12. 10. 2013

Lauren Oliver - Delírium (#1)

Delírium je prvý diel jednej z mnohých dystopických trilógii a je veľmi pravdepodobné, že ste o nej už počuli, prípadne ju rovno čítali. (Len mne to večne trvá...) Ak aj náhodou nie, ešte stále je tu meno autorky - Lauren Oliver totiž napísala aj úžasné Kým dopadnem/Chvíle před koncem/Before I Fall.

Tak či tak vás ani tentoraz neukrátim o tradičnú anotáciu a obálku (ktorá má mimochodom krásnu farbu ♥): Láska je nákaza, príčina vážnej choroby, ktorou sa nesmieme nakaziť. Lena, hlavná hrdinka úvodnej časti trilógie s názvom Delírium, si užíva „posledné“ leto pred svojimi osemnástymi narodeninami. To by nebolo nič neobvyklé, avšak pre ňu to znamená zásadnú zmenu. Deň, kedy podstúpi zákrok, ktorý ju má uchrániť pred nakazením deliria amor nervosou – tá znemožňuje jasne myslieť a oslabuje schopnosť robiť správne úsudky. Presne určená budúcnosť, manžel, práca – nalinkovaný život bez bolesti, na ktorý sa roky predtým tešila. No len dovtedy, kým nestretne Alexa. Ten otočí jej život naruby a Lena si uvedomí, že všetko, čo ju doposiaľ obklopovalo, bolo len dômyselnou spleťou lží.



Delírium sa spočiatku nejavilo ako extra výnimočný príbeh. Väčšina knihy sa niesla skôr v pokojnom duchu a bolo poznať, že sa jedná o úvodný diel, ktorý nás má za úlohu so všetkým zoznámiť. Napriek tomu sa mi od prvej stránky zapáčila - mám rada také to pomalé prebúdzanie hrdinky, ktorá celý život verí v správnosť očividne úplne na hlavu padnutej spoločnosti a potom si postupne začne uvedomovať, že to všetko bola iba ilúzia.

Navyše som bola nadšená nápadom. Láska a vôbec všetky príliš intenzívne city vnímané ako choroba? To je podľa mňa viac než zaujímavý námet a Lauren ho dokázala skvele spracovať, logicky a so všetkými potrebnými detailmi.

Pochopiteľne, veľa záleží tiež na postavách a tie v Delíriu boli rozhodne dobre vykreslené. Lena, z ktorej pohľadu všetko sledujeme, nie je vôbec zlá hrdinka. Nezaradila sa síce do môjho rebríčka tých najlepších, no zároveň ma neotravovala, dokázala som ju akceptovať a držať jej palce. Podobne na tom bol i Alex - nekonal sa síce žiaden crush, no vcelku som si ho obľúbila. Nedá mi nespomenúť ešte Hanu ako takú dôležitejšiu vedľajšiu postavu,  tá mi bola veľmi sympatická.

Možno by som uvítala, keby mali samotné "zaláskované" (proste romantické) scény v knihe trochu menej priestoru (hoci som s nimi dopredu rátala) a radšej tam bolo niečo iné. Každopádne som sa ani pri nich nedokázala nudiť - všetko zachraňoval a príbeh posúval na inú úroveň Laurenin prudko čitateľný a zároveň osobitý štýl písania, ktorý milujem už od Kým dopadnem. Nesadne možno každému, ale mne áno.

Už tradične všetko poriadne nabralo na obrátkach na posledných stranách, kedy som bola nútená zúrivo obracať stránky, horieť zvedavosťou a.... Potom prišiel absolútne vražedný koniec, ktorý ma zanechal s takým tým nechápavým pohľadom a premýšľaním čo-to-akože-malo-byť?!

Aby som to zhrnula, Delírium je zdanlivo úplne klasický prvý diel dystópie, nájdete v ňom podivnú spoločnosť, pomalý rozbeh, lovestory, cliffhanger... Plus vážne dobrý nápad a skvelé podanie, takže to dokopy jednoducho funguje. Rozhodla som sa teda pre pekné 4 hviezdičky a som veľmi zvedavá na pokračovanie.


Anotácia a obálky z goodreads.com
Autorka hviezdičiek: MAKY.OREL

6 komentárov:

  1. "Príbeh posúval na inú úroveň Laurenin prudko čitateľný a zároveň osobitý štýl písania, ktorý milujem už od Kým dopadnem. Nesadne možno každému." No to teda súhlasím, mne vôbec nesadol :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :D No, čo dodať... tisíce ľudí, tisíce chutí.:D Ups počkať to má byť sto... nevadí.:D

      Odstrániť
  2. Mne sa kniha veľmi páčila. Trošku ma mrzí, že ďalšie diely nenaplnili (tretí ešte len nenapĺňa) moje očakávania, ale nápad je skutočne originálny. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Oh, no to som zvedavá, ako bude hľadieť na ďalšie diely ja, zatiaľ som iba na prvých stranách dvojky.:)

      Odstrániť
  3. Ja som to začala čítať asi 3-krát a viac ako po 7. kapitolu som sa nedostala 8D Mňa to proste nejako nebavilo. Určite tomu ešte niekedy dám šancu, ale najprv skúsim Kým dopadnem a potom sa uvidí 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ejha, no vidíš.:D Okej, tak hádam sa ti aspoň Kým dopadnem bude páčiť.:D

      Odstrániť