27/12/2019

Gejza Sádecký & František Ružbarský - Slovenské povesti o hradoch a zámkoch a iné

V rámci turistiky rada sem-tam navštívim nejaký ten hrad alebo zámok a v rámci čítania sa zase vždy poteším, keď autori čerpajú z nejakej mytológie - zväčša však nejde o slovenské legendy a povesti, takže mi neostalo nič iné, len po nich siahnuť v pôvodnej forme. (A myslím si, že by bolo o čom písať retellingy!)

V tejto publikácii nás dvaja zberatelia povestí, Gejza Sádecký a František Ružbarský, vezmú na cestu naprieč Slovenskom. Spísali 45 krátkych príbehov a ku každému vymysleli okrem názvu aj stručné zhrnutie. Samozrejme, nechýba ani jasne označené miesto, ku ktorému sa tá-ktorá povesť viaže. Knihu teda môžete buď čítať od začiatku do konca ako ja alebo si v nej len podľa chuti zalistovať - prehľadná je na to dostatočne. Čitateľský zážitok ešte dopĺňajú ilustrácie od Petra Hricáka.

Nuž a čomu sa povesti venujú? Naozaj všeličomu. Nájdete tu medziľudské vzťahy, prešibané manželky, nespravodlivých pánov, zbojníkov, protihabsburgovské povstania či turecké nájazdy, ale aj nepokojných duchov, tajomné víly a zlomyseľných čertov.

Záber vybraných povestí je podľa mňa natoľko široký, že si tu naozaj každý nájde to svoje - a zároveň zrejme nikoho nebudú baviť úplne všetky povesti. Na druhej strane, príbehy nie sú také dlhé, aby to naozaj prekážalo.

Osobne sa mi zloženie príbehov pozdávalo. Na stránkach jednej knihy som si pripomenula niektoré udalosti známe z dejepisu, nazrela na hrady k pánom i do chudobných chatrčí a, čo ma zaujímalo asi najviac, dozvedela som sa, aké nadprirodzené potvorky kedysi strašili Slovákov. Kvitujem tiež fakt, že autori nesiahli po tých najznámejších miestach a povestiach, takže sa určite dozviete množstvo nových informácií.

Neviem, či je to špecificky slovenské alebo vo všeobecnosti typické pre ľudovú slovesnosť, ale väčšina povestí je vcelku pochmúrna. Samé vraždy, useknuté končatiny, ľudská nespravodlivosť a skazenosť i dohody s pekelníkmi... Takže sa pripravte na trochu deprimujúce čítanie. Nájde sa však aj niekoľko výnimiek, kedy sa do popredia dostanú tie lepšie ľudské vlastnosti, sila lásky a inteligencia manželiek, ktoré neohrozene zachraňujú svojich nešikovných manželov - osobne ma pobavilo, že sa v našich povestiach opakuje práve tento motív.

Čo sa týka spracovania, ide o stručné, jednoduché rozprávanie. Skrátka to, čo si predstavíte pod slovom povesť. Nečakajte teda žiadne experimenty ani humorné, ironické alebo iné podanie. Vo všeobecnosti nejde o vyslovene chytľavé príbehové čítanie, no ak vás povesti fascinujú, hľadáte podklady pre vašu budúcu skvelú knihu (žmurk žmurk), radi navštevujete hrady & zámky (a potrebujete novú dávku inšpirácie, kam sa vybrať) alebo vás kniha zaujala z iného dôvodu, určite jej dajte šancu. Podľa mňa ide o veľmi zaujímavé čítanie, ktoré mi zase trochu rozšírilo obzory.

Internetové kníhkupectvo BUX.sk
Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, stačí kliknúť vyššie.
Za poskytnutie recenzného e-booku ďakujem vydavateľstvu Ikar, čo však nijako neovplyvňuje úprimnosť mojej recenzie.

Obálka z bux.sk

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára