07/03/2015

Alice Oseman - Solitaire

Túto knihu som si chcela prečítať už dávnejšie, keďže anotácia znela veľmi zaujímavo a autorka ju napísala ako osemnásťročná. Napokon som sa k nej dostala, až keď vyšla v slovenskom preklade (v geniálnom prevedení ♥), ale lepšie neskoro ako nikdy, však?

"Pokiaľ by vám to napadlo, toto nie je žiadna love story. Volám sa Tori Springová. Rada spím a rada blogujem..."

Tori Springová je rozhodne veľmi svojská stredoškoláčka, ktorá nijako zvlášť neobľubuje sociálne interakcie a nič ju nezaujíma - ani anglická literatúra, z ktorej bude maturovať, ani historky jej najlepšej kamarátky, ani netradičné kanadské žartíky, ktoré začne na jej škole realizovať Solitaire. A už vôbec nie podivín Michael Holden. Skrátka nič. Alebo...?

Po niekoľkých stránkach mi bolo jasné, že je Alice Osemanová naozaj talentovaná a zvyšok knihy môj názor nezmenil. Svojím štýlom písania ma dokázala rýchlo zaujať a vtiahnuť do deja, čítanie som si naozaj užila. 

Taktiež bolo poznať, že je v podstate súčasťou Torinej generácie, mnohé veci z bežného života zachytila naozaj realisticky. Neskutočne ma potešili tiež rôzne narážky na Harryho Pottera či BBC Sherlocka, Solitaire však v tomto smere poteší napríklad aj Whovianov.

Hlavná hrdinka, Tori, dáva slovu "svojská" úplne nový rozmer. Často preháňa, hľadí na veci neskutočne čierne a väčšinou je nesmierne ignorantská. Niektorí ju možno preto nebudú mať radi, ale ja som si ju veľmi obľúbila. Navyše som v jej prístupe a pohľade na svet objavila veci, s ktorými som sa dokázala dobre stotožniť a myslím si, že určite nebudem jediná.

Hoci je Tori rozprávačkou príbehu, i ďalšie postavy rozhodne stoja za zmienku. Sú skutočne rôznorodé, stretneme sa s bežnými mladými ľuďmi (napríklad Torine spolužiačky či najlepšia kamarátka), ale aj trochu netypickejšími postavami ako je Torin brat Charlie či samotný Michael Holden. Nechcem o nich zbytočne veľa prezrádzať, poviem len toľko, že konkrétne Michael mi bol dosť sympatický a môžem potvrdiť tvrdenie z anotácie - toto skutočne nie je lovestory...

...Solitaire je totiž netypický, miestami uveriteľný a miestami naopak dosť šialený, príbeh jednej stredoškoláčky. Je rozdelený na dve časti. Zatiaľ čo prvá bola podľa mňa skrátka perfektná, hoci sa veľa nedialo, v druhej veci nabrali na môj vkus azda až príliš bláznivý spád. Mám pocit, že autorka veľké finále tak úplne nezvládla a trochu to prehnala, no napriek tomu bola druhá polovica stále rovnako čitateľná a príbeh jedinečný.

Niekomu možno táto kniha nesadne vôbec, iných môže znechutiť nie úplne zvládnutá zápletka či určité udalosti v druhej časti... Ja jej to však odpúšťam, pretože sa jedná o originálne, strhujúce contemporary a výborný debut, ktorému dávam 4 hviezdičky. Ak vás Solitaire aspoň trochu zaujal, určite mu skúste dať šancu.


Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, môžete tak urobiť napríklad tu, na albatrosmedia.sk.
Za poskytnutie recenzného výtlačku výmenou za úprimnú recenziu ďakujem albatrosmedia.

Obálka z albatrosmedia.sk
Autorka hviezdičiek: MAKY.OREL

16 komentárov:

  1. Veľmi rada by som si túto knihu prečítala, lebo vyzerá naozaj dobre :) A napísala ju ako osemnásťročná? :D Tak to má môj obdiv ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Mám knihu doma už od Vánoc, ale ještě jsem se k jejímu přečtení nedostala :) Pěkná recenze.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Snáď sa ti to čoskoro podarí a bude sa páčiť.:) Vďaka.

      Odstrániť
  3. Pěkná recenze, na tuhle knihu se teprve chystám a jsem na ní hodně zvědavá.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, dúfam, že sa ti bude aspoň trochu páčiť.:)

      Odstrániť
  4. Četla jsem nedávno, nicméně Tori mi neskutečně lezla na nervy, takže mi v podstatě zkazila celý požitek z knížky. Ale určitě to má potenciál, o tom žádná :))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Videla som fotku. To ma mrzí, naozaj to na nej dosť stojí...:D Popravde som sa obávala, či mi nebude vadiť, ale vyzerá to, že som alergická na iný druh hrdiniek.:D

      Odstrániť
  5. Solitaire se mi líbilo moc, nejspíš se k tomu ještě někdy vrátím. Pěkná recenze. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak mne asi stačilo jedno čítanie, ale tiež sa mi páčila.:) Ďakujem.

      Odstrániť
  6. Pěkná recenze, tuto knihu bych si chtěla v nejbližší době přečíst, jsem na příběh strašně zvědavá :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Tato kniha mě zaujala :-) už jen proto, že jsou na ní natolik smíšené reakce :D a ta obálka je geniální :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jop, treba skúsiť a spraviť si vlastný názor.:D Tiež sa mi veľmi páči.:)

      Odstrániť