31. 10. 2013

Lauren Oliver - Pandemonium (#2), Requiem (#3)

Možno ste zaregistrovali (a možno ani nie), že som nedávno publikovala recenziu na prvý diel Delíria. No, dnes som sa rozhodla zrecenzovať druhý a tretí diel. Ako vždy sa vyhýbam akýmkoľvek spoilerom, ak ste aj sériu vôbec nečítali, moja recenzia vám nič neželané neprezradí. (Akurát do anotácii by som sa byť vami radšej nepúšťala.)
V článku nájdete slovenské anotácie & obálky (mimochodom, za vydanie v SR i ČR môžete poďakovať vydavateľstvu CooBoo), hoci som trojku čítala v angličtine.

Pandemonium (#2):

Po úteku sa Lena ocitá v Divočine a musí sa zmieriť s faktom, že všetko, čo doposiaľ prežila, ľudia, ktorých poznala – to všetko je už len minulosťou a neexistuje žiadne predtým. Tam sa pripojí ku skupine Ilegálov, ktorí majú v úmysle preniknúť do sveta „na druhej strane“, kde sa zúčastnia veľkej ceremónie. Tú usporiadala ABD – Amerika bez delirie – organizácia hlásajúca nevyhnutnosť liečby. Keď na nej však Lena stretáva Juliana, jedného z hlavných rečníkov, chlapca zosobňujúceho všetky hodnoty ABD, ani len netuší, že sa ich osudy skrížia viac, než by si kedy pomyslela.


Stále sa mi páči pôvodný nápad s Amor deliria nervosou a stále milujem Laurenin štýl písania. Navyše tentoraz zvolila trochu odlišnú a zaujímavú formu, v knihe sa striedali kapitoly "predtým" a "teraz". Zo začiatku som sa síce cítila zmätená, no postupne sa všetko dovysvetľovalo, zapadlo do seba a ja som to naplno ocenila.

Môj názor na postavy sa nezmenil - nevadili mi, nezamilovala som si ich. Kniha bola ale oveľa akčnejšia ako jednotka, čo je rozhodne pozitívum, akurát... Smer, ktorým sa dej uberal, mi tak úplne nesadol, mala som z toho zmiešané pocity. (Minispoiler: Objavil sa milostný trojuholník a tie fakt nemám rada, hoci bol trochu... iný.)

Autorka sa očividne snažila pridať i nečakané zvraty, len jej to bohužiaľ akosi nevyšlo. Málokedy mi niečo dôjde dopredu, no pri Pandemoniu sa to stalo. Musím teda vytknúť predvídateľnosť (hm, trebárs by niekto bol prekvapený...) a ešte pár nezrovnalostí na začiatku, neviem, či vznikli prekladom alebo to tak už bolo.

Celkovo kniha nebola síce vôbec zlá, len vo mne zanechala také všelijaké dojmy, takže jej dávam o hviezdičku menej ako jednotke => 3 hviezdičky.


Requiem (#3):

Lena je v srdci revolúcie. Bojuje proti spoločnosti, ktorá prehlásila lásku za chorobu. Ale Divočina dávno nie je tým bezpečným prístavom, čo bývala, pretože vláda sa rozhodla rebelov zlikvidovať. K tomu má Lena hlavu a srdce celkom naruby, pretože sa vrátil niekto, o kom si myslela, že ho navždy stratila. Rekviem rozpráva striedavo Lena a jej najlepšia priateľka Hana. Dievčatá, ktoré síce žijú vedľa seba, no delí ich celý podivný svet. Nájdu k sebe opäť cestu? Ako skončí príbeh o láske, ktorá je zakázaná tým najhorším spôsobom?

Aj v tomto dieli Lauren trochu pozmenila formu - tentoraz striedala pohľady Leny a Hany, čo opäť oceňujem, bol to veľmi dobrý ťah. Myslím, že je zbytočné písať, ako skvele sa mi kniha čítala, ale na druhej strane, opakovanie je matka múdrosti...:)

Môj neutrálny vzťah k postavám ostal síce nezmenený, avšak treba uznať, že vôbec nie sú ploché. Naopak - každý má rozvinutú  a komplexnú osobnosť, pôsobia veľmi ľudsky a realisticky.

Napriek tomu sa musím priznať, že ma kniha spočiatku veľmi nebrala - začínala vcelku nudne, bola som otrávená už spomínanými vecami (ten istý minispoiler: milostným trojuholníkom), ale vyriešilo sa to - na moju úľavu - dosť inteligentne. Dej sa samozrejme rozbehol, prišla akcia, nejaké to prekvapenie (našťastie sa mi Requiem nezdalo také predvídateľné ako dvojka, hoci som jedno kvázi šokujúce odhalenie som čakala už od Delíria)...

...a samozrejme koniec, ktorý bol taký polouzavretý, ale hlavne sa mi zdal dostatočný a vhodný, čiže som s ním maximálne spokojná. V podstate je celá séria niekde medzi tromi a štyrmi hviezdičkami, nie je perfektná, nesadne každému, no má svoje prednosti a mňa bavila (dokonca som sa pustila aj do prídavných noveliek, čo nerobím skoro nikdy!). Rozhodla som sa teda, že po nižšom hodnotení druhého dielu dávam Requiem 4 hviezdičky.


Anotácia a obálky z goodreads.com
Autorka hviezdičiek: MAKY.OREL

2 komentáre:

  1. Ja som divná. :D Celá séria sa u mňa ťahala a postavy ma veľmi nezaujali. Myslím si, že som to tak rýchlo prečítala iba vďaka tej akcii.
    Čo sa týka poslednej časti, na tú mám asi úplne opačný názor ako ty. Mne sa práveže zdali všetky postavy také rovnaké, nemastné neslané, a ich osud ma ako keby vôbec nezaujímali. Potom mi už začali liezť na nervy aj Lena, Alex a Julian.
    Každému sa asi páči niečo iné a toto zrejme nebolo pre mňa. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No vidíš.:D Sto ľudí, sto chutí teda.:D

      Odstrániť