27/03/2016

David Duchovny - Krava nebeská

Čo vám napadne ako prvé, keď sa povie "hovoriace zvieratá v knihách"? Zvieracia farma? Ezopove bájky? Alebo snáď niečo úplne iné? Tak či tak, ochotne vám rozšírim repertoár - Krava nebeská je jedinečný príbeh o našej spoločnosti, (ne)tolerancii a náboženstve... Z pohľadu kravy. Doslova, nevybavujte si žiadne tupé hlavné hrdinky.

Zoznámte sa s Elsie Bovaryovou - celkom šťastnou kravou, ktorá dni trávi jedením, odpočinkom a rozhovormi s najlepšou priateľkou Mallory.

Celý svet sa však Elsie obráti hore nohami, keď raz v noci potajomky nazrie do farmárskeho domu. Rodina je totiž zhromaždená okolo Škatuľkového boha - televízora - a  ten práve hovorí o priemyselnom mäsokombináte.

Zdesená Elsie sa rozhodne utiecť do lepšieho sveta pre kravy, do Indie. No z farmy neodchádza sama, za bezpečím sa totiž ženú i vychudnutý moriak Tom a kanec Jerry, ktorý nedávno konvertoval na judaizmus. Títo traja spoločne vymyslia plán úteku a, prezlečení za ľudí, vyrazia rovno na letisko...

Elsie je naozaj netradičná rozprávačka - v dobrom slova zmysle. Keď k tomu pridáme spoločnosť židovského prasaťa a moriaka, ktorý drží diétu, aby prežil Deň vďakyvzdania, dostanete rôznorodý a zábavný mix, aký sa len tak niekde nevidí. Krava nebeská je na jednej strane nehorázne vtipná... A na druhej strane poukazuje na seriózne problémy. 

Ako ste si už zrejme domysleli, autorovmu (či skôr Elsiinmu?) vtipu a pozornosti neuniknú náboženské problémy, ibaže to ani zďaleka nie je všetko. Kniha si napríklad strieľa aj zo "správneho" písania kníh - práve tu sa podľa mňa vyskytovali najzábavnejšie postrehy. Pokiaľ si radi vypisujete pravdivé myšlienky, taktiež nemusíte dlho hľadať. A nielen preto, že má kniha slabých 200 strán.

Autor sa nevyhýba ani problematike zaobchádzania so zvieratami. Našťastie netlačí na pílu ohľadom vegetariánstva, čoho som sa sprvu trochu obávala. Skôr sa snaží poukázať na ľudskú krutosť počas ich života. Vo všeobecnosti by som povedala, že má autor naozaj sympatický, správny pohľad na svet a vlastne ani nechce tak veľa... Len keby sa toho držali viacerí.

Ak si myslíte, že som všetky nezvyčajnosti tejto knihy vyčerpala už v anotácii, hneď vás vyvediem z omylu. Nezvyčajná je i jej forma. Zatiaľ čo Elsiino rozprávanie pripomína tradičnú prózu, priama reč je podávaná viac-menej vo forme scenára. To ešte väčšmi umocňuje dojem krátkeho, ľahkého čítania.

Osobne mám rada, keď niekto dokáže stručne, výstižne a originálne podať dobrú myšlienku - a práve to sa podarilo Davidovi Duchovnemu. Hviezdičkovým hodnotením som si najprv nebola istá, keďže ide naozaj o svojské dielo, ktoré nemám s čím porovnávať, no napokon som sa rozhodla pre 4 hviezdičky. Klamala by som, keby som tvrdila, že vás príbeh posadí na zadok alebo že je to povinné čítanie pre každého (na také vlastne ani neverím). Ale ak vás zaujala, určite jej dajte šancu. A ak nie... Ste si istí?


Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, môžete tak urobiť napríklad tu, na Bux.sk.
Za poskytnutie recenzného e-booku ďakujem vydavateľstvu Ikar, čo však nijako neovplyvňuje úprimnosť mojej recenzie.

Obálka z bux.sk

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára