19/07/2021

Práve čítam #8: Lori Gottlieb - Možno by si sa mala s niekým porozprávať

"Sme zrkadlá zrkadliace zrkadlá zrkadliace zrkadlá a vzájomne si ukazujeme to, čo sami ešte nevidíme."

0%:

Občas rada siahnem po dielach, ktoré sa zaoberajú ľudskou psychikou. Preto ma hneď zaujala aj kniha Možno by si sa mala s niekým porozprávať a rovno som si ju vypýtala od vydavateľstva Ikar - týmto im pekne ďakujem za poskytnutie recenzného e-booku.

Americká psychoterapeutka Lori Gottlieb v nej píše o vlastnom živote i o živote svojich pacientov (samozrejme anonymne) - a to je asi všetko, čo pred začiatkom čítania viem.

4%:

Ešte som len na úúplnom začiatku, ale už sa tu našlo pár postrehov hodných zamyslenia. Napríklad o tom, ako sa ľudia správajú k terapeutom či o tom, ako niekedy priam nie sme ochotní meniť sa alebo ako za všetkým vidíme len vonkajšie faktory... Navyše sa text príjemne číta, čiže prvé dojmy sú celkovo dobré.

"Zmena nie je možná bez straty, práve preto toľkí ľudia vyhlasujú, že sa chcú zmeniť, a predsa ostávajú rovnakí."

18%:

Čakala som, že sa budú analyzovať ľudské emócie a to sa splnilo, no okrem toho sa veľa dozvedám o práci psychoterapeuta (hoci neviem, či to možno brať všeobecne alebo ako to vyzerá na Slovensku). Nejaké stránky dokonca autorka venovala aj svojim predchádzajúcim skúsenostiam s prácou v Hollywoode, čo ma potešilo. Plus som si poznačila ďalšie zaujímavé myšlienky. Akurát premýšľam, že je tá kniha nejaká dlhá, snáď jej "nedôjde para" niekde uprostred.

"Ak očakávate hodinu súcitného prikyvovania, ste na nesprávnom mieste. Terapeuti vám poskytnú podporu, ale podporujú váš rast, nie vaše názory na partnera."

50%:

Trochu ma rozptyľuje, ako často autorka skáče medzi rôznymi príbehmi - lenže na druhej strane ma potom zvedavosť motivuje čím skôr pokračovať. Okrem toho je to celkom zdĺhavé... A zároveň veľmi trefné a všestranné a dokonca som sa už stihla rozplakať!

71%:

Asi by som vás mala varovať, že ide o dosť ťažké a deprimujúce čítanie. Rieši sa tam snáď všetko, čo sa v živote môže pokašľať a smrť či strach zo smrti v rôznych podobách. No naďalej platí, že je tu aj množstvo podnetných myšlienok.

100%:

Uf, dočítané! Pri takýchto dojímavých knihách a ťažkých témach sa vždy zamýšľam, či náhodou nešlo o citové vydieranie. V tomto prípade som dospela k záveru, že nie. Autorka sa vždy snaží dospieť k niečomu užitočnému a pozitívnemu - no zároveň nie nasilu.

Na začiatku som však čakala niečo kratšie a odľahčenejšie... Takže preto to uf. Povedala by som, že ide skrátka o ten typ knihy, ktorú si buď chcete prečítať na základe anotácie a ukážky (prípadne citátov a názorov) alebo nie. Osobne neľutujem, že som ju čítala, hoci to rozhodne nebolo veselé.

"Prečo máme prijímače stále naladené na biely šum (vysielanie „Všetci majú lepší život ako ja“, program „Nikomu sa nedá veriť“, pásmo „Mne sa nikdy nič nepodarí“) a neskúsime ich preladiť? Nalaďte si inú stanicu."

Viac sa dozviete v recenzii, ktorú zverejním vo štvrtok 22. 7. 2021. Zatiaľ si z knihy môžete aspoň prečítať ukážku na bux.sk.

VERDIKT: Recenziu nájdete tu.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára