23/03/2019

Maggie Stiefvater - Zázraky padlých svätých

Moje prvé stretnutie s Maggie Stiefvater sa odohralo už pekne dávno pri jej romantickej trilógii o vlkolakoch Shiver. Tá si ma získala len postupne a nebola som úplne presvedčená, či sa mi páči autorkin štýl, no posledné pochybnosti sa vytratili pri sérii The Raven Boys/Havraní chlapci. Tej som úplne prepadla a tak som sa – trochu neisto, pretože slová "magický realizmus" znejú podľa mňa celkom nebezpečne – rozhodla siahnuť aj po jej najnovšej knihe Zázraky padlých svätých.

Dej príbehu sa odohráva v zapadnutom púštnom mestečku Bicho Raro v Colorade. Práve tam si pútnici chodia po svoje zázraky k trochu netradičným, temným svätcom z rodiny Soriovcov. No získať zázrak nie je samozrejmosť. Realizuje sa totiž v dvoch fázach. V prvej sa u vás fyzicky zhmotní vaša temnota a až keď (ak) ju porazíte, dostanete sa do druhej fázy a získate, čo ste chceli. Ľudom však boj s temnotou ide čoraz horšie a v Bicho Raro žije veľa pútnikov, ktorým sa nepodarilo vyrovnať so svojou temnotou, i veľa Soriovcov, ktorí im nemôžu pomôcť, lebo by za to zaplatili vlastnou (ešte desivejšou) temnotou.

Na niekoľkých stránkach sa zoznámite hneď s celou plejádou pútnikov aj s celou rodinou, ale, citujem anotáciu, „srdcom tejto rodiny sú traja ľudia s túžbou zmeniť jej budúcnosť: Beatriz, dievča bez pocitov, ktoré sníva iba o slobode zahĺbiť sa do vlastných myšlienok; Daniel, svätec z Bicho Raro, ktorý robí zázraky pre každého okrem seba; a Joaquin, ktorý po nociach prevádzkuje pirátske rádio Diablo Diablo“.

Ak ste už od autorky niečo čítali, predstavte si jej štýl písania zosilnený na maximum a dostanete túto knihu. Ak ste od nej zatiaľ nič nečítali, bežte si prečítať Havraních chlapcov predstavte si očarujúce narábanie so slovami, zvláštne poetické obrazy a zároveň prudkú čitateľnosť. Keď si k tomu prirátate jedinečné prostredie plné divých polobláznivých sov, znepokojivých zázrakov a horúcej púšte, neopakovateľná atmosféra je zaručená.

Maggie však možno spoznať ešte podľa niečoho – podľa postáv. Tie totiž vytvára a ďalej s nimi pracuje sebe vlastným spôsobom. Všetci sú trochu svojskí, možno priam čudní, ale zároveň dokonale zapadajú do zvyšku príbehu a do istej miery v nich dokonca vidíte (trochu umeleckejší) odraz seba či svojich známych.

Za jediný nedostatok tejto knihy považujem fakt, že ide iba o jeden diel a ani nie veľmi dlhý, takže sa s pestrou skupinkou hlavných a vedľajších postáv nemáme možnosť úplne „zblížiť“ a naviazať sa na nich, skôr ich pozorujeme z bezpečnej vzdialenosti. Svojím spôsobom to funguje, no pre mňa to zároveň znamená, že som do čítania nebola úplne citovo zainteresovaná, čo sa odrazilo na mojom zníženom hodnotení.

Na druhej strane ide o young adultku, s akou sa len tak nestretnete. Autorka nám ukazuje množstvo bizarných, ale aj pravdivých obrazov, brilantne zachytáva ľudské vnútro i vzťahy, kombinuje zaujímavé myšlienky s pochmúrno-čarovnou atmosférou a na pozadí toho všetkého nezabúda ani na zaujímavý príbeh a uspokojujúce vyvrcholenie.

Odo mňa Zázraky padlých svätých získavajú 4 hviezdičky a pripájam srdečné odporúčanie. Moje prvé stretnutie s magickým realizmom a už-ani-neviem-ktoré stretnutie s Maggie Stiefvater totiž dopadli nad očakávania.


Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, môžete tak urobiť napríklad tu, na slovart.sk.
Za poskytnutie recenzného výtlačku výmenou za úprimnú recenziu ďakujem vydavateľstvu Slovart. 

Obálka a úryvok z anotácie zo slovart.sk

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára