23. 2. 2014

J. R. Ward - Chamtivosť (#1)

Dlho som ostávala verná Young adult knihám, až v poslednej dobe som sa konečne odhodlala na zmenu. Do cesty sa mi priplietla aj J. R. Wardová a jej fantasy séria o anjeloch - prvý diel, Chamtivosť, vyšiel na Slovensku vďaka vydavateľstvu Ikar minulý rok, Žiadostivosť aka druhý diel vychádza už 11. marca a ďalšie by mali nasledovať.

Pokiaľ ste o knihe ešte nepočuli, anotácia vás ako zvyčajne uvedie do obrazu: „Jim Heron, ty sa postaráš o spásu sveta.“
Osamelý štyridsiatnik Jim Heron nevie nič o vykúpení ani v také niečo neverí – jeho profesiou sa stala pomsta a hriech považuje za relatívny pojem. Všetko sa zmení, keď sa z neho stane padlý anjel a jeho úlohou je spasiť duše siedmich ľudí, ktorí podľahli niektorému zo siedmich smrteľných hriechov. Odmietnutie poslania neprichádza do úvahy.
Vin diPietro celkom prepadol obchodovaniu a hromadeniu majetku. Až v kritickej chvíli zasiahne osud a do cesty mu privedie neústupčivého samozvaného záchrancu Jima Herona a príťažlivú ženu. Pod ich vplyvom Vin postupne spochybňuje svoje pôvodné zásady aj životný cieľ. Keď si naňho začne robiť nárok zákerná temná sila, Vin sa rozhodne spolupracovať s padlým anjelom. Nielen preto, aby si získal lásku, ale predovšetkým aby očistil vlastnú dušu. 


Popravde som netušila, čo mám od knihy čakať a púšťala som sa do nej s obavami. Prológ bol zvláštny a veľa neprezradil, skôr naznačil, no zaujal ma. Pri čítaní ďalších kapitol som veľmi rýchlo pochopila jedno - autorka rozhodne nie je úspešná bezdôvodne, píše totiž veľmi čitateľne a vyvážene, opisy i dialógy vie výborne podať.

Ďalšou silnou stránkou knihy sú postavy. Všetky sú skvele vykreslené, majú svoje klady, chyby, zvyky, minulosť, správajú sa ľudsky a doslova vám ožívajú pred očami. V príbehu ich bližšie spoznáme hneď niekoľko - samotného Jima, ktorý si preskákal svoje a vôbec nie je dokonalý, no bol mi sympatický; jeho spojencov Adriana a Eddieho; Máriu-Terezu, ženu s neľahkým osudom, ktorej človek skrátka musel držať palce a, samozrejme, Vina s jeho zdanlivo bezproblémovým životom.

Mytológia, respektíve nadprirodzená časť knihy, je na tom podobne ako prológ - trochu zvláštna, avšak šikovne kombinovala klasické prvky s vlastnými a v konečnom dôsledku sa nesťažujem. Pozdávala sa mi aj zápletka, či už hlavná, ktorou sa bude zaoberať celá séria, alebo tá "menšia" týkajúca sa konkrétne prvého dielu. Tu je nutné zmieniť príjemný koniec v štýle "výborne, toto uzavrieme, ale máte sa na čo tešiť", ktorý som ocenila.

Knihe môžem vytknúť akurát relatívne málo akcie a pomalší rozbeh, hoci toto mínus pomerne úspešne vyvažovali už spomínané charaktery a štýl písania, nenudila som sa. 

Zrejme vás neprekvapí, že autorka do Chamtivosti zaradila nejaké erotické scény. Osobne ich v príbehoch veľmi nevyhľadávam, no prežila som to v pohode, takže pokiaľ by náhodou mal niekto podobný prístup ako ja... Netreba sa nechať odradiť. A samozrejme, pokiaľ vás naopak už YA literatúra omrzela, určite treba zabrúsiť do adult žánru.

Chamtivosť bola rozhodne príjemným čítaním s úžasnými postavami a zaujímavým úvodom do série, v ktorej mienim pokračovať, z nejakého dôvodu ma však nechytila za srdce natoľko, aby si zaslúžila najvyššie hodnotenie. Dávam jej teda 4 hviezdičky a teším sa na dvojku.


Anotácia a obálka z bux.sk
Autorka hviezdičiek: MAKY.OREL

8 komentárov:

  1. Túto knižku som zaregistrovala už dávnejšie, ale keďže ide o anjelov, tak som tomu nevenovala pozornosť. Až teraz som si prečítala anotáciu a bohužiaľ ma to nezaujalo 8D Určite má čo ponúknuť a možno by mi prospela menšia zmena do dospeláckejšieho žánru, ale táto kniha asi nie je nič pre mňa.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, jasné, sto ľudí, sto chutí.:)

      Odstrániť
  2. Tak to sa veľmi teším.. akurát ju idem čítať :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. A kdybys měla přečtené Bratrstvo černé dýky, určitě by sis všimla narážek na tu sérii a možná by tě i potěšily. :D Mě celkově na knize nejvíc fascinoval fakt, že se to odehrává vlastně ve stejném světě jako Bratrstvo a i ve stejném městě, jop. Jsem ráda, že se ti to líbilo a doufám, že tě bude bavit i pokračování. :) A třeba se někdy dostaneš i k Bratrstvu. :D Tam teprve autorka ukazuje, jak dobře umí psát a hlavně se neztratit ve všech těch liniích příběhu. :D Navíc chce jednou tyhle dvě série snad spojit, tak jsem na to fakt zvědavá. :D :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Fííha, to som netušila, to je zaujímavé.:) No, trebárs.:D A pokračovanie práve čítam a je fajn.:)

      Odstrániť
  4. Wou, Wardová napísala knihu, ktorá prešla tvojím prísnym sitom, čo sa výberu kníh týka? Neuveriteľné :D Som mala dojem, že ona píše samú erotiku. Ale aj keď to znie celkom zaujímavo, nie som si istá, či budem mať na jej knihy niekedy chuť - netuším prečo, ale nikdy ma príliš nelákali, hmm :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :D Trochu tomu dopomohli vonkajšie faktory ehem. A no... ja tiež, ale našťastie to nie je samá erotika, takže sa to dá prežiť aj mne.:D Neviem no, možno by sa ti páčili.:D

      Odstrániť