námetom mám rada, pretože je to také čítanie na relax a nikdy ma to neomrzí :D

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Objevte eToro, největší sociální investiční síť na světě, kde miliony klientů vydělávají kopírováním obchodních rozhodnutí našich nejlepších obchodníků.

    Výměna kdekoli - Váš čas je peníze. Obchodujte na počítači, tabletu a mobilu

    Otevřené obchody na eToro - 227,651,647

    OdpovedaťOdstrániť