23/12/2019

Zo života knihomoľky: Hrady & zámky

Už niekoľko dní mám voľno od školy (tvárme sa, že tie skúšky v januári neexistujú a že nemusím písať bakalárku), takže sa môžem naplno venovať plánom s kamarátkami, sledovaniu seriálov a čítaniu.

Minulý týždeň som napríklad dočítala Slovenské povesti o hradoch a zámkoch a iné. Hrady a zámky celkom rada navštevujem (hoci nie tak často, ako by som chcela), preto som sa rozhodla zistiť, aké povesti sa k nim viažu. O samotnej knihe sa čoskoro dozviete viac v recenzii, no zatiaľ som sa rozhodla napísať aspoň článok o slovenských hradoch a zámkoch, ktoré som v minulosti navštívila.

Začneme dvoma hradmi, ktoré som a) navštívila a b) píše sa o nich v zmienenej knihe.

Hrad Devín, Bratislava

Na Devíne som bola v roku 2017 s Michelle a musím sa priznať, že som ostala trochu rozčarovaná - za to vstupné by som očakávala viac ako len ruiny. Na druhej strane, výhľady sú tam pekné a majú aj toalety (:D).

Čo sa o Devíne dozviete v knihe? Nuž, môžete si prečítať "povesť o odvážnej Jozefíne, ktorá svojím čarovným spevom vykúpila milovaného manžela z tureckého zajatia" - jednu z mojich obľúbených, i keď je trochu presladená.


Trenčiansky hrad

Na Trenčianskom hrade som sa ocitla v roku 2016, taktiež s Michelle. Čakala som síce trošku dlhšiu prehliadku, ale inak sa tu rozhodne bolo na čo pozerať aj kam vyliezť (prečo sa vždy trepem do veže, keď sa bojím výšok?). Návštevu určite odporúčam. 

V knihe nájdete "povesť o bratoch Premyslovi a Noskovi, ktorí statočne bránili hrad aj mesto proti Turkom", no ak ma pamäť neklame, na samotnom hrade sa dozviete ešte ďalšie zaujímavé legendy.


Ktoré ďalšie hrady a zámky som navštívila?

Hrad Strečno & Bojnický zámok

Keď bývate na Kysuciach, táto kombinácia je proste povinná jazda pre školské i rodinné výlety. Na oboch som teda už bola pekne dávno... Zo Strečna vlastne ani nemám normálne fotky, ale pokiaľ viem, je to na zrúcaninu celkom dobré. Nuž a Bojnický zámok je podľa mňa krásny zvonku a zaujímavý zvnútra - natoľko, že si ho stále trochu pamätám!


Spišský hrad

Na Spišský hrad som zablúdila v roku 2017 v rámci rodinného výletu a páčilo sa mi tam. Jasné, tiež sú to z väčšej časti ruiny, ale rozľahlé. Máte sa kde poprechádzať a môžete si vychutnať rôzne super výhľady.


Budatínsky zámok, Žilina

Uf, najlepšia časť tohto zámku je asi park okolo neho. Samotná prehliadka nemá veľmi čo ponúknuť, najväčším lákadlom je vyhliadková veža - pokiaľ sa tam nebudete triasť hrôzou ako ja a B., s ktorou sme sa na zámok vybrali v roku 2018.


Tentoraz iba takto stručne a zahraničným hradom & zámkom sa nejdem venovať vôbec, ak by ste však mali záujem o viac turisticky ladených článkov, určite mi dajte vedieť. A kam sa na základe prečítaných povestí a trochy googlenia chystám? Napríklad na Smolenický zámok, Považský hrad či Oravský hrad. Beriem tiež dodatočné tipy, čo sa na Slovensku oplatí vidieť!

Navštevujete hrady & zámky? Ktoré sú vaše obľúbené? Zaujímajú vás povesti?

4 komentáre:

  1. Tak aby som odpovedala na tvoje otázky:
    - áno, veľmi prekvapivo navštevujem hrady a zámky a úplne sa v tom vyžívam :D
    - moje najobľúbenejšie sú tie, kde toho môžem vidieť čo najviac - z českých zrejme Lednice a Hluboká nad Vltavou, zo slovenských... damn, až tak veľa som ich nenavštívila, mala by som to napraviť, ale Kapušiansky hrad bol rozhodne zážitok :D
    - rada si vypočujem povesti, keď som priamo na tom konkrétnom zámku, ale potom si z nich veľa nepamätám (akurát si pamätám že na Houske je brána do pekla, heh), ale takejto knihe o hradných povestiach by som určite rada dala šancu :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Lednice boli úžasné, je to asi môj naj zámok. :) Inak z tých výkladov pri prehliadkach si tiež nikdy nič nepamätám. :D

      Odstrániť
  2. Pověsti mě zajímají a ráda je i čtu. A též ráda chodím do zámků a hradů. Jinak máte úasné zámky a hrady. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ale to aj vy!:D Môj zatiaľ najobľúbenejší zámok je práveže v ČR, Lednice. :)

      Odstrániť