28/12/2020

Predstavujem: Gump - Pes, ktorý naučil ľudí žiť (Filip Rožek)

 O čo ide?

Odmalička som zbožňovala zvieratká, a hoci sa zo mňa napokon stala predovšetkým oddaná mačacia mama, trápenie akýchkoľvek zvieratiek mi láme srdce a uznávam všetkých ľudí, ktorí sa im snažia pomôcť. Práve preto ma kniha Gump okamžite zaujala a vypýtala som si ju v rámci spolupráce s vydavateľstvom Ikar (ďakujem!).

Kniha vyšla pôvodne v českom origináli v roku 2019 a teraz, koncom roka 2020, sa dočkala slovenského vydania. Hneď vám vysvetlím, čo je na nej také výnimočné, ale najprv anotácia...

"Som Gump a kedysi som bol túlavý pes. Vlastne každý pes je tak trochu túlavý, kým nenájde svoje šťastie, a to sa mu podarí iba s človekom. Môj príbeh je o hľadaní psieho šťastia, o prekážkach a pasciach na ceste k tomu správnemu človeku. Je o sile a nezlomnosti, ktorá sa ukrýva v každom psovi. Aj vo vašej čivave, ktorá na vás čaká celý deň, kým sa nevrátite z práce. Alebo v buldogovi, ktorý sa za vami šinie a sotva lapá dych. Stavím svoju dušu, že keby vám niekto na tomto svete chcel ublížiť, spoznáte, aké silné srdce má váš pes a čo znamená jeho láska k vám." (obálka a anotácia z bux.sk)

Prečo ma kniha zaujala?

-> Autor knihy, Filip Rožek, založil viacero projektov na podporu rôznych združení či útulkov, ktoré pomáhajú psom, respektíve zvieratkám.

-> Jeden taký projekt sa spája i so slovenským vydaním knihy - každý, kto si kúpi slovenský preklad, zároveň prispieva dvom slovenským združeniam, ktoré sa usilujú pomáhať. Konkrétne ide o organizáciu Pes v núdzi a levický útulok Šťastný domov.

-> Čo sa týka samotného príbehu Gumpa, ide o stručné, no rozhodne silné rozprávanie z pohľadu psíka. Text pritom dopĺňajú krásne čierno-biele ilustrácie od Weroniky Gray.

-> Okrem toho však v knihe nájdete tiež stručné informácie o skutočných ľuďoch a zvieratkách, ktoré autora inšpirovali pri písaní...

-> ... a nechýbajú ani fotografie z pripravovaného českého filmu Gump na motívy tejto knihy, ktorý by sa mal dostať do kín na jar 2021. Pripájam trailer:


Kam ďalej? 

-> Pridajte si knihu na Goodreads.
-> Zamierte na bux.sk pre viac informácií, rozhovor s autorom či ukážku z knihy.
+ Už zajtra zverejním minirecenziu.

Počuli ste už o knihe? Máte doma nejaké domáce zvieratko?

3 komentáre:

  1. Som taká rada za nový článok, že mi ani nevadí, že je to recenzia :D (čestne priznávam, že ich väčšinou nečítam :D) Tá kniha vyzerá byť veľmi fajn a cute, takže ju čo najskôr kúpim svojej malej sesternici na narodeniny, ktoré má o mesiac :D ja som skôr cat woman, hoci to každého šokuje (čo je divne, lebo podľa mojej rodiny mám úplne povahu mačky a ja nemôžem inak ako súhlasiť ). Ale začalo to skôr tak, že každý mal rád psov (naozaj každý okrem jednej jedinej kamarátky) a tak som si povedala, že ja budem mať radšej mačky, lebo tie asi nikto nemá rád :D A nakoniec som si ich aj skutočne obľúbila viac ako psov (hoci ja ti sú cute, samozrejme :D ), aj keď nie som vôbec nijaká milovníčka chovu zvierat aka zvieratká sú zlaté a mám ich rada, len som príliš lenivá sa o ne starať, takže to rada prenechám na iných a prídem sa len pomojkať s nimi :D To mi pripomína našu mačku, ktorá k nám už od novembra chodí a môj otec s bratom sú ňou úplne posadnutí (postavili jej brloh, každý deň ju kŕmia a otec jej zajtra ide kúpiť hračku). Akože je veľmi cute :D Veeelmi huňatá a má nádherné oči a je to také polomača :D A síce nie je naša (asi nie je nikoho, lebo v našom bunkri prespáva a trávi pri nás veľa času) takýmto tempom si ju už o chvíľu aj oficiálne adoptujeme :D A nazvala som ju Tiramisu, len tak pre info :D Tvoje mačky? (Hoci toto nie je ani veľmi moja mačka, ale skoro moja mačka :D Ako hovorí moja mama, naša garden animal )

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nah, ako som si pozrela, tak je to spoločenský román, asi nie vhodný pre malé deti :D

      Odstrániť
    2. Hm, koľko má sesternica rokov? Lebo akože jasné, dejú sa tam aj smutné veci, ale zase nie je to písané nejako drasticky a je to vo svojej podstate hlavne príbeh z pohľadu psa o lojálnom odvážnom psovi... Nie je to síce detská kniha, ale také decko na druhom stupni základky by to podľa mňa mohlo zvládnuť? Aj keby mu možno nejaký ten nenápadný spoločenský komentárik unikol. :D

      Pekná origin story milovníčky mačiek. :D Skorovaša mačka znie maximálne cute a mám z tohto príbehu veľmi wholesome pocit. :3 Povedz Tiramisu, že pozdravujem. :D Ja mám (resp. my máme, je to člen rodiny) jednu mačku, volá sa Darka a je prevažne domáca s tým, že ju púšťame aj von a potom si musí nechať umyť labky. :D Ako malá som mala hrozne rada psíky a veľmi som nejakého chcela, no nedovolili mi to. Namiesto toho som mohla mať mačiatko, lebo s ním malo byť menej roboty. A keď som spoznala mačky, absolútne som si zamilovala, aké sú inteligentné, nezávislé, tvrdohlavé a jedinečné. <3 Teraz si už neviem predstaviť mať doma psa a nie mačku, ale všeobecne mám rada všetky zvieratká. :D Ale teda poviem ti, že podľa mňa si ich my ľudia nezaslúžime a bolo by im oveľa lepšie, keby sme ich nikdy nezačali chovať ako domácich miláčikov. -_-

      Odstrániť