28/05/2019

Nina Protušová - Mira

Nina Protušová je mladá slovenská autorka, ktorá debutovala fantasy príbehom Čierna schránka. Ten mal síce svoje muchy, no zároveň dostatok potenciálu, aby som s nadšením očakávala autorkinu novú, tentoraz nefantasy knihu - a vyplatilo sa.

Mira mala šťastie. Prežila nebezpečnú, hoci trochu zvláštnu autonehodu a teraz sa môže pokojne vrátiť k normálnemu životu. Hoci odchod na výšku o rok odložila, nebráni jej to presťahovať sa s najlepšou kamarátkou do Bratislavy. Popri práci v kaviarni jej navyše ostáva dostatok času na dokonalého priateľa Petra...

Ibaže Mira si z nehody ani z predošlého dňa nič nepamätá. Všetci ju ubezpečujú, že jej nič dôležité neuniklo, ale Mira im jednoducho nedokáže uveriť - niečo tu nesedí. Všetci okrem jej najlepšieho kamaráta Rada sa proti nej sprisahali, klamú jej rovno do očí a ukrývajú temné tajomstvá. Má predsa dôkazy... Alebo nie? Čo ak potrebuje skôr odbornú pomoc?

Táto otázka sa ťahá takmer celým príbehom a budete si ju klásť spolu s hlavnou hrdinkou. Na všetko totiž nazeráme Mirinými očami a tá pôsobí ako značne nespoľahlivá rozprávačka... Autorke sa podarilo dosiahnuť, že som veľmi dlho netušila, čo si myslieť o Mirinom duševnom zdraví a rôznych udalostiach. Bola som zmätená, zvedavá a predovšetkým som sa nechala dejom úplne pohltiť. Knihu som zhltla takmer na posedenie, lebo som potrebovala odpovede.

Chytľavosti pomáha tiež jednoduchý, čitateľný štýl písania a vtipné dialógy i situácie. Aj do príbehu plného napätých, priam desivých situácií a záhad sa zjavne dá vniesť akurátna dávka humoru a scén z každodenného života. V konečnom dôsledku sa mi atmosféra nezdala príliš ťaživá a mohla som si väčšmi obľúbiť postavy. Tie sa nedržia žiadnych typických šablón a postupne u nich odhaľujeme rôzne tajomstvá. Lenže okrem toho ich zároveň vidíme riešiť úplne bežné problémy, ktoré život mladých ľudí prináša. Nechýba ani trocha romantiky a pár, ktorému som mohla fandiť, no láska tu našťastie nefunguje ako zázračný liek či odpoveď na všetko. Okrem toho ma potešilo známe bratislavské prostredie a fakt, že má hlavná hrdinka mačku.

Ale vráťme sa ešte na chvíľu k Mirinej snahe vypátrať pravdu. Vo všeobecnosti sa mi zápletka, rôzne odhalenia a všetky tie pochybnosti naozaj páčili. Je však pravda, že ku koncu sa mi tých kúskov skladačiek a nepredvídaných komplikácií zdalo azda až priveľa. Taktiež by sa zrejme dala spochybniť realistickosť konania niektorých postáv... Takže som sa rozhodla knihe neudeliť plný počet hviezdičiek.

No bez ohľadu na to ide o vydarený príbeh zo života so všetkým, čo k tomu patrí, a dávkou záhad navyše. Mire teda udeľujem 4 hviezdičky a pripájam nadšené odporúčanie. Ak vás knižka aspoň trochu zaujala, neváhajte a prečítajte si ju. Dobrých slovenských jednohubiek pre mládež predsa nikdy nie je dosť.


Internetové kníhkupectvo BUX.sk
Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, stačí kliknúť vyššie.
Za poskytnutie recenzného e-booku ďakujem vydavateľstvu Ikar, čo však nijako neovplyvňuje úprimnosť mojej recenzie.

Obálka z bux.sk

2 komentáre:

  1. pekná recenzia, úplne sa stotožňujem s tvojím názorom

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Jej, ďakujem, teším sa, že niekto súhlasí.:) Mira by sa podľa mňa mala dostať k viacerým ľuďom!

      Odstrániť