20/03/2020

Minirecenzie: Zn. 2x mysteriózny YA thriller

Thrillery síce v young adult literatúre nie sú nevídané, ale povedala by som, že ani veľmi rozšírené. Ak teda hľadáte niečo na ozvláštnenie vášho to-read zoznamu, mám tu pre vás tipy na dve dosť dobré jednodielne YA tituly práve z tohto žánru.

Diana Urban: All Your Twisted Secrets

Táto kniha sa odráža od jedného z mojich obľúbených trópov – od vynútených interakcií rôznorodých postáv, ktoré zdanlivo nemajú nič spoločné. Šesť tínedžerov dostane pozvánku na večeru v súvislosti s nejakým štipendiom, no akonáhle sa ocitnú v jednej miestnosti, dvere sa za nimi nenávratne zatvoria. Ako hlavný chod sa podáva bomba s odpočtom nastaveným na hodinu, striekačka a list. Hrdinovia si buď môžu vybrať jednu obeť a zabiť ju jedom v striekačke alebo umrú všetci pri výbuchu. Ako to už býva, nasledujúca hodina v každom prebudí to najhoršie a je plná konfrontácií, odhalených tajomstiev i citov.

Príbeh je napísaný pomerne jednoducho a veľmi čitateľne. Postavy sú natoľko prepracované, že presahujú stereotypy a búrajú klišé, z ktorých vychádzajú. Autorka sa ďalej rozhodla pokryť rôzne ťažšie témy. Venuje sa šikane (nielen) na sociálnych médiách, samovražde, depresii, rodinným problémom, tlaku zo strany rodičov, zbraniam na pôde školy... do toho bežným stredoškolským zážitkom... a správaniu ľudí v ohrození života... a vlastne je toho podľa mňa na jednu knihu priveľa. Sklamal ma tiež záver, ktorý síce považujem za šokujúci, lenže zároveň za nedostatočne podložený a značne nepravdepodobný. Celkovo ide o dobré čítanie s množstvom skvelých prvkov, ktoré sa, žiaľ, naraz snaží byť priveľa vecami a (minimálne pre mňa) zlyháva v tom najdôležitejšom bode – pri rozuzlení. 4*.

Vincent Ralph: Are You Watching?

V dobe, kedy s obľubou sledujeme iných ľudí prostredníctvom sociálnych médií a frčia rôzne vlogy, nie je ťažké predstaviť si internetovú show, v rámci ktorej budú ľudia dobrovoľne natáčaní celý deň. No hlavná hrdinka Jess má osobité dôvody, prečo sa rozhodla zapojiť. Pred desiatimi rokmi jej sériový vrah zabil matku kúsok od domu a, hoci odvtedy zabil veľakrát, stále ho nechytili. Môžeme teda sledovať prirodzené správanie ľudí na internete (sú k hrdinke, samozrejme, odporní) aj spolu s Jess pokúšať osud a snažiť sa vylákať vraha.

Kniha sa z veľkej časti sústredí na stratu, ktorú musia pozostalí prekonať a na to, ako sa po podobnej udalosti vôbec dá ísť ďalej. Toto i ďalšie zvolené témy považujem jednoznačne za jej silnú stránku, keďže sa autorovi do nej podarilo zakomponovať naozaj inšpiratívne myšlienky a vytvoriť pôsobivú atmosféru. Hoci postavám celkom neverím ich reakcie na situáciu s vrahom, inak pôsobia ako zbierka rôznorodých osobností, ktoré môžeme bežne stretnúť vo svojom okolí. Na hlavnej hrdinke je zase sympatické, že nie je dokonalá a vidíme jej vývoj. Na spôsobe, akým je príbeh napísaný, vidieť, že je to autorova prvotina (neistý začiatok, až príliš príhodné reakcie postáv,...), ibaže zároveň ide o prudko čitateľnú jazdu, ktorá v sebe jedinečným spôsobom spája naháňanie vraha, fascináciu sociálnymi sieťami či vyrovnávanie sa so stratou a mňa to skrátka bavilo. 4*.