13/06/2020

Breeana Shields - The Bone Charmer (#1)

Knihu The Bone Charmer som takmer úplne prehliadla, čo by bola škoda. Preto zbystrite pozornosť, ak čítate po anglicky a dobrá YA fantasy dilógia znie ako niečo pre vás.

Kniha sa odohráva vo svete, kde dokážu niektorí ľudia pomocou kostí praktizovať rôzne druhy mágie. Jedným z nich je možnosť predpovedať budúcnosť, presnejšie jej rôzne verzie. Na tom stojí prakticky celá spoločnosť – bohatí sa môžu „radiť s kosťami“ o každej hlúposti, kosti predpovedajú najvhodnejšie kariéry detí či ideálne dvojice. Kto si nemôže dovoliť zaplatiť žiadnu predpoveď je v nevýhode.

Hlavnú hrdinku Saskiu čaká významný obrad, ktorý má odhaliť jej budúcnosť a keďže predstavuje už tretiu generáciu „bone charmers“, je pravdepodobné, že bude predurčená na praktizovanie mágie. Ona však o tento osud nestojí a situáciu ešte zhoršuje fakt, že obrad má vykonávať jej matka, s ktorou sa často nezhodnú... Ich konflikt skončí zlomenou kosťou, ktorá rozpolí aj Saskiinu budúcnosť. Ani jedna z ciest nie je ideálna a v oboch ide Saskii o život.

Čo sa týka nového sveta, nie je vykreslený vyslovene farbisto či detailne, no to, čo autorka odhalila, ma nadchlo – či už fungovanie spoločnosti (a polemiky nad osudom verzus slobodnou voľbou, ktoré sa tu núkajú), konflikt medzi bohatými a chudobnými, mágia kostí alebo tetovania, ktoré sa objavujú na tele pri intenzívnych zážitkoch. Rovnako zápletka – dve verzie osudu jednej postavy – ma veľmi zaujala a knihu odlišuje od ostatných. Taktiež oceňujem, že ide o značne osobný príbeh jednej hrdinky a jej rodiny, nezachraňuje sa tu vo veľkom svet.

Knihe na atraktivite trochu uberá pomalý rozbeh. Mňa síce úspešne poháňala zvedavosť a príjemný štýl písania, ibaže v prvej polovici sa veľa nedeje ani v jednej verzii Saskiinho osudu a to niekoho môže odradiť. Neskôr zase dôjde na vcelku predvídateľné zvraty. Našťastie mi to naplno vynahradila záverečná časť. Nečakala som, ako šikovne do seba všetko zapadne ani isté odhalenia či určité odvážne ťahy zo strany autorky. Samotný koniec zase predstavuje dobrý kompromis medzi uzavretým príbehom a nalákaním na záverečný diel.

Nesklamali ma ani postavy. Myslím si síce, že by ich charaktery a vzťahy mohli byť ešte o čosi prepracovanejšie (hlavne vývoj vzťahov by si zaslúžil trošku viac pozornosti), ale zároveň nepôsobia plocho a celkom ma bavili. Páči sa mi dôraz na neľahké rodinné vzťahy i ľahký náznak romantiky.

Celkovo nejde o vyslovene dokonalé čítanie, ktoré si nikto nesmie nechať ujsť, ale zároveň knihu považujem za originálnu akčno-vzťahovú jazdu, ktorá má čo povedať aj čím zaujať. Určite ide o jednu z lepších a zaujímavejších YA fantasy a odo mňa dostala 4 hviezdičky.



Ak hľadáte niečo podobné, mohlo by vás zaujať napríklad:
- tentoraz všetko 4-hviezdičkové YA fantasy -
-> Blood Heir (akceptácia vlastnej, potenciálne nebezpečnej mágie hrá v príbehu dôležitú úlohu)
-> The Merciful Crow (zaujímavý magický systém, ktorý sa taktiež opiera o kosti)
-> There Will Come a Darkness (partia diverzných postáv a zápletka založená na proroctve o ich osudoch)

Obálka z goodreads.com

2 komentáre:

  1. Tak teď si mě dost knihou zaujala. Hodně moc se mi po tvé recenzi líbí a věřím, že bych ji i ráda zkusila. :)

    OdpovedaťOdstrániť