10. 11. 2013

Allen Zadoff - Chlapec Nikto (#1)

O autorovi ani o samotnej knihe som vôbec nevedela, až kým zrazu nevyšla v slovenčine u vydavateľstva Fortuna Libri. Potom som si prečítala niekoľko pozitívnych recenzii, anotáciu a rozhodla som sa, že si knihu chcem prečítať, čo je rozhodne dobre, ale...

...najprv obálka a anotácia pre prípad, že sa vám Chlapec Nikto zatiaľ vyhýbal: Je to tínedžer bez identity a minulosti.
Dokonalý vojak, ktorý v každej situácii koná bez strachu, súcitu či hnevu. Málokto si ho všimne a nikto mu nevenuje pozornosť. Zrazu sa objaví v novej škole, v novom meste, s novým menom a nájde si niekoľkých priateľov. Keď člen rodiny jeho nového kamaráta umrie prirodzenou smrťou, misia je splnená. Odchádza za novým cieľom.
Problém nastane, keď má za úlohu postarať sa o starostu New Yorku. Starosta mu pripomína otca a s jeho dcérou má veľa spoločného. Veľmi hlboko v ňom je totiž schované dieťa, ktorým kedysi bol, tínedžer, snívajúci o normálnych veciach, akými sú domov a rodičia, mladý muž, čo sa chce oslobodiť. Túži po týchto veciach natoľko, aby misiu sabotoval?


Hneď na úvod musím poznamenať, že som sa s podobnou témou ešte nestretla, bola to príjemná zmena a už kvôli tomu si knihu nesmierne cením. Nápad je veľmi zaujímavý, myslím, že i originálny a veľmi sa mi páčili tie detaily okolo, ktoré mal autor premyslené - Chlapcove špeciálne zariadenie, aplikácie v telefóne... Dodávali knihe úplne iný a jedinečný nádych.

Príbeh je písaný z pohľadu Chlapca (na meno si počkajte v knihe), čomu zodpovedá aj nezvyčajný štýl písania. Chlapec má totiž veľmi zvláštny pohľad na svet (mimochodom, našli by sa nejaké pravdivé, trochu smutné postrehy k ľuďom - aj za ne palec hore) a prežívanie emócii. Odráža sa to v kratších vetách i akejsi "strohosti", ale nie je to vôbec rušivé, práve naopak, stránky hrozne rýchlo a ľahko plynuli.

Stretneme sa pochopiteľne tiež s inými charaktermi. Málokedy sa jedná o úplne obyčajných ľudí, no vykreslené sú podľa mňa skvele, Allen jednoducho vie, čo robí. Čo sa týka romantickej línie, síce tam čiastočne bola, no strašne tlmená a úplne iná, romantickou by som ju v podstate veľmi nenazvala (pre mňa opäť fajn zmena).

Ako som už spomínala, čítanie ma vôbec nenudilo. Akcie&deju bolo podľa mňa tak akurát a hlavne ma určité zvraty skutočne prekvapili. Koniec mi úplne vyhovoval - uspokojil moju zvedavosť, hlavná dejová línia tohto dielu bola uzavretá, ale autor zároveň ponechal dostatok otázok nezodpovedaných a určite by som sa rada pustila do pokračovania.

Napriek všetkému som zvažovala, či knihe nedať iba štyri hviezdičky - akosi ma to celé nestrhlo a nepohltilotak úplne, ako som čakala. Napokon som sa ale rozhodla, že kvôli svojej netradičnosti a veľmi kvalitnému spracovaniu si Chlapec Nikto päť hviezdičiek skrátka zaslúži (a pridávam vrelé odporúčanie, ak ste knihu zatiaľ nečítali).


Knihu si môžete kúpiť napríklad tu, na stránkach Fortuny Libri.

Anotácia a obálky z goodreads.com
Autorka hviezdičiek: MAKY.OREL

22 komentárov:

  1. Tak ďalšia recenzia do skupiny "love it" recenzií. :D Súhlasím s tebou, že je to premyslené, ale hoci mám knihu len rozčítanú, akosi ma zarazil štýl textu. Akoby Chlapec rozmýšľal ako malý chlapec, tak detsky alebo čo. Je to len môj pocit a neviem ho zatiaľ ešte konkretizovať, ale kým ho prelúskam snáď nájdem sto správne slovo. :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :D Hej, tentoraz nevytŕčam z davu.:D Hm... vidíš, mne sa zdalo, že premýšľa proste ako otupená mašina alebo čo.:D No, som zvedavá na tvoj finálny názor, snáď bude recenzia.:)

      Odstrániť
    2. Otupene ako mašina je celkom výstižné. :-)

      Odstrániť
    3. Hm... a strašne inteligentne to znie (v úvodzovkách:D).:D Každopádne, mne sa práve to páčilo, kvôli tomu spádu, jednoduchosti a odlišnosti.:)

      Odstrániť
  2. Tuhle knihu mi dnes někdo doporučil na Goodreads. Vypadá to celkem zajímavě :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ten kastrát je teraz všade...
    Dobre, nepáči sa mi, nežeriem ho. Ale ak sa mi raz dostane do rúk a prekvapí ma tak mi to bude stačiť ako dôvod, aby som si ťa našla a objala ťa alebo čo. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Don't be mean!:D
      Teraz si to už proste musíš prečítať, som zvedavá, či by si zmenila názor.:D (Podľa mňa tam šanca je.:):D) Ale dostaň sa k tomu iba za predpokladu, že ak ťa neprekvapí, nezbiješ ma.:D

      Odstrániť
    2. Možno hej. Ale zatiaľ nechcem. :D Bratranec tú knihu bude určite vlastniť, už som mu ju spomínala, čiže...budem to mať poruke. Ak zmením názor tak...neviem. Nerada nejako extrémne mením niektoré názory. Ale stať sa to môže.
      Nezabijem ťa. Predsa len ešte budeš čítať Príšerne nahlas a neuveriteľne blízko a až potom porozmýšľam, či ti niečo urobím (tresnem ťa knihou po hlave. Ja nezabíjam) ak neprekvapí. Ale predsa len potenciál prekvapiť má, čo je jedna z mála vecí, ktoré tomu uznám.

      Odstrániť
    3. Ale nie je fér mať názor po malom kúsku!:D Takže by to nebolo extrémne.:D
      Skvelé, hneď sa cítim lepšie.:D

      Odstrániť
    4. Utváram si názory, kedykoľvek, na čokoľvek a po akomkoľvek kúsku. A či to je fér? Nie je ale s tým môžem urobiť akurát to, že si to prečítam celé...so...aj tak smerujeme k tomu, že si to prečítam, účel tvojej recenzie splnený, buď spokojná. :D Dávam vedieť keď to budem mať za sebou.

      Odstrániť
    5. No nie som úžasná...:DD Okej, čakám.:)

      Odstrániť
  4. Čože??? :D Tak to si asi jediný človek, ktorého to nepohltilo tak, ako malo.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja viem, som nejaká vadná.:D Možno to bolo tým, že som ju musela stále odkladať kvôli stresujúcemu týždňu v škole.:)

      Odstrániť
  5. "Príbeh je písaný z pohľadu Chlapca(na meno si počkajte v knihe)" až teraz mi docvaklo, že ten chalan musí mať aj meno :D :D Vážne, vôbec som si to neuvedomovala, že to nikde nie je napísané =D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :DDD Podobne som to mala, keď som začala čítať.:D

      Odstrániť
  6. No tá romantická línia bola fakt taká nenápadná 8D Ja som vždy čakala, že kedy sa do nej už konečne zamiluje!!! Tak by to urobila ženská autorka 8D ale tu to bolo trochu iné, páčil sa mi ten nový štýl, ktorý som tu objavila 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne, aj ja som podvedome očakávala, že sa zamiluje a vykašle na všetko.:D Sme už zblbnuté z iných kníh.:D

      Odstrániť
  7. Když jsi mi knížku doporučila na GR zaujala mě názvem. Když jsem ale hledala český vydání, málem jsem rozesmála - jmenuje se totiž Mise. Takovou knížku bych si do ruky prostě nezvala. Je strašně zvláštní, jak název knihy může tak "odstrašit" čtenáře :D Ale chystám se na ni :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No... Chlapec nikto znie určite lepšie.:D A hej, názov vie spraviť svoje.:D Tak to som rada, že sa na ňu chystáš.:) Hádam sa ti bude páčiť.

      Odstrániť
  8. To zní jako must-read! c:

    Jinak mi to hrozně připomíná jeden webseriál, co jsem jednu dobu sledovala, aspoň ten základní nápad s teenie 'tajným agentem'.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To je must-read.:3

      Mm, hej? Ja, ako inak, o ničom neviem.:D

      Odstrániť