12/02/2021

Kristína Ježovičová - Vydrž to so mnou

Jemný vzhľad obálky a pomerne poeticky sformulovaná anotácia ma skrátka nemohli pripraviť na nekompromisne priamy, surový príbeh, ktorý som dostala...

"Sedemnásťročná Kaja prehráva boj s dievčaťom v zrkadle každé ráno."

Kaja je totiž presvedčená, že je tučná. A kým je tučná, nezaslúži si v živote nič dobré, takže sa vzdala tanca, uzatvára sa do seba a ľudí od seba skôr odháňa. Hladuje a cvičí a keď zlyhá - zvracia. Vzala si do hlavy, že jedlo je len zbytočná závislosť a čím skôr sa jej zbaví, tým skôr bude zase štíhla a bude môcť naplno žiť.

Situácii pritom rozhodne nepomáhajú ani jeho kruté poznámky či nevšímavosť iných členov rodiny...

Vydrž to so mnou sa venuje viacerým ťažkým témam, ktoré nemusia byť každému príjemné, takže ak máte problém čítať o poruchách príjmu potravy, domácom násilí či homofóbii, považujte toto za varovanie.

Keď však viete, do čoho idete, môžete toho na knihe dosť veľa oceniť. Napríklad sa mi páčilo, že autorka občas necháva na čitateľovi, aby si domyslel význam nejakého detailu či prepojenie. Skrátka predpokladá, že dokážeme používať mozog. Navyše sa text príjemne číta a v kombinácii s nízkym počtom strán (zhruba 240) môže toto dielo fungovať ako osviežujúca jednohubka.

Zaujala ma i kombinácia dvoch pohľadov (mužského a ženského), ktoré sa odohrávali v rôznom čase a postupne do seba šikovne zapadli. Vytvorili mi tak pred očami komplexný obraz o nedokonalých ľuďoch, nečiernobielom svete a nefunkčných rodinách. Príbeh sa celkovo jednoznačne venuje množstvu univerzálnych tém (tým ťažším a smutným, medziľudským vzťahom,...) a potom aj takým tým rýdzo slovenským.

Mám rada, keď pôvodná slovenská literatúra trefne zobrazí prostredie a atmosféru nášho bežného života a pohrá sa s rôznymi formami slovenčiny. V tomto prípade sa to naozaj podarilo. Nechýbala tu ani politika. To síce k Slovensku tiež patrí, ale možno nie nutne do tejto knihy. Dej sa odohráva počas protestov Za slušné Slovensko a niektorí ľudia v jej okolí majú na udalosti veľmi hlasné názory - na rozdiel od nej, ktorá sa topí vo vlastných problémoch a toto už nezvláda riešiť. Čo je vlastne veľmi realistické. Ibaže by podľa mňa pri takomto rozsahu politické názory, ktoré ani nesúvisia s cestou hlavnej hrdinky, nemali zaberať toľko priestoru na úkor iných vecí.

Celkovo som mala občas pocit, že sa kniha na pár stranách toho snaží riešiť priveľa. Už len tých ťažkých tém je toľko, že by hádam menej bolo viac, najmä keď isté závažné odhalenie napokon dostalo pár viet. Tým sa dostávam ku koncu, z ktorého som bola rozčarovaná najviac. Prišiel veľmi náhle. Iste, nejde o dielo s klasickým dejom, skôr o akýsi výsek zo života, no v konečnom dôsledku som nemala dojem, že by nastal akýkoľvek, aspoň emocionálny, posun, ktorý by naznačil, že má príbeh skončiť práve tu. Ešte aj skvelé posolstvo bolo jasnejšie z autorkinho (mimochodom veľmi sympatického a trefného) príhovoru na konci než z textu samotného.

Vydrž to so mnou vnímam ako jedinečný titul, ktorý by mohol osloviť fanúšikov realistických, ťažších YA contemporary, ktoré si nedávajú servítky pred ústa, a tiež fanúšikov trefne zobrazeného slovenského prostredia. Osobne som však od obsahu čakala trochu viac, takže knihe napokon udeľujem 3,5*.


Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, môžete tak urobiť napríklad tu, na albatrosmedia.sk. Za poskytnutie recenzného výtlačku výmenou za úprimnú recenziu ďakujem albatrosmedia.

Ak hľadáte niečo podobné, mohlo by vás zaujať napríklad:
-> Najhoršia (príbeh o psychickom zdraví a šikane z pohľadu slovenskej tínedžerky)
-> Veru Dietzovú si láskavo nevšímajte (rovnako neprikrášlený, brutálne realistický príbeh o tínedžeroch, konkrétne o strate a alkoholizme)
-> Sorbetové dievča (YA contemporary, ktoré sa venuje poruchám príjmu potravy)

Obálka a úryvok z anotácie z albatrosmedia.sk

8 komentárov:

  1. No páni, tak tohle vypadá skvěle! Miluju, když tě ani anotace nepřipraví na to, co tě čeká :D Díky, určitě se po tom podívám :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Haha, ja som zase rada pripravená, ale teším sa, že som mohla nalákať.:)

      Odstrániť
  2. Ou, tak to je mi ľúto! Vyzeralo to ako naozaj skvelá kniha, ale neviem teraz, či sa do toho púšťať, lebo tvoje rozprávanie ma skôr odradilo :/ Navyše vôbec nemusím politiku v knihách, čiže tomu sa asi vyhnem, hoci ten koncept vyzeral zaujímavo a veľmi ako niečo, čo som hľadala a preto som bola taká šťastná, že niekto píše o ED a dokonca na Slovensku. Možno však tomu dám niekedy ešte šancu, keď je to také krátke :D Uvidíme, či to príde do knižnice :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Je to také špecifické čítanie, asi neviem úplne odhadnúť, či by ti to sadlo alebo nie. :D Ale áno, som veľmi rada, že sa táto téma rieši aj v SK v knihách.:)

      Odstrániť
  3. Pripomenulo mi to moju obľúbenú knihu Len počúvaj, ibaže podľa tvojho opisu bola Dessenovka oproti tejto knihe určite oveľa jemnejšia, takže neviem či by som náročnejšie podanie už beztak náročnej témy zvládla. Okrem toho, ja asi NEVYDRŽÍM neodkryť si ten riadok, ktorý ma k tomu svojou žltou farbou doslova provokuje. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Dessenová je rozhodne jemnejšia (už si nespomínam, čo presne som od nej čítala, ale tipujem, že píše stále tak podobne). :D A ospravedlňujem sa za pokušenie? :D

      Odstrániť
  4. Kniha vypadá moc dobře a věřím, že bych si ji i ráda přečetla. Ale musela bych na to mít tu správnou náladu. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Správna nálada sa v tomto prípade určite zíde.:)

      Odstrániť