20/01/2021

List knihe: 10 Blind Dates (Ashley Elston)

V rámci spoločného čítania sme s Michelle, Sue a Barborou v januári prečítali obľúbenú vianočnú YA contemporary oddychovku od Ashley Elston 10 Blind Dates (alebo v slovenčine Mojich 10 rande naslepo) - a vôbec sa nám nepáčila. V nasledujúcom liste sa pokúsime vám i samotnej knihe objasniť naše dôvody.

Milá kniha,

na začiatok si vyjasnime, že som ťa chcela mať rada. Celý internet básnil o tom, aká si milá a zábavná. Aj predstava chaotickej rodiny a bláznivých rande naslepo počas vianočných sviatkov ako rozptýlenie po rozchode sa mi pozdávala. Vieš, ja od kníh tvojho žánru nečakám zázraky ani hlboké myšlienky. Naozaj. Očakávam však lásku, ktorú hrdinom uverím, úsmev na perách... a rozhodne nie zdvihnutý tlak.

Vôbec ma teda nenadchlo, ako neprepracovane pôsobili tvoje hlavné postavy, ako povrchne pôsobili akékoľvek pokusy o dej, aké odfláknuté (a pre mňa ani nie vtipné) boli jednotlivé rande a ako lenivo si obišla akýkoľvek vývoj vzťahu ústrednej dvojice.

Toto by som čakala skôr od nejakej prvotiny, než od diela vydávanej autorky, ale dajme tomu - námet bol fajn a nečítalo sa to zle. Mohla si odo mňa dostať aspoň tri hviezdičky, milá kniha, ibaže najviac ma hnevalo niečo iné, o čom som sa v recenziách nedočítala.

Ide o to, ako s hrdinkou tá jej akože závideniahodná rodina zaobchádza. Jej nie neberú ako odpoveď, nerešpektujú jej súkromie, neustále ju do niečoho nútia (lebo im to pripadá zábavné), bez jej povolenia zverejňujú kadejaké fotky a videá na internete... Určite existujú ľudia ako Sophie, ktorí sa vždy prispôsobia a ustúpia a ešte si aj nahovoria, že je všetko v poriadku (veď prečo by o svojom živote alebo vysokej škole mali rozhodovať sami bez ohľadu na ostatných). Lenže ak chceš niečo také zapojiť do príbehu, tak by to bolo fajn potom riešiť a nie normalizovať!

A preto máš odo mňa 2 hviezdičky.

Tvoja sklamaná čitateľka Neliss

PS: Drahá Sophie, mala by si si častejšie dupnúť nohou a presadiť si svoje. Neslúžiš ostatným, aby s tebou zametali, ako sa im zapáči, a pritom udupávali tvoju osobnosť. Bohužiaľ, ja som ju v príbehu nenašla. Bi sa za to, na čom ti záleží!

Drahá knižka, pre teba mám nasledovný odkaz: Autorka pošliapala tvoj potenciál. To, čo mohlo byť naozaj oddychové čítanie, mi spôsobilo šediny a krútenie očami. Škoda, mohla si byť naozaj skvelá.

Tvoja neohúrená čitateľka Sue

PPS: Menej je niekedy viac. Namiesto desiatich stručne opísaných a povrchných, ale priestor zaberajúcich rande s postavami ako „cute boy“ a „the guy“ (ktorý si nezaslúžil ani popis svojho kostýmu) sme sa mohli dozvedieť viac o tvojej hlavnej hrdinke, jej koníčky, čo má a čo nemá rada – skrátka niečo, s čím by som sa možno vedela stotožniť. A zároveň by vznikol priestor pre realistický vývoj vzťahu ústrednej dvojice namiesto toho obrovského klišé.

Tvoja znudená čitateľka Michelle

PPPS: Milá knižka, očakávala som, že s tebou zažijem desať skvelých rande naslepo, spoznám desať zaujímavých chalanov a užijem si vianočnú atmosféru. Žiaľ, nepodarilo sa mi poriadne spoznať ani tvoju hlavnú hrdinku.

A Sophie, skús sa niekedy zastaviť a zamyslieť sa nad tým, čo chceš ty. Rodina, aj keď ju zbožňuješ, nemôže vždy vedieť, čo je pre teba najlepšie.

Tvoja neočarená čitateľka Barbora

Čítali ste/chystáte sa? Aký je váš názor na knihu?

6 komentárov:

  1. Mňa veľmi mrzí, že Wes nedostal viac priestoru, to s tým zanedbaným vzťahom ústrednej dvojice je pravda, ale na druhej strane, aj tak sa mi to dobre čítalo a nepamätám si, kedy ma nejaká kniha tak rozosmiala. Už len za to by som ju nemohla zle hodnotiť. Naposledy som sa takto bavila len na knihe Turbulence a Drahokamoch :D
    A je tam Diskomária! To bol môj top :D :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak asi keď ti sadne humor, je to úplne iný zážitok. #can'trelate :D Ale dík za objasnenie tvojich kladných dojmov.:D

      Odstrániť
  2. Za mňa ten klasický priemer, na ktorý zabudneš do troch dní :D Ale vytáčalo ma ako ju do všetkého nútia. Ako keby bola hlavná hrdinka nesvojprávna. A mrzí ma, že viac sa nepreberalo to ich "zničené" kamarátstvo... bože, ja si tie mená fakt nepamätám :D

    P.S. Aj som zabudla, že hlavná hrdinka sa volá Sophie.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Presne! :D Konečne nás niekto chápe, tie ich vzťahy boli frustrujúce. :D Inak chápem, že je to pre teba zabudnuteľné, keby sme to nerozoberali v rámci spoločného čítania, tiež by som si to dlho nepamätala.:D

      Odstrániť
  3. Tak je mi ľúto, že to ani u jednej z vás nezožalo úspech :D Ak mám byť úprimná, po tvojej podrobnejšej analýze by som tomu toľko hviezdičiek asi ndala, ale každopádne ja som si to užila :D (a dokonca som to aj dala kamarátke ako darček na Vianoce, čiže dúfam, že aj ona :D) Ako vidieť, asi spoločné čítania na tento rok veľmi neohorujú :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Heh, tak to aj ja dúfam, že sa to kamarátke páčilo. :D Snáď áno, vyzerá, že sme s týmto naším názorom v menšine. :D A nie, nejaké sú prekliate, ale zase - nie je frflanie zábava? :D :D

      Odstrániť