31/07/2015

Knižný súhrn: Júl 2015

V júli som prečítala...

...23 kníh, z toho 14 v slovenčine, 8 v angličtine a 1 v češtine:

1. R.K. Ryals: The Story of Awkward - aj
2. *Romain Rolland: Peter a Lucia - sj*
3. Jozef Gregor Tajovský: Statky-zmätky - sj
4. William Shakespeare: Rómeo a Júlia - sj
5. *Cassandra Clare: Mesto nebeského ohňa (#6) - sj - recenzia*
6. Cassandra Clare & : The Evil We Love (#5) - aj
7. *Gayle Forman: Jestli zůstanu (#1) - čj*
8. William Shakespeare: Hamlet - sj
9. *Gayle Forman: Kam zmizla (#2) - sj*
10. Ján Palárik: Zmierenie - sj
11. *Kody Keplinger: The DUFF - aj*
12. Sarah J. Maas: A Court of Thorns and Roses (#1) - aj
13. Cambria Hebert: #Nerd (#1) - aj
14. Jenny Han: To All the Boys I've Loved Before (#1) - aj
15. Cassandra Clare & : Pale Kings and Princes (#6) - aj
16. *Martin Kukučín: Keď báčik z Chochoľova umrie - sj*
17. Michelle Madow: The Secret Diamond Sisters (#1) - aj
18. Martin Kukučín: Neprebudený - sj
19. *Sara Elfgren & Mats Strandberg: Kruh (#1) - sj*
20. Alexander Sergejevič Puškin: Eugen Onegin - sj
21. *Alexander Sergejevič Puškin: Kapitánova dcéra - sj*
22. Božena Slančíková - Timrava: Ťapákovci - sj
23. *Sara Elfgren & Mats Strandberg: Oheň (#2) - sj - recenzia*

* = re-reading, knihu som už raz čítala

Môj júlový zoznam prečítaných kníh je dosť pestrý - zahŕňa rôzne žánre, re-readingy, povinné čítanie, krátke novelky, hrubé bichle... Navyše je 23 kníh za mesiac môj osobný rekord. :) Bohužiaľ som dosť málo recenzovala, takže to chcem prostredníctvom tohto článku aspoň čiastočne napraviť.

Od The Story of Awkward som nečakala vôbec nič a s prekvapením som zistila, že je to vlastne úžasná kniha. Má netypický nápad, je prudko čitateľná, vtipná... Okej, okej, možno je zároveň občas nasilu "poučná" a "filozofická", no bez problémov jej to odpúšťam a odporúčam vám ju! 4,5*. Tu je môj obľúbený citát: “It is how we perceive ourselves that matters. True courage isn’t about being brave. True beauty isn’t about being beautiful. True courage is about being real. True beauty is about being happy.”

Prekvapilo ma i A Court of Thorns and Roses - nemilo. Nezaujímala ma romantická zložka (a vôbec som jej neverila), veľkú časť knihy sa nič poriadne nedialo... Nápad bol zaujímavý, Feyra netypická kick-ass hrdinka a koniec knihy stál za to, no faktom je, že keby ju nenapísala Sarah J. Maas, vzdala by som to niekde na začiatku. 3,5*.

#Nerd ma potešilo príjemným štýlom písania, občasným zábleskom humoru, využitím hashtagov a prítomnosťou roztomilej mačky, ibaže tu pre mňa zoznam pozitív tejto knihy končí. Jednoduchá sladučká zápletka z nej síce teoreticky robí vhodný materiál na oddychové letné čítanie, ale hlavní hrdinovia boli pre mňa až príliš otravní a klišé. Nehovoriac o tom, že nechápem, kedy a prečo sa do seba stihli tak náááramne zamilovať. 2,5*.

V júli som sa konečne dostala k prečítaniu To All the Boys I've Loved Before. Ako zvyčajne pri príbehoch, ktoré stoja na zamotaní sa do vlastnej pavučiny lží, i tu som mala sto chutí s hlavnou hrdinkou z celej sily zatriasť a prinútiť ju už konečne povedať veci na rovinu. Kniha sa však ľahko a rýchlo čítala, postavy boli také správne svojské (trochu otravné, no uveriteľné a človeku sa postupne dostali pod kožu) a príbeh bol úplne iný, ako som čakala. V dobrom. 3,5*.

Ak by som vám mala odporučiť jednu contemporary oddychovku, bola by to táto: The Secret Diamond Sisters. Netvrdím, že v príbehu nenájdete klišé alebo že je stopercentne uveriteľný, to nie... Predsa len - tri úplne rozdielne sestry, ktoré zistia, že ich otec je milionár a sú nútené nasťahovať sa do jeho luxusného hotela v Las Vegas? Ehm. Lenže na druhej strane tento nápad ponúka skvelý základ, z ktorého autorka dokázala vyťažiť maximum. The Secret Diamond Sisters sú svojské, zábavné čítanie s netypickou atmosférou, sympatickými postavami a príbehom, ktorý vôbec nie je taký jednoduchý a hlúpy, ako by ste si na začiatku mohli myslieť. Ideálne ľahké čítanie či potenciálne nové guilty pleasure. 4,5*.

Dopriala som si tiež niekoľko re-readingov. Pripomenula som si krásny smutný príbeh Ak zostanem a jeho pokračovanie Kam zmizla. Ďalej som dostala nevysvetliteľnú chuť znovu si prečítať The DUFF. Môj názor sa od prvého čítania veľmi nezmenil: absolútne nesúhlasím s prístupom & rozhodnutiami Biancy a Wesleyho, ale čítanie som si užila, pretože je kniha dobre napísaná, vtipná a má dokonca i drobné posolstvo.

Druhýkrát som čítala aj Mesto nebeského ohňa, tentoraz v slovenskom preklade. Navyše som zhltla ďalšie poviedky/novely/čo-ja-viem-čo zo Shadowhunters Academy, The Evil We Love & Pale Kings and Princes. Tieňolovci sú skrátka moja srdcová záležitosť, takže si o nich s radosťou prečítam prakticky čokoľvek.

Môj koniec mesiaca sa niesol v znamení švédskej YA trilógie Kruh. Prvé dva diely som čítala v roku 2013, čiže som potrebovala poriadne osviežiť pamäť predtým, ako sa pustím do veľkého finále. Opäť som teda prečítala Kruh a Oheň a vôbec toto rozhodnutie neľutujem. Dostala som dávku výborne premysleného deja, realistických postáv a spomenula som si, za čo odo mňa knihy kedysi získali 5 hviezdičiek. 

Čo sa týka povinného čítania, na zozname mi chýba niekoľko krátkych poviedok, ktoré samostatne ani len nie sú na goodreads. Úspešne sa naň však dostali tieto diela: Peter a Lucia (celkom čitateľné), Statky-zmätky, Zmierenie, Rómeo a Júlia, Hamlet (najlepšie na drámach je, že som ušetrená siahodlhých opisov), Keď báčik z Chochoľova umrie (pozor, pozor, toto sa mi svojím spôsobom páčilo!), Neprebudený, Eugen Onegin (ugh), Kapitánova dcéra (pre mňa zatiaľ top povinné čítanie, fajn kniha) a Ťapákovci (ako niekto dokáže vytvoriť takéto frustrujúce postavy?!). 

Ako sa darilo s čítaním vám? Plánujete si prečítať/čítali ste niektoré zo zmienených kníh?

11 komentárov:

  1. Páni, já tě obdivuji! Já jsem přečetla tak tak pět knih a to tu jednu ještě nemám celou :D Hlavně tě obdivuji za ty anglické, rozečetla jsem minulý měsíc Pottera a ještě jsem ho nedokončila! :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, toto je nezvyčajné aj na mňa, zvyčajne mávam tiež okolo 5 kníh.:D Čítanie v angličtine je hlavne o zvyku, každopádne držím palce s Potterom.:)

      Odstrániť
  2. Páni, přečetla jsi toho vážně hodně, já mám s tímhle tak trochu problém, vždycky si nakoupím hafo knih, ale nestíhám je přečíst..

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To je asi problém mnohých.:D Ja až tak nenakupujem, ale aj tak mám večne pocit, že nestíham čítať všetko, čo chcem.

      Odstrániť
  3. Ja som za mesiac júl prečítala iba dve knihy, ale je to kvôli nedostatku času. Verím, že v auguste budem mať toho času viac, dôležitá je disciplína a rozvrhnutie času. Vidím, že veľa z kníh, ktoré máš v zozname je práve povinná literatúra na stredné školy, to by som si mohla prečítať aj ja, keďže tento rok maturujem (pomoc!). :D Celkom ťa obdivujem za to množstvo kníh. :)
    Charlotte.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Držím palce, aby sa ti v auguste darilo lepšie.:) Ja už teraz vidím, že takýto výkon nezopakujem.:D Inak, aj ja tento rok maturujem zo slovenčiny, preto konečne doháňam to povinné čítanie.:D Hádam nám to obom dobre dopadne.:)

      Odstrániť
  4. Ach, ďakujem, ale toto je výnimočná situácia.:D Sama neviem, ako sa mi to podarilo.:D Spánkom to nebude.:D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Páni, to je hodně dobré skóre! Tolik knih jsem za měsíc nepřečetla už pěkně dlouho :) Gratuluji a tiše závidím :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja ešte asi nikdy.:D A tipujem, že sa to tak skoro nezopakuje.:D Ďakujem.:)

      Odstrániť
  6. Neuvěřitelné skóre :) To před tebou smekám :) Já jsem si plánovala, kolik toho přečtu a nakonec jsem toho moc nestihla :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. U mňa tak bude zrejme vyzerať august - veľké plány a nič z toho.:D

      Odstrániť