14/07/2013

Tahereh Mafi - Shatter Me (#1)

Predpokladám, že ste o tejto knihe počuli, či už v súvislosti so samotným vydaním, zmenou obálok série alebo českým a slovenským prekladom. (Vyšla pod názvom Jsem roztříštěná / Som roztrieštená u CooBoo.) Hádam, že ste zaregistrovali i tony chválospevov, ktoré sú občas prerušené nejakou tou negatívnou recenziou. Vždy ma zaujímalo, kam sa zaradím...

Čítala som ju síce v angličtine (a použila som - očividne - anglickú obálku), no anotáciu som zvolila slovenskú, zdá sa mi celkom výstižná: Juliette trávi stovky dní zatvorená v betónovej cele, ďaleko od všetkých, bez možnosti komunikácie, bez dotyku druhého človeka, zavrhnutá a sama. Pre svojich blízkych, spolužiakov a rodičov predstavuje hrozbu, ktorú je treba pred svetom ukrývať. Keď sa jej niekto dotkne, začnú sa diať veci. Čudné veci. Zlé veci. Smrteľné veci. Nikto nevie, prečo je Juliettin dotyk smrteľný, no nový systém s ňou má veľké plány – chce ju použiť ako svoju zbraň a jej ničivú silu sa chystá využiť v prospech skazeného sveta. Avšak Juliettina predstava je celkom iná. Jej dotyk je jej silou, no na to, ako s ňou naložiť príde až po tom, čo do jej opusteného života vstúpi Adam – chlapec s tetovaním vtáka na hrudi, ktorý sa po celú dobu zjavuje v Juliettiných snoch – a odhalí jej svet, o ktorom doposiaľ ani len netušila...

Shatter Me začalo nesmierne sľubne. Nápad sa javil dosť zaujímavý a hlavne mi do oka udrel netradičný štýl písania, výrazný okrem iného aj preškrtanými vetami či veľkým počtom čísel písaných číslicami. (Ale o tom ste zrejme počuli.) Áno, bol trochu dosť zdĺhavý, no vzhľadom k tomu, že rozprávačka Juliette je v psychicky náročnej situácii som to vnímala ako plus.

Ako som však čítala ďalej, toto všetko stratilo svoje čaro, zdĺhavosť opisov ma začínala pomaly ale isto iritovať... A nastúpila nuda. V knihe sa totiž dlho nič poriadne nedialo. Môj osobný odhad je, že ma to v tej chvíli už nemalo trápiť, pretože som si mala zamilovať postavy a všemožné romantické a čo-ja-viem-ešte-aké scény. Hm, bohužiaľ, nestalo sa.

Postavy boli také nemastné, neslané (hlavne Adam, ktorého si možno niektorí obľúbili), prípadne tam aj bol potenciál (záporák Warner), no napriek tomu sa mi nikto z nich nedostal pod kožu. (Ani toľko spomínaný Kenji ma nerozosmial.)

Vlastne celá kniha u mňa akosi nevyvolala žiadne emócie, nenadchla ma. Napriek tomu som videla iskierku nádeje, keď sa asi po polovici začalo niečo diať. Prestala som sa nudiť a stalo sa z nej také priemerné čítanie. To platilo až do chvíle, kedy na konci na povrch vyšli rôzne "šokujúce odhalenia" (šokujúce boli naozaj, len nie tým správnym spôsobom), nápad sa rozvinul, ukázal v inom svetle a jediné na čo som sa zmohla bolo pozdvihnutie obočia kdesi do vesmíru, pretože som z toho mala skrátka divný dojem.

Nechápte ma zle, Shatter Me nebola katastrofa a mala potenciál, skrátka je to taký druh knihy, ktorý vám buď sadne a zamilujete si ju alebo vás nezaujme vôbec. Ja som bohužiaľ v tej druhej skupine a knihe dávam iba 2 hviezdičky, ale vám sa môže páčiť, takže ak ste ju ešte nečítali, pokojne jej šancu dajte. Nuž, ja sa pre istotu vyhnem pokračovaniu...


Anotácia a obálka z goodreads.com
Autorka hviezdičiek: MAKY.OREL

20 komentárov:

  1. Úplne súhlasím vo všetkom. Podľa hodnotenia na GR by som očakávala neviem čo a ono nič. :D Kniha bola fakt rozvláčna a postavy také nijaké. Ale predsa som dala trošku vyššie hodnotenie. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Že, hrozne zavádzajúce.:D Som rada, že súhlasíš.:)
      No, ja som nad tým vyšším hodnotením rozmýšľala, ale akosi mi to nedalo v porovnaní s inými 3* knihami.:D

      Odstrániť
  2. Asi nic pro Ali, co? :D Hlavně když říkáš, že to má tak ploché charaktery. V poslední době mi na nich dost záleží. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Mne sa páčila kniha. Okrem tých prečiarknutých viet :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No vidíš, mne sa páčili prečiarknuté vety a nie kniha.:DD Každému čosi.:D

      Odstrániť
  4. Ďalší nie-nadšenec v klube! Som rada, že nie som sama, čo knihu hodnotila dvoma hviezdičkami, by som si medzi tými samými 5* pripadala divne. :D
    Súhlasím vo všetko, snáď až na to, že ja som nepokladala ani ten začiatok za sľubný. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :DD Tiež som na tie hodnotenia pozerala tak neisto a zmätene, takže... tiež som fakt rada, že nás je viac.:D
      Och.:D Mne sa to aspoň prvé kapitoly pozdávalo, lebo to bolo také iné.:D

      Odstrániť
  5. Asi si ju prečítam len, keď budem mať čas :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. No, trebárs by sa ti páčila, ale určite nájdeš aj niečo lepšie na čítanie.:D

      Odstrániť
  6. Whoa! Páni, první kritická recenze na tuto knížku, na kterou jsem zatím narazila. A já si myslela, že jsem jediná, komu se to nelíbí. Také mi to připadalo takové divné. Jakési... na to nejsou slova. Prostě to bylo divné a tečka. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vážne prvá? Ja som ich pár už čítala.
      Áno, to je na ňu výstižné slovo.:D

      Odstrániť
  7. Mám takový pocit, že mně se ta knížka líbit nebude. :D A tahle recenze mě o tom jen přesvědčuje. :D Ale stejně se na to asi mrknu - přece jenom, vlastní názor je vlastní názor. :) Tak uvidíme, jestli se nakonec zařadím mezi ty, kdo knihu zbožňují nebo mezi ty, kteří z ní nejsou tak nadšení. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jasné, za účelom vytvorenia vlastného názoru som to čítala aj ja.:)

      Odstrániť
  8. KONEČNĚ KONEČNĚ KONEČNĚ (jak už jsem ti nejspíš psala na Goodreads :D) Souhlasím s každým slovem! A ta přirovnání, co tam byla, mi málem přivodila mrtvici :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nemám na GR od teba nič, tak neviem, ale...:D Som rada, že súhlasíš, tieto komentáre ma fakt upokojili.:D Hej prirovnania a opisy a všetko možné, brr.

      Odstrániť
  9. Já ji dočetla nedávno. Začátek byl absolutně senzační, celkový styl, jakým je kniha napsaná mi taky seděl, ale postupem času jsem měla trochu problém s tím, kam se příběh vyvíjí. Konec mi přišel tak nějak předvídatelný. A jak moc mám romantiku ráda, tady to nějak nebylo ono. Nicméně jsem dost zvědavá na pokračování.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Aj ja mám rada romantiku, ale ako vravíš - nebolo to ono.:)

      Odstrániť
  10. Tak to si ohodnotila fakt mizerne, podľa mňa to nebolo až také hrozné :D

    OdpovedaťOdstrániť