28. 8. 2014

Prázdninové popoludnia s autormi: Marissa Meyer + MINISÚŤAŽ

(c) Alia

Marissa Meyer je autorkou úspešnej YA série The Lunar Chronicles (vychádza aj ČR). Zatiaľ vyšli tri knihy (Cinder, Scarlet, Cress) a fanúšikovia netrpezlivo očakávajú novelu Fairest a záverečný diel Winter. Marissa však o nápady rozhodne nemá núdzu a tak predpokladám, že sa dočkáme ešte mnohých ďalších príbehov.

Ak to niekto nezaregistroval, The Lunar Chronicles milujem (tento článok je dôkazom). Asi si teda viete predstaviť moje nadšenie, keď si jedna z mojich obľúbených autoriek našla čas odpísať mi a bola pritom veľmi milá - týmto jej znovu ďakujem za rozhovor.

Pokiaľ by ste sa o Marisse a jej knihách chceli dozvedieť viac, určite navštívte jej web.


Opäť je leto. Aké sú vaše plány, ako sa ho chystáte stráviť?
Naším veľkým letným sviatkom je v USA Deň nezávislosti alebo 4. júl, čo bolo minulý víkend (aspoň vidíte, odkedy zhromažďujem materiál na rozhovory). S mojím manželom sme cestovali cez hory k jednému nádhernému jazeru, kde bolo teplo a slnečno, a strávili sme pár dní počúvaním živej hudby, ochutnávaním vína, výletmi na jazere, posedávaním v tieni a čítaním kníh. Bolo to krásne! Dúfam, že toto leto strávim veľa času iba relaxovaním a čítaním... a písaním, samozrejme!

Ako si predstavujete perfektný deň?
Pre mňa by perfektný deň zahŕňal niekoľko hodín strávených písaním, niekoľko hodín strávených čítaním úžasnej knihy a potom niečo zábavné s mojím manželom. Radi spolu chodíme na predstavenia, do telocvične alebo si prezerať nejaké miestne garážové výpredaje. Čokoľvek, na čo sa v ten deň cítime!

Mohli by ste nám povedať, ktoré sú vaše obľúbené knihy a prečo?
Na výber je ich tak veľa! Ale moja obľúbená kniha všetkých čias je pravdepodobne Pýcha a predsudok od Jane Austen. Nielenže je to úžasná love story, ale obdivujem tiež, akou modernou ženou bola Elizabeth Bennet, aj keď bola kniha napísaná pred 200 rokmi! Som tiež veľký fanúšik Harryho Pottera... lenže kto nie je? Výstavba sveta a naznačovanie (v origináli world-building a foreshadowing, nič lepšie mi nenapadlo) J. K. Rowlingovej mi dáva niečo, o čo sa môžem usilovať.

Dokážete si vybrať jednu z vašich postáv, ktorú máte najradšej?
Nie celkom - milujem všetky svoje postavy! Nemyslím si, že by som dokázala napísať postavu, ktorú by som nejakým spôsobom nezbožňovala, neobdivovala alebo s ňou aspoň necítila na nejakej emocionálnej úrovni spojenie (týka sa to aj zloduchov!). Avšak moja obľúbená postava na písanie je zrejme Iko, Cinderina najlepšia kamarátka a android. Je svojrázna a strašne zábavná a ja nikdy neviem, čo ďalšie povie. Vždy je zábavné písať postavy, ktoré vás neprestávajú prekvapovať.

Čo vás inšpirovalo k vytvoreniu vašej vlastnej verzie sveta a hlavne situácie s Lunou? Mohli by ste opísať svoj proces písania? Máte nejaké rady pre ľudí, ktorí by sa jedného dňa chceli stať spisovateľmi?
Mám pocit, že si práve prepašovala tri otázky do jednej, ale pokúsim sa ich všetky zodpovedať!

Celý nápad s Lunou a mesiacom, na ktorom vládne zlá kráľovná, bol do veľkej miery inšpirovaný japonským anime Sailor Moon, na ktoré som ako teenagerka napísala veľa fanfikcie!

Môj proces písania rada začínam s osnovou, inak sa cítim prevalcovaná, pretože neviem, kam príbeh smeruje. Potom rada píšem vážne rýchly, neupravený prvý koncept. Následne začnem tento prvý koncept rozoberať a snažím sa určiť všetky jeho silné a slabé stránky. Robím, čo je v mojich silách, aby som vyriešila problémy a vytvorila čo najlepšiu knihu - to zvyčajne vyžaduje tri alebo štyri kolá korektúr predtým, než môžem editovať, uhladzovať a hádam dielo označiť za hotové!

Čo sa týka rád pre spisovateľov, ktorí sa snažia preraziť, myslím si, že je veľmi dôležité písať, čo chcete písať a snažiť sa nenechať ovplyvňovať trendmi alebo tým, čo ostatní ľudia hovoria, že sa bude alebo nebude predávať. Musíte v prvom rade písať pre seba, pretože tá vášeň sa vo vašom písaní odrazí. A písanie môže byť dlhý, dlhý čas veľmi pomalé, nevďačné hobby, než si niekto všimne všetku vašu tvrdú prácu, takže ak si ho neužívate, aký to má zmysel? Píšte, čo chcete písať!


Toto je posledný príspevok v rámci PPSA (s výnimkou vyhlásenia víťazov), takže budem rada, keď mi do komentárov napíšete, či sa vám články páčili a či by ste niečo podobné uvítali aj v budúcnosti. Ak áno, akých autorov by som mala osloviť? Čo by ste zmenili/zlepšili? Zároveň veľmi pekne ďakujem všetkým, ktorí si nejaký rozhovor prečítali a prípadne ho okomentovali.:)


Zároveň mám pre vás na záver ešte jedno prekvapenie. Marissa Meyer mi totiž poslala nejaké knižné drobnosti, no keďže dorazili neskôr a jedna súťaž už prebieha, rozhodla som sa usporiadať MINISÚŤAŽ.

O čo sa súťaží?
O záložku a pohľadnicu s motívom The Lunar Chronicles, nálepku s autorkiným podpisom a dve ďalšie nálepky, ktoré mi Marissa poslala. Plus priložím nejakú knižnú drobnosť z vlastných zásob ako prekvapenie.:)

Zapojiť sa môžete jedným kliknutím v Rafflecopter formulári nižšie (uistite sa, že máte prístup na e-mail, pod ktorým sa prihlasujete/pod ktorým ste zaregistrovaní na facebooku). Minisúťaž je otvorená pre SR aj ČR, trvať bude do 2. 9. 2014 a víťaza vyhlásim spolu s víťazmi Veľkej prázdninovej súťaže s autormi.

a Rafflecopter giveaway

Veľa šťastia v súťažení!
Neliss

20 komentárov:

  1. Skvelý rozhovor, Lunar Chronicles si chcem tak dávno prečítat, ze to snád ani nie je mozne dúfam, ze sa k nim čoskoro dostanem. Rozhodne pokračuj v takomto projekte, čítanie rozhovorov ma veľmi bavilo a je škoda ze tento je posledný :) a vdaka za sútaz :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem.:) Aj ja dúfam, vážne stoja za to.
      Pokúsim sa zase niečo vymyslieť, keď bude čas, som rada, že ťa to bavilo.:) :D Nie je zač.:)

      Odstrániť
  2. Tento projekt sa mi veľmi páčil a s radosťou som čítala tvoje rozhovory, aj keď nie vždy som zanechala komentár. Už teraz sa teším, čo vymyslíš nabudúce. :)
    A ďakujeme za krásnu minisúťaž. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jeej, ďakujem za milé slová.:) Nie je za čo.:)

      Odstrániť
  3. Určite pokračuj s takýmto projektom. :) Veľmi ma bavili tieto rozhovory.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To som veľmi rada.:) Hádam v budúcnosti zase niečo vymyslím, len pri škole nebude toľko času...:)

      Odstrániť
  4. Tieto články boli úplne úžasne :) Sama si pamätám , aký je to skvelý pocit, keď vám váš obľúbený autor odpíše aspoň jednu vetu ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aw, vďaka, som rada, že sa páčili.:) To áno a keď je tých viet ešte veľa!:D

      Odstrániť
  5. Lunárne kroniky si chcem už dlhšie prečítať..na základe tvojej recenzie som si už kúpila prvú časť po anglicky( originál je originál :) )..dúfam, že sa k tomu už dokopem a začnem to pomaly lúskať:) príspevky sa mi veľmi páčili a budem len rada ak v tom budeš pokračovať s dalšími :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vážne? Na základe môjho odporúčania? Aww! Hádam sa ti to bude páčiť teda.:)
      Ďakujem, som rada.:) Určite sa v budúcnosti niečo pokúsim vymyslieť.

      Odstrániť
  6. Prázdninové popoludia s autormi boli skvelé :) Vždy ma baví čítať odpovede autorov, ktorých knihy som čítala. Lunar Chronicles som ešte nečítala.. prv si budem musieť kúpiť všetky časti... mám totiž silný pocit, že sa do toho riadne zamotám a hned budem chcieť čítať ďalší diel :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vďaka, som rada, že sa ti projekt páčil.:)
      To je dosť možné, ja som všetky tri vydané diely zhltla za sebou a už chcem Fairest alebo rovno Winter!:D

      Odstrániť
  7. Opravdu skvělý rozhovor, který jen dokazuje, jak moc sympatická osoba Marissa Meyer je! :D Já sama jsem od ní sice zatím četla jen Cinder, ale jsem prostě rozhodnutá si od ní přečíst všechny knížky, které vydá. :D Už se moc těším na její tvorbu po Měsíčních kronikách, jsem opravdu zvědavá, co si pro čtenáře připraví. :)
    Jinak se mi celý tento projekt moc líbil a určitě bych něco podobného opět uvítala. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vďaka, to teda je! Zbožňujem ju ešte viac ako po prečítaní TLC.:D Tiež sa na to teším.:) Ale teraz hlavne aby som sa dožila konca kroník.:D
      Yay, to rada počujem.:) Ako som už písala vyššie - určite skúsim zase s niečím prísť, keď bude čas.:)

      Odstrániť
  8. To si jej písala v apríli? Ja si teraz stále kontrolujem emailovú schránku, či mi autorky neodpísali, ale asi to nemá význam :D Potom na to aj zabudnem a budem prekvapená, že kto mi píše :D :D
    Dúfam, že si si niektoré podpísané záložky a veci nechala aj ty, lebo by to bola škoda dať všetko do súťaže, keď si jej veľká fanúšička :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Čo? Nie, prečo?:D V písala som jej v júli tuším.:D
      Vieš čo, poslala dve záložky a dve podpísané nálepky, tak som si po jednej odložila.:D :)

      Odstrániť
  9. Skvelý rozhovor! No celkovo všetky rozhovory čo sa týka projektu "Prázdninové popoludnia s autormi" sú pekné, podávaš dobré otázky :) K tomu všetkému ešte súťaž, takže pecka ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Bol to veľmi pekný projekt, naozaj sa ti vydaril. :)

    OdpovedaťOdstrániť