10/11/2020

Minirecenzie: Zn. Victoria "V. E." Schwab

Victoria Schwab je známa americká spisovateľka, ktorá má na konte početné fantasy série pre rôzne vekové kategórie. Knihy pre mladších čitateľov vydáva ako Victorie Schwab, tie pre dospelých zase ako V. E. Schwab. Ja si dnes posvietim na jeden jej príbeh pre deti a tiež na jej čerstvú novinku pre dospelých.

Victoria Schwab: Mesto duchov (#1)

Všetci si myslia, že Cassidy v ten deň v rieke skoro zomrela. Ona však pozná pravdu. Umrela naozaj. Našťastie ju zachránil duch, ktorý sa stal jej najlepším kamarátom, a ona teraz dokáže prechádzať medzi dvomi svetmi. Vidieť duchov nie je nič príjemné ani praktické, takže sa teší, že si od nich v lete oddýchne. Ibaže potom jej rodičia oznámia, že cestujú do Edinburghu, ktorý duchmi prekypuje. A nebola by to Cassidy, aby sa veľmi rýchlo nedostala do problémov...

Mesto duchov je v podstate veľmi jednoduché, rýchle čítanie s priamočiarym námetom, nekomplikovanou zápletkou a všetkými črtami slušného úvodného dielu. No samotný nápad je vďačný, postavy zase sympatické (uverila som im dokonca i ten nižší vek). Nehovoriac o tom, že sledovať kamarátstvo Cassidy a Jacoba aj ich interakcie je nefalšovaná zábava. Úplne najviac sa podľa mňa autorke podarilo zachytiť atmosféru Edinburghu (niežeby som tam niekedy bola - ale teraz tam nutne potrebujem ísť!) a okoreniť ju slušnou dávkou mestských legiend a správne creepy duchárinou. Podľa mňa teda ide na jednej strane o veľmi solídnu knihu pre deti (a ideálny darček) a na druhej strane zároveň o milú oddychovku pre starších čitateľov. 4*.

Za poskytnutie recenzného výtlačku výmenou za úprimnú recenziu ďakujem vydavateľstvu Slovart. Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, môžete tak urobiť napríklad tu, na slovart.sk.

V. E. Schwab: The Invisible Life of Addie LaRue

Addie v mladom veku zapredala dušu, aby sa nemusela podvoliť nudnému, obmedzujúcemu životu v malej francúzskej dedinke v osemnástom storočí. Avšak bytosť, ktorá s ňou uzavrie dohodu (temnota, noc alebo – ako ho začne nazývať – Luc), využije jej nedokonalé vyjadrenie. Addie síce dostane svoju slobodu, lenže zároveň nedokáže na svete zanechať žiadnu stopu, ľudia na ňu zabudnú hneď, ako ju spustia z očí. Luc očakáva, že bude čoskoro sama prosiť o koniec takej osamelej existencie, no Addie sa nevzdáva. Hľadá si svoje cestičky, stáva sa záhadnou múzou mnohých umelcov, teší sa z nových zážitkov a objavovania sveta... A potom jedného dňa stretne Henryho, ktorý si ju pamätá.

Na rovinu vám hovorím, že dej plynie zbytočne pomaly a mohol by zabrať minimálne o niekoľko desiatok strán menej. Príbeh a zápletka sú istým spôsobom dosť jednoduché, oceňujem však zvolený spôsob rozprávania a bola som spokojná aj so spletitým obrazom, ktorý sa predo mnou napokon vynoril, i so záverom. Väčšina knihy sa venuje spoznávaniu postáv a ich vzťahov. Našťastie sú postavy zaujímavé – či už húževnatá Addie, Henry s jeho súčasnými problémami alebo... Luc. Toho musíte skrátka spoznať. Autorka trefne zachytáva fungovanie nášho sveta, mnohé aspekty ľudskej povahy a najmä toľko komplikovaných emócií... Samozrejme, všetko podčiarkuje značne magická atmosféra. Addie vnímam ako jedinečné dielo, ktoré umelecky a zároveň neotravne pracuje s jazykom, má čo povedať na viacerých rovinách a navyše sa dokáže ľudí dotknúť. 4,5*.