18/09/2021

Minirecenzie: Zn. YA thriller

Kathryn Foxfield: Good Girls Die First

Ava sa na začiatku knihy ocitá na ostrove s opusteným zábavným parkom. Niekto ju totiž vydiera a poslal jej „pozvánku“. Čoskoro zisťuje, že nie je jediná. Podobnú pozvánku dostala aj jej excentrická najlepšia kamarátka Jolie, s ktorou sa vkuse hádajú, chalan, ktorý sa jej páči, chalan, ktorému zničila život,... Skrátka dosť ľudí z jej školy, ktorí majú medzi sebou rôzne komplikované vzťahy. Každý z nich má tajomstvo. Každý z nich cíti vinu. Keď sa onedlho zrúti mólo, ktoré ich spájalo s vonkajším svetom, a začnú sa diať čudné veci, musia si pripustiť, že toto nie je dielo človeka. Na desať previnilých stredoškolákov na ostrove číha prastaré zlo, ktoré potrebuje nájsť jedinú osobu, do ktorej sa môže prevteliť – jedinú osobu, ktorá udrží tajomstvo a nikdy sa nevzdá svojej viny. Ostatní? Tí sú už odpísaní.

Jedným z najlepších aspektov knihy sú jednoznačne postavy. Ich charaktery a vzťahy sú vykreslené komplexne a zaujímavo a autorka tu šikovne spojila hneď dva vďačné scenáre: „ako sa správajú ľudia na pokraji nervového zrútenia oslobodení od spoločenských noriem?“ a „čo sa stane, keď donútime komunikovať tínedžerov, ktorí sa väčšinu času ignorujú?“. Dej sa odohráva v priebehu niekoľkých dní na opustenom ostrove, ktorý niekto ovláda a áno, je to creepy. Och a navyše ťažko jesenné. Samá hmla, dážď, rozzúrené more... Plus rozpadnuté budovy, starý alkohol, z ničoho nič funkčné atrakcie, tajomné chodby, kopy kostí, nebezpečné zrkadlá, priznávanie sa a umieranie. Aby som príbeh neprechválila, okolo polovice som nadobudla pocit, že sa to celé nejako naťahuje a opakuje. Onedlho na to sa našťastie dej posunul vpred, ibaže na konci ma čakalo ďalšie menšie sklamanie. Samotné riešenie je totiž dosť očividné. Spochybňovať by sa určite dalo tiež to, či by tínedžeri naozaj konali natoľko rozumne alebo či Ava nezvláda svoju panickú poruchu až pridobre... Napriek tomu ale kniha stojí za prečítanie. 4*.

Tiffany Rosenhan: Girl From Nowhere

Keď dve guľky zasiahli svoj cieľ, nebezpečenstvo konečne pominulo a Sofia sa so svojimi rodičmi „diplomatmi“ (ehm-ehm tajnými agentmi) mohla presťahovať do nenápadného amerického mestečka a začať žiť ako celkom normálna tínedžerka. Akurát že Sofia má od normálnej tínedžerky naozaj ďaleko. Hoci je len na strednej, plynule ovláda množstvo jazykov, šoféruje tak, že by zahanbila aj profesionálneho pretekára, rekordne rýchlo nabíja zbrane (so zaviazanými očami), rekordne presne strieľa (so zaviazanými očami), dokáže zadržiavať dych celé minúty... A na beh v snehovej víchrici si oblečie šortky. Nadmieru schopné hrdinky zvyčajne viem stráviť, ale o Sofiiných ťažko uveriteľných nadľudských schopnostiach som musela čítať toľko, až mi začala liezť na nervy. „Zažehnané“ nebezpečenstvo z úvodu pochopiteľne v skutočnosti nepominulo. Sofii ide čoskoro zase o život, svet sa ocitá v nebezpečenstve a príbeh sa sústreďuje na boj proti terorizmu. No romantické duše si nemusia zúfať. Žiadna hrozba nie je taká veľká, aby sa nenašiel čas na prvú lásku a, žiaľ, romantická linka je tu postavená na vode. Je to škoda, pretože akčné časti stoja za to, pozdával sa mi dynamický štýl písania i multikultúrna atmosféra a kniha sa venuje aktuálnym témam.

Celkovo Girl from Nowhere vnáša do YA závan sviežeho vzduchu. Zároveň sú však charaktery postáv a ich vzťahy zle spracované a samotné záverečné vyvrcholenie pôsobí po celej tej jazde akosi nijako. V konečnom dôsledku sa teda kniha nedokáže celkom vyhrabať z priemeru. 3,5*.

Teri Terry: Dark Blue Rising (#1)

Tabby má na svete iba Cate – spolu sa vyhýbajú všetkým kamerám, autoritám a často sa sťahujú. Lenže raz Tabby neodolá a nájde si kamaráta, čo spustí nepredvídateľnú sériu udalostí. Onedlho ich chytia, Cate zatknú a Tabby oznámia, že nie je jej matka a uniesla ju ako dieťa preč od skutočných rodičov. A tak sa Tabby snaží nájsť spoločnú reč so svojou biologickou rodinou a zistiť, kde je pravda a pred akým Kruhom ju to Cate varovala. Jediné, čo Tabby dokáže upokojiť, je plávanie, takže keď sa jej naskytne možnosť zúčastniť sa letného plaveckého sústredenia, rozhodne sa ju využiť. Čakajú ju však pochybné cvičenia, zvláštne náhody, neprestajný dozor, čudné sny a... symbol Kruhu?

Dark Blue Rising spája úvahy o spoločnosti či pocitoch obetí únosu s experimentami na ľuďoch a zvieratách a témami ako klimatické zmeny alebo terorizmus s dobrým zámerom. Prekvapivo to dokopy skvele funguje. Moja najväčšia výhrada je, že má kniha miestami nevyrovnané tempo a že sa na tých 400 stranách dozvieme pomerne málo. Skrátka trpí syndrómom úvodu do niečoho väčšieho. Navyše vedľajšie postavy nemajú veľa priestoru. Na druhej strane sa mi páčia zvolené témy, námet a tiež fakt, že „tí zlí“ majú dobrú motiváciu a že príbeh zrejme nebude čierno-biely. Je to také správne mysteriózne, akčné a zároveň stále tínedžerské čítanie. Inými slovami, ide o solídne napísaný ekologický YA thriller, ktorý má potenciál odštartovať vydarenú sériu. 4*.