12/04/2017

Miroslava Varáčková - Grafitové dievča

Mám rada knihy Mirky Varáčkovej, najmä tie zo života mládeže. Píše veľmi príjemne a dokáže s ľahkosťou a bez citového vydierania spracovať i ťažké témy. Preto som sa tešila aj na jej najnovší román Grafitové dievča, ktorý je navyše sčasti vyrozprávaný formou komixov.

Hlavnou hrdinkou príbehu je Táňa - sedemnásťročná baba s totálne na nič životom. Žije len s matkou-alkoholičkou, často nemá peniaze ani na jedlo... Ako únik z reality jej slúžia drobné krádeže s kamarátom Britvom. Táňa vie, že ju v budúcnosti nič dobré nečaká. Potom ju jedného dňa osloví fotograf Ben a ona pomaličky začne veriť, že v jej živote svitá na lepšie časy... Ďalšie problémy na seba však nenechajú dlho čakať.

Keďže som od Mirky už niekoľko kníh čítala, myslela som si, že viem, čo do čoho idem, no po prečítaní si trúfam povedať, že je Grafitové dievča výnimočné - obsahom i spracovaním.

Štýl písania bol síce podľa očakávania jednoduchý a chytľavý, ale hlavná hrdinka čelí prekvapivo ťažkým situáciám a dokonca sa chvíľami ocitá na nesprávnej strane zákona. Okrem toho sa dej uberá pomerne nečakaným smerom - aspoň pre mňa, vy možno niektoré veci uhádnete.

Okrem Táni je dôležitou postavou jej najlepší priateľ prezývaný Britva. Jeho netypický charakter ma fascinoval a milo ma prekvapilo, že nebol hrdinkiným ľúbostným objektom. Láska si pochopiteľne do príbehu našla inú cestu. Ibaže láska nezaplní prázdny žalúdok ani nevyrieši všetky problémy a Grafitové dievča na to nezabúda. Autorka navyše poukazuje na to, že aj keď často potrebujeme pomoc druhých, nezaplnia všetku prázdnotu v našom vnútri a pri ceste za šťastím niektoré veci skrátka musia vychádzať od nás. To si veľmi cením.

Ako som spomínala, kniha je výnimočná i spracovaním, keďže sú niektoré časti textu nahradené krátkymi komixami. Jednotlivé kresby sú veľmi vydarené a tento originálny formát na mňa pôsobil osviežujúco. Príjemnou zmenou bol taktiež rozsah, kniha totiž nemá ani 200 strán, takže sa môžete bez problémov nechať vtiahnuť do deja a prečítať ju na jedno posedenie.

Na druhej strane má menší rozsah aj svoje nevýhody - príbeh pokrýva dlhý časový úsek a na danom počte strán neostáva veľa priestoru na dôkladné zoznámenie sa s postavami a pre mňa ani na emocionálne ponorenie do príbehu. Väčšinou ide skôr o akési zaujímavé rozprávanie o Táninej životnej ceste, od ktorého som sa dokázala odosobniť. Taktiež by sa dalo diskutovať o realistickosti niektorých udalostí. V konečnom dôsledku som sa teda knihe rozhodla udeliť 4 hviezdičky, ale čítanie som si jednoznačne užila. Trvám na tom, že ide o výnimočné dielo a určite vám ho odporúčam.


Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, môžete tak urobiť napríklad tu, na slovart.sk.
Za poskytnutie recenzného výtlačku výmenou za úprimnú recenziu ďakujem vydavateľstvu Slovart. 

Obálka z slovart.sk

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára