26/11/2019

Marián Kubicsko - Dardaria

Knihy pre mládež od slovenských autorov či akékoľvek geeky knihy si automaticky získajú moju pozornosť. Keď sa teda tieto dve veci spojili v podobe Dardarie, fakt som sa nemohla dočkať, kedy si knihu prečítam. A asi som to s tým nadšením trošku prehnala...

Keď populárneho Oskara vyhodia z florbalového tímu pre jeho neschopnosť chodiť načas, poriadne to s jeho životom na strednej zamáva. Rozíde sa ním najkrajšie dievča na škole, príde o kamošov a ostane mu akurát geek Beny, s ktorým už dávnejšie uzavreli obojstranne výhodné prímerie.

Práve cez Benyho a jeho frajerku Zuzu sa dostane k online hre menom Dardaria a... totálne jej prepadne. Odvtedy sa bývalý športovec cez deň trápi v škole a na rodinnej farme a po nociach bojuje v magickej Dardarii (proti všetkým zloduchom i proti vlastnej neznalosti angličtiny).

Nuž a, slovami anotácie, "Postupne však zisťuje, že našiel nových kamarátov nielen v hre, ale aj v skutočnom svete. A zažiť niečo naživo je miliónkrát lepšie ako online. Lenže Dardaria potrebuje ich pomoc. Potrebuje skutočných hrdinov. Lebo Dardariu nehráš. Dardariu žiješ!".

Poznáte to klišé, že všetci geekovia tvoria jednu partiu a sú škaredí, neobľúbení a šport je pre nich len nadávka? Alebo to klišé, že všetky stredné školy majú jeden jediný jasný spôsob rozčlenenia - geekovia, šprti, tupí športovci, pekné-no-protivné baby,...? Nuž, nech sa páči, je to tu viac-menej zase.

Iste, nájdu sa vážnejšie chvíle či dokonca momenty, kedy kniha trefne zachytáva každodennú realitu. Ibaže väčšinou sa príbeh číta ako taká tá nadnesená tínedžerská komédia plná bizarných situácií a prehnaného správania, ktorá by sa mala odohrávať skôr na americkej strednej (keby sa neriešilo (ne)ovládanie angličtiny hlavnou postavou). Možno je to zámer a možno sa dobre pobavíte... Môj štýl humoru to žiaľ nie je.

Kniha je písaná v tretej osobe, no zároveň jednoduchým hovorovým jazykom, čo sa mi zdá trošku nezvyčajné, ale zároveň to akosi sedí k postavám a prostrediu. Okrem toho sa číta veľmi rýchlo a ľahko - zhltla som ju doslova na posedenie. Čo sa týka deja, spájajú sa v ňom dobrodružstvá v hre i bežné životy hlavných postáv. Samotná Dardaria bola podľa mňa vykreslená naozaj super, hneď by som si zahrala. S tou druhou časťou to už bolo horšie.

Počas celého čítania som si totiž nebola istá, komu je vlastne knižka určená, respektíve čím sa snaží byť. Ide o milé, dobrodružné middle-grade plné herných dobrodružstiev, uletených situácií a detských hrdinov? Väčšinu času mi to tak pripadalo, lenže na druhej strane sú postavy vraj na strednej, občas sa tak dokonca správajú, riešia vzťahy a nechýba ani istá odvážnejšia bozkávačka. Tým pádom je to asi young adult a mali by sme trochu serióznejšie riešiť aj charaktery a vzťahy postáv... Prečo je teda všetko akési uponáhľané a povrchové? Nechýba tu náhodou aspoň 100 strán?

Nechápte ma zle - stále sa neskutočne teším, že sa u nás niečo podobné vôbec píše. Veľmi sa mi páči námet, ilustrácie sú tiež skvelé a celkovo Dardariu považujem za fajn oddychovku. Neviem jej však úplne odpustiť akúsi chaotickosť, nedotiahnutosť a podľa mňa i nejasnú cieľovku, preto knihe udeľujem iba 3 hviezdičky a pripájam opatrné odporúčanie - ak vás zaujala, skúste jej dať šancu, ale pre istotu sa vyvarujte mojich prehnaných očakávaní.



Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, môžete tak urobiť napríklad tu, na albatrosmedia.sk. Za poskytnutie recenzného výtlačku výmenou za úprimnú recenziu ďakujem albatrosmedia.

Ak hľadáte niečo podobné, mohlo by vás zaujať napríklad:
-> Ready Player One (hráčske dobrodružstvo aj pre nehráčov)
-> Geek Girl (stávka, že hlavná hrdinka zo školského geeka urobí zlého chlapca + až nečakane komplexný a zaujímavý príbeh)
-> Totálny úlet (strelení tínedžeri a rovnako super ilustrácie od rovnakého autora)

Obálka z albatrosmedia.sk

2 komentáre:

  1. Ohledně této knihy si nejsem jistá, že bych ji četla. Spíše to vidím na to, že ne. :D Ale z těch podobných knih má v plánu Ready Player One.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. RPO sa mi páčilo, aj keď som to čítala už dávnejšie.:D

      Odstrániť