27. 7. 2014

Strong Enough (Strong #1)

Autor: Alexis Alexander
Nakladatelství: SP kniha
Vydání: 2013 | ebook | 246 stran
Český překlad: -nevyšlo-

Oficiální anotace: People cross paths in life, their purpose unknown but with reason.

Reece Miller's life changed that dark night when she was only 17. She hardly remembers what took place but she can’t forget him. His smell, his feel and that he saved her.

She has spent six years wondering about him, what might have happened. Her existence since then has been a shell of what it could have been. Hardened by life, Reece has built a wall around herself. Unable to understand love or how to trust, she pushes through life hiding; until a few key people cross her path and slowly chip at her shell, one of them being the very man she has not been able to forget.

Will Reece figure out who he is and his reason for being in her life before it’s too late? Or will she lose the one person meant to make her whole again?

Kde jsem to vlastně vzala?
V souvislosti s mým nedávným brouzdáním po Goodreads (dobře, nedávným, proběhlo snad v roce 2013 nebo kdy, ale tak co) jsem objevila pár knih, co mě zaujaly - názvem, obálkou, anotací... Byly to převážně contemporary a ne-tak-známé knihy. Některé putovaly do to-read listu, druhé do čtečky, každopádně příslušnice obou skupin mi tak trochu "hnily" zaživa. Při příležitosti nové čtečky jsem se tedy rozhodla, že ty resty napravím, a moje oko padlo právě na Strong Enough.

Anotace je taková záhadná, zařazení se liší, od YA do NA, a recenzenti mají ještě dvacet kategorií mezi tím, takže není divu, že jsem z děje měla v hlavě trochu guláš. Každopádně jsem se těšila na propracované "drama" s vyspělou hrdinkou, co má něco za sebou, takže se budeme poklidně vrtat v její hlavě a ve mně ta kniha nechá nějaký ten silný Pocit. (To jsem ještě netušila, že to bude spíš pocit silného odporu a "wtf".)

Poznámky k ději
I když jsem recenzi začínala spíš negativně, i přesto musím konstatovat, že začátek mě docela bavil. Začátek se odehrává v době, kdy je hlavní hrdince jménem Reece 16-17 let, bojuje s absencí táty, opilou matkou a dalšími typickými "teen-problémy". A taky je hvězda v hraní kulečníku. Nic extra zvláštního, aspoň na americké poměry, a jako začátek rozhodně slibné. Jenže potom se to tak nějak pokazilo. Nenápadně.

Kousek za první pětinou knihy přišel hlavní dějový zvrat, který měl provázet (a provázel) všechny další akce, co se staly, hrdinčiny pocity, prostě celý zbytek knihy. Což o tom, nemusí být překvapení vždycky na konci a pokud je i tak konec smysluplný, tak tohle může docela dobře fungovat. Jediný problém byl, že autorka si s tím neporadila a po této, zbytečně až moc záhadné (znáte ten pocit, kdy se autor snaží něco zamlčet tak moc, že je vám nakonec všechno jasné?) události kvalita knihy prudce klesala.

Poznámky k postavám
Největší problém (který bývá v knížkách problémem snad nejzásadnějším a bohužel i nejčastějším) jsem měla s hlavní hrdinkou. Ta byla, podle mého názoru, prostě hloupá. Ale tohle by se ještě možná dalo přejít, jenže velmi rychle následovala zbrklá a nesmyslná rozhodnutí, chování naprosté pipky a změna celoživotních/dlouholetých postojů, názorů a zvyků během pěti minut. Tohle je nereálné a proto to nesnesu.

Druhou věcí, která mi nepřišla tak úplně správně, byla koncentrace mužů kolem Reece. A vůbec, jejich chování bylo taky zvláštní. O vývoji vztahů nemluvím. Jde o to, že slečna, která si nikoho nepustila k tělu po celých šest let, má najednou nejlepšího kamaráda a tři rande bez toho, aby se vztahy nějak vyvíjely; o dvou erotických scénách v rozmezí několika málo hodin a s dvěma různými muži (naštěstí to nebyli tři nebo čtyři) ani nemluvě, to na mě působilo dojmem, že jsou tam prostě proto, aby tam byly, ne, aby posunuly děj dál. O tom, že všichni jsou neuvěřitelně sexy, snad ani mluvit nemusím. To je nám všem jasné. 

Poznámky ke všemu ostatnímu
Asi nejzásadnější věcí, co v knize chyběla, byl nějaký vývoj postav, vztahů, událostí, věcí a občas nějaké naznačení, co že se to vlastně stalo. To vidím jako hlavní kámen úrazu, autorka se snažila být tak moc záhadná, že čtenář buď vůbec nevěděl, o čem to vlastně zrovna píše, nebo mu to všechno naprosto jasně došlo. Navíc to není pořádně vysvětlené nikde, ani na konci. 

Když už jsem u toho konce, nejsem si jistá, jestli jsem někdy viděla něco nevěrohodnějšího. Jeden den se sice táhne přes čtvrtinu knihy, ale pak najednou šup-šup a může být happy-end, co se odehraje na třech stránkách (a erotická scéna nesmí chybět).

Kdyby se Alexis Alexander trochu rozepsala, zkusila si reálný život tak, jak události doopravdy ubíhají, nenechala si další vděčné téma takhle proklouznout mezi prsty a nesnažila se z knihy za každou cenu udělat NA, protože 'je to zrovna v módě', mohla jsem mít další oblíbenou knihu. Takhle jen 2 hvězdičky, a upřímná naděje, že se nedočkáme slíbeného pokračování - anebo že bude o ten rok "prodlevy" lepší.

6 komentárov:

  1. Popravdě mě kniha moc nezaujala ani nenadchla. Pokud bude další díl lepší, tak se určitě vrátím k tomuto prvnímu dílu, tak uvidíme. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Můžeme doufat v druhý díl, ale popravdě, ani tomu moc nevěřím... :D

      Odstrániť
  2. No tak hlúpa hrdinka, veľa chalanov pri najprv neobľúbenej kočke a nič moc dej mi teda neučarovali 8D Hneď by som knihu zaradila k typickým "prvým pokusom ako zaujať".
    Ale lúbi sa mi farba obálky 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Já se nedivím, jenže ta zlá autorka to ani nenapsala do anotace! :D Mně se líbí celá obálka :)

      Odstrániť
  3. Popravdě, mě by asi zrovna nenalákala ani ta anotace. =D Ale rozhodně díky za tip, jaký knížce se rozhodně vyhnout... =D

    OdpovedaťOdstrániť