10. 12. 2015

Daniella Ferková - Tanec pre Luciu Frey

Hneď ako som zistila, že vydavateľstvo Slovart pripravuje debut 17-ročnej slovenskej autorky, bolo mi jasné, že si tú knihu musím prečítať. No vek autorky nie je jediné, čo stojí za povšimnutie - kniha má navyše skvelú obálku, netradičné grafické spracovanie a jej súčasťou je playlist. A keď hovorím, že je jej súčasťou, nemám na mysli len zoznam piesní na posledných stranách. Názvy pesničiek totiž nájdete na konkrétnych miestach v texte a nechýba ani odkaz na youtube či spotify.

Príbeh sleduje šestnásťročnú Luciu (nečakané), ktorá sa po ôsmich rokoch vracia na Slovensko, konkrétne do Košíc. Za sebou necháva sľubnú tanečnú kariéru vo Francúzsku a taktiež všadeprítomné pripomienky náhlej smrti jej otca.

Jej život na Slovensku nie je bohviečo - nedokáže sa zbaviť svojich nočných môr, jej matka má radšej alkohol než ju a v škole tiež práve nezapadá. Po čase si však znovu nájde cestu k tancu a začína jej svitať na lepšie časy... Nechýba ani prvá láska a ako sa píše v anotácii - "Napokon si bude musieť vybrať. Dá prednosť sebe alebo láske?"


Hneď na začiatok musím poznamenať, že sa mi naozaj pozdával námet celej knihy a ozvláštnenie deja tancom i snami, ktoré nám zároveň po kúskoch odhaľovali Luciinu minulosť (na osobitných čiernych stranách, čo napomáhalo prehľadnosti).

Autorkin štýl písania je rozhodne zaujímavý. Na jednej strane je jednoduchý a prirodzený, na druhej strane sa v texte objavujú aj rôzne netradičné prirovnania či zamyslenia. V konečnom dôsledku sa kniha čítala príjemne, no nie vždy úplne hladko. Isté úseky sa mi zdali akosi umelo dramatické.

Hlavná hrdinka Lucille mi nebola práve dvakrát sympatická. Jedná sa však rozhodne o výborne zvládnutú hlavnú postavu, pretože je naozaj realisticky vykreslená. Preháňa, dramatizuje, je náladová, nerobí jej problém na všetko kašľať... Naopak charaktery hlavných "stredoškolských záporákov" považujem za mierne prehnané a taktiež klišé.

Vo všeobecnosti sa dá povedať, že som od opisu prostredia strednej školy čakala čosi iné, keďže je autorke dobre známe. V skutočnosti je škola zmieňovaná pomerne okrajovo, Lucille ju absolútne nerieši a keď už na ňu dôjde, o nejakej autentickej atmosfére sa veľmi hovoriť nedá. Na druhej strane sa mi páčilo, že sa autorka nezamerala iba na romantiku (ktorá síce podľa mňa vznikla tak trochu... z ničoho, ale nebola presladená) a dokázala vytvoriť skvelý nenásilný koniec.

Tanec pre Luciu Frey je fajn príbeh s niekoľkými originálnymi prvkami, ktorý má svoje slabšie aj silnejšie miesta a nie je úplne dokonale spracovaný. Za seba knihe udeľujem 3,5*. Pokiaľ ste na ňu zvedaví alebo patríte k menej náročným čitateľom (či nejakých máte vo svojom okolí), určite jej dajte šancu, len neočakávajte zbytočne priveľa.


Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, môžete tak urobiť napríklad tu, na slovart.sk.
Za poskytnutie recenzného výtlačku výmenou za úprimnú recenziu ďakujem vydavateľstvu Slovart. 

Obálka z slovart.sk

6 komentárov:

  1. Ešte stále nad ňou uvažujem :) Obálka je fakt perfektná a príbeh očividne tiež fajn. Pekná recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Prečo nie, sú aj lepšie knihy, ale zase úplne strata času to nie je.:)

      Odstrániť
  2. Super recenzia. Tiež som už o knihe rozmýšľala, aj som si ju chcela kúpiť na Vianoce, ale zrejme to bude musieť počkať do nového roka, lebo financie som už akosi vyčerpala na iné veci.
    No som rada, že si to takto pekne zhrnula, nejako som si zatiaľ nevšimla na knihu žiadne recenzie a zaujímalo ma, ako ju budú vnímať čitatelia.
    Alebo som možno len slepá a už to niekto čítal? :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Hm... Foxy a Maťa už recenzovali.:D Rada som ťa informovala.:D Už len zo zvedavosti si to prečítaj.:)

      Odstrániť
  3. To nevyužité školské prostredie mi tiež trochu vadilo. Hlavne mo nešlo do hlavy ako mohla ukončiť školu a toľkými vymeskanymi hodinami. Mala tam dosť klišé a má to svoje muchy ale zase čítalo sa to fajn a autorka má talent :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne nad tými hodinami som rozmýšľala. Veď keď vymeškáš 30% či koľko, tak môžeš byť z predmetu neklasifikovaný... a vôbec.:D No, stáva sa.:D
      To je tiež pravda, ak Daniella ešte niečo napíše&vydá, určite si to prečítam.:)

      Odstrániť