30/12/2018

Amanda Lovelace - V tejto sa princezná zachráni sama

v tejto sa princezná zachráni sama je zbierka modernej poézie z pera Američanky Amandy Lovelace. Minimálne na goodreads básne získali naozaj veľký ohlas. Samozrejme, ako protiváhu k všetkým 5-hviezdičkovým hodnoteniam nájdete aj dostatok tých, ktoré zbierku hádam ani nepovažujú na skutočnú poéziu a tvrdia, že niečo podobné môže napísať každý.

príbeh
princeznej,
z ktorej sa stala
panna,
z ktorej sa stala
kráľovná

Okej, takže o čom sú básne? Uhádli ste - jednoznačne o ženách. Tisícimi spôsobmi. Autorka sa zaoberá láskou, rodinou, vzťahom medzi matkou a dcérou, taktiež sa venuje smrti, bolesti, poruchám príjmu potravy, sebapoškodzovaniu, sebaláske & hľadaniu vnútornej sily, nezabúda ani na knihy či poéziu...

"atrament 
nejako vnikol 
do jej žíl 

a na koži 
jej vykvitli 
obľúbené slová 
a obrazy."

V knihe nájdete pasáže, ktoré sa čítajú ako veľmi osobná, úprimná spoveď. Nedokážem si predstaviť, že by som niečo podobné dokázala dať na papier, nie to ešte posunula ďalším čitateľom. Za to autorku rozhodne obdivujem. Iné časti sú zase vyslovene cielené na čitateľky (čitateľov?) - autorka sa ich snaží nasmerovať a povzbudiť.

Ťažko povedať, nakoľko inšpiratívny či užitočný bude pre vás obsah alebo nakoľko sa s ním stotožníte. Pri takom širokom zábere textov, aký zbierka ponúka, je však pravdepodobné, že k vám prehovoria aspoň niektoré básne. Ja som pri čítaní objavila trefné myšlienky, ktoré som si mala chuť zapísať, i smutné básne, ktoré sa ma však vôbec hlbšie nedotkli. Za celkové posolstvo považujem asi autorkine nabádanie k tomu, aby sme sa nikdy nevzdávali, naučili sa mať rady samy seba a, samozrejme, stali sa kráľovnami - za to má odo mňa desať bodov z desiatich.

Forma básní je presne taká, ako by ste čakali. Autorka píše priamočiarym, jednoduchým jazykom, na čo sa vôbec nesťažujem, keďže aj pri klasickej poézii oceňujem zrozumiteľnosť. Okrem toho sa Amanda často hrá so svojskými estetickými detailmi - napríklad nikdy nepoužíva veľké písmená alebo špecifickým spôsobom využíva entery a medzery. Niekedy pre mňa takéto spracovanie malo svoje čaro, inokedy som sa pýtala, či by bol v obsahu vôbec nejaký rozdiel, keby nebol delený do veršov.

"som si 
celkom istá, 
že tvojimi 
ž i l a m i 
prúdi 
h v i e z d n y p r a c h. 
- ženy sú akýmsi druhom mágie."

Aby som to zhrnula, v tejto sa princezná zachráni sama je tak trochu nevyrovnané dielo, ktoré má silnejšie i slabšie stránky a kúsok pravdy nájdete rovnako v nadšených, ako aj v kritických ohlasoch. Sama sa rozhodne nezaraďujem medzi ľudí, ktorí by si túto zbierku čítali dookola alebo ktorým by zmenila život. Zároveň však uznávam, že ide o zaujímavo spracovanú osobnú spoveď s pozitívnym odkazom pre všetky ženy. Tým pádom má v mojich očiach napriek nedokonalostiam jednoznačne svoju hodnotu. Myslím si, že že ide o knihu - respektíve typ knihy -, ktorú si je najlepšie odskúšať na vlastnej koži. (Určite vám to nepotrvá dlho.)

"jediné, čo môžeš spraviť, 
je, že každú svoju chybu 
v živote budeš brať ako výhodu, 
ktorá ti pomôže rásť."

Internetové kníhkupectvo BUX.sk
Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, stačí kliknúť vyššie.
Za poskytnutie recenzného e-booku ďakujem vydavateľstvu Ikar, čo však nijako neovplyvňuje úprimnosť mojej recenzie.

Obálka a anotácia z bux.sk

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára