29/12/2020

Minirecenzie: Zn. Pomoc zvieratkám

Dnes vám prinášam minirecenzie na dve knihy, ktoré sú síce úplne odlišné, no zároveň sa obe venujú zvieratám - v jednom prípade ide o domácich miláčikov a v druhom prípade o morské živočíchy.

Filip Rožek: Gump - Pes, ktorý naučil ľudí žiť

Gump je príbeh nechceného psíka, ktorý postupne spoznáva najrôznejších ľudí a rozhodne si vytrpí svoje, no napriek tomu nikdy nestráca vytrvalosť, oddanosť či nádej - a skutočne pozitívne zasahuje do života svojich dočasných majiteľov.

Samotný príbeh je pomerne stručný a priamočiary. Autor si podľa mňa dobre poradil s pobytom v psej hlave a nezvyčajný rozprávačský štýl robí z knihy primerane krásno-smutné inšpiratívno-dojímavé čítanie. Nehovoriac o tom, že sa mu viackrát podarilo nenápadne a zároveň trefne okomentovať ľudské povahy i spoločnosť. V knihe nájdete tiež fotografie z pripravovaného filmu a príbehy skutočných ľudí a zvieratiek, ktoré poslúžili ako predloha jednotlivých postáv, čo bolo podľa mňa zaujímavé a možno ešte inšpiratívnejšie. Niektorí ľudia sú skutočne superhrdinovia, keď ide o zvieratká v núdzi. Ďalej text dopĺňajú krásne ilustrácie. Celkovo ide o hodnotné čítanie, ktoré vám môže niektoré veci pripomenúť alebo možno u niekoho naštartovať trochu väčšiu empatiu. Navyše časť výťažku z predaja knihy ide na podporu dobrej veci!

Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, môžete tak urobiť napríklad tu, na bux.sk. Za poskytnutie recenzného výtlačku výmenou za úprimnú recenziu ďakujem vydavateľstvu Ikar.

: Instant Karma

Keď sa u Prudence Barnett po údere do hlavy prejaví schopnosť uvaliť na ľudí okolo karmické tresty alebo odmeny, jej malé plážové mestečko by sa malo mať na pozore. Perfekcionistka Pru má totiž na každého jednoznačný názor a nikomu nič nedaruje - obzvlášť nie svojmu nezodpovednému, lenivému spolužiakovi Quintovi Ericksonovi, s ktorým musela spolupracovať na jednom školskom projekte a on všetko pokazil. No práve Quint je, zdá sa, jediný, na ktorého Pruine nové schopnosti nezaberajú tak, ako by chcela... Mohla by sa v ňom mýliť?

Instant Karma je predovšetkým roztomilá, stredoškolská romantika. Ak ste už od autorky niečo čítali, zrejme viete, že zaujímavé postavy, zábavné dialógy a celkovo chytľavý štýl písania sú prakticky jej poznávacie značka. Táto kniha má i čosi navyše - šikovne sa zaoberá ľudskými predsudkami a unáhlenými súdmi a popritom sa venuje ekologickým témam. Časť deja sa totiž odohráva v centre na záchranu morských živočíchov a osobne som si spoznávanie jeho dočasných obyvateľov veľmi užívala (hoci mi občas pukalo srdce). Rozhodne nejde o dokonalé dielo - kniha má pomalší rozbeh, samotná karma by v nej možno ani nemusela byť, riešenie povinnej drámy pokrivkávalo... Avšak ako romantická YA oddychovka s pridanou hodnotou, ktorá vás rozosmeje a donúti k zamysleniu funguje skvele. 4*.

obálky z bux.sk & goodreads.com