05/06/2020

Kniha vs. film: Stargirl

Porovnávanie kníh a ich filmových či seriálových adaptácií síce nie je nový koncept, no na mojom blogu sa doteraz nevyskytol - najmä preto, že medzi mojím čitateľským a diváckym zážitkom zvyčajne býva priveľký odstup. Nedávno som sa však rozhodla dať si re-reading knihy Stargirl a rovno nadviazať novým filmom, ktorý mal tento rok premiéru na Disney+, vďaka čomu môžem napísať tento článok.

Jerry Spinelli: Stargirl (2001) [GR]

Ešte v roku 2001 vyšla v Amerike malá, útla knižočka s jednoduchou obálkou, ktorá sľubovala príbeh o prvej láske a o snahe (ne)zapadnúť. Príbeh rozpráva tínedžer Leo Borlock. Leo sa naučil potláčať vlastnú individualitu a správať sa presne ako všetci ostatní v jeho malom, nudnom mestečku -  hlavne, aby ho nechali na pokoji. Lenže ospalú rovnováhu na strednej škole naruší príchod novej žiačky. Hovorí si Stargirl, čudne sa oblieka, na pleci nosí potkana a ukulele a zdá sa, že sa zamilovala do Lea...

Stargirl stavia na dobrom nápade, dôležitých témach a predovšetkým na nezvyčajnom štýle písania. Text tvorí množstvo atmosferických opisov i poetických citátov. Dej často nepôsobí reálne, mnohé udalosti sú až prehnané a budia v človeku pocit trápnosti, ktorý je vďaka knižnej podobe ako-tak stráviteľný. Celkovo ide o zvláštny, svojský príbeh s výpovednou hodnotou. Svojím spracovaním určite mnohých očarí, nie je to však celkom moja šálka kávy.

Disney: Stargirl (2020) [IMDb]

Filmová novinka z roku 2020 s Grace VanderWaal a Grahamom Vercherom v hlavných úlohách vzala základný námet a dej knihy a preniesla ho do súčasnosti. Leo a Stargirl si tak môžu písať na smartfónoch a nechýba ani extra dávka diverzity. Ďalšie úpravy vyplývajú z toho, že musí toto rozprávanie zrazu fungovať na televíznych obrazovkách a zrejme tiež zo snahy urobiť príbeh o niečo stráviteľnejším. Najtrápnejšie momenty sú teda vynechané a nájdu sa viaceré nové scény. Osobne tieto zmeny schvaľujem, akurát nový záver považujem za zbytočne disneyovský. Okrem toho je vo filme viac hudby (čo sa mi páčilo) a menej potkana (čo už).

Celkovo by som film opísala ako taký ten tichý, pomalý, chvíľkami nudný tínedžerský film plný prvej lásky, trápnosti a podivnosti. Svojská atmosféra knižnej predlohy sa pritom nevytratila a herci sa svojich úloh zhostili slušne. Výsledok je teda viac než fajn, hoci opäť nie to pravé pre mňa.

Môj verdikt

Stargirl som si vyslovene nezamilovala v žiadnej podobe, ale uznávam, že má čosi do seba. Ak máte radi čudné tínedžerské príbehy a myšlienky o odlišnosti, mali by ste dať Stargirl šancu. V akej forme? Nuž, mne sa o čosi viac páčil film a povedala by som, že v porovnaní s knihou zrejme sadne väčšiemu množstvu ľudí, no nevidím v nich výrazný kvalitatívny rozdiel. Rozhodne by som vám však neodporúčala dopriať si obe verzie takto rýchlo za sebou, sú totiž naozaj veľmi podobné.

Poznáte Stargirl? V akej podobe a čo na to hovoríte? Ak nie, chystáte sa na knihu či film? Bavia vás takéto články? Poteší ma každý komentár.

6 komentárov:

  1. Knížku jsem si koupila loni na podzim a ještě jsem se k ní nedostala. A teď si nejsem jistá, jestli se mi do ní chce zrovna teď pouštět :D Film asi vynechám, knížka má přednost a já si nikdy věc, na kterou se vrhnu jako druhou, neužiju. Super recenze a srovnání. Děkuji :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Chápem, mňa zvykne tá druhá vec trošku nudiť. :D A teda určite si pri knihe počkaj na správnu náladu.:) Ďakujem pekne!:)

      Odstrániť
  2. Ako sa poznám, tak nesiahnem ani po knihe, ani po filme - ale ak aj náhodou áno, tak si asi skôr pozriem film. V každom prípade musím vyjadriť obdiv k stručnosti a výstižnosti tvojho článku :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nemyslím si, že je to niečo, čo by si si zamilovala tbh. :D A vďaka!:D

      Odstrániť
  3. Vůbec nemám ponětí, že něco takového je. :) Jakožto, asi bych dala přednost filmu, a to jen v případě, že by na tento žánr byla chuť. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Tak som ťa aspoň informovala. :D Jasné, chuť na to treba.:)

      Odstrániť