04/01/2022

Knihy roka 2021

Ako každý správny knižný bloger, aj ja vstupujem do nového blogerského roka s tradičnou čitateľskou štatistikou toho naj, čo som minulý rok prečítala. 

Nepatrím medzi tých, ktorí sú schopní prečítať počas roka aj stovku (či viac) kníh. Pre mňa je výzvou prečítať ich aj 40 a presne toľko kníh bolo mojím cieľom v Goodreads challenge a presne toľko som ich minulý rok prečítala. Pri výbere kníh som sa orientovala aj svojou Čitateľskou výzvou obsahujúcou 30 tematických kategórií. Splniť sa mi podarilo iba 23, ale lepšie ako nič, však?

Podrobná štatistika môjho čítania je nasledovná:

  • prečítala som 21 fantasy románov, k tomu 1 sci-fi2 krátke fantasy príbehy – dominovali tu upírske paranormálky pre dospelých, vďaka ktorým som sa vrátila k svojim čitateľským koreňom,
  • zhltla som iba 6 príbehov zo súčasnosti, dva z toho YA – rovnako ako predminulý rok, aj ten minulý som sa snažila čítať viac fantasy než romantiku a opäť mi to vyšlo (možno preto, že som vo väčšine prípadov spojila fantasy s romantikou, heh),
  • a zdolala som 2 vtipné komiksy8 grafických noviel zo série Saga. Nezahrnula som ju do žiadnej „naj“ kategórie, ale ak máte záujem o extravagantný a provokatívny príbeh plný šialených nápadov, ale aj silných tém, rozhodne vám Sagu odporúčam. No pripravte sa, že pri jej čítaní budete trpieť. Postavy tam nemajú dlhú životnosť.
  • Dodám ešte, že z uvedených kníh bola 1 český rukopis od Lusy Adams a dala som šancu hneď 4 slovenským autorom, čo je na mňa rozhodne výkon, keďže slovenské knihy prakticky nečítam.

Teraz sa už pozrime na konkrétne tituly, ktorým som udelila titul „naj“.

Objektívne najlepšia kniha

Francesca Zappia – Eliza and Her Monsters [GR]

Z knihy Eliza and Her Monsters (dostupná v SK/CZ) som mala spočiatku rozporuplné pocity – nedokázala som prísť na to, čo ju odlišovalo od ostatných bežných YA romantík. V závere som zistila, že v nej ide o podstatne viac. Kniha možno neprináša sympatickú hrdinku a kto si nezažil podobné situácie alebo emocionálne stavy, nikdy jej zmýšľanie nepochopí. Eliza je však vo svojej otravnosti brutálne realistická. Toto dielo by som odporučila každému, kto chce nahliadnuť do duše dospievajúceho človeka, ktorý večne pochybuje o sebe a o význame vlastného života.

Svoj názor som zhrnula aj v krátkej recenzii.

“There is a small monster in my brain that controls my doubt.
The doubt itself is a stupid thing, without sense or feeling, blind and straining at the end of a long chain. The monster though, is smart. It's always watching, and when I am cmpletely sure of myself, it unchains the doubt and lets it run wild. even when I know it's coming, I can't stop it.”

Emocionálne najlepšia kniha

Marissa Meyer – Stars Above (The Lunar Chronicles #4.5) [GR]

Zbierka poviedok Stars Above bude veľkým sklamaním pre tých, ktorí očakávali nové príbehy zo sveta The Lunar Chronicles (séria je dostupná v češtine, v slovenčine vyjde tento rok druhý diel). V skutočnosti prináša prerozprávanie udalostí zo života našich obľúbených postáv, o ktorých sa autorka v hlavnej sérii iba zmienila – a jednu poviedku, ktorá nadväzuje na koniec série, takže si to každý fanúšik musí aj tak prečítať. Ja som čakala obrovské množstvo emócií a presne to som dostala – zasiahli ma začiatky Cinder v novej rodine, zničil ma Wolfov prerod na alfu, dorazila ma Cressina cesta na opustený satelit aj Winterino postupné prichádzanie o rozum.

Viac sa o zbierke dočítate v mojej krátkej recenzii.

Najlepšie čítanie pre mňa, ktoré iní neznášali

Shelby Mahurin – Blood & Honey, Gods & Monsters
(Serpent & Dove #2, #3) [GR] [GR]

Kniha Serpent & Dove sa v roku 2019 stala veľkým hitom a rýchlo sa dočkala i českého prekladu. Ja sama som ju prečítala skôr, než očarila svet a moje dojmy ste si mohli prečítať v recenzii. Potom vyšiel von druhý diel a… jeho hodnotenie klesalo svetelnou rýchlosťou. Vôbec sa mi doň nechcelo púšťať, aby som si nepokazila dojmy z jednotky. Medzitým vyšlo aj tretie, záverečné pokračovanie.

Minulý rok som však zaťala zuby a dala tomu šancu. A div sa svete, milovala som to len o chĺpok menej než prvý diel. Namiesto vtipného love-to-hate vzťahu sme dostali viac mileneckej drámy, ale postavy podľa mňa reagovali vždy adekvátne k traume, ktorú si odniesli z jednotky. Trojka bola zasa skôr o ich hľadaní si cesty späť k sebe. Celá táto trilógia nie je zďaleka bezchybná, no priniesla mi zaujímavý svet, postavy, ktoré som si zamilovala, a jeden z mojich obľúbených párov.

Najrozčuľujúcejšia kniha

Ashley Elston – 10 Blind Dates [GR]

10 Blind Dates (dostupné v SK/CZ) sme si s Neliss, Sue a Barborou vybrali na spoločné čítanie a je možné, že lúskanie tejto prvoplánovej knihy po kapitolách nám dalo zbytočne mnoho priestoru na jej extrémne analyzovanie. Faktom však zostáva, že som nepochopila, prečo si ju iní tak obľúbili, keď nás rozčuľovala. Páčil sa mi nápad, že sa rodina snažila hrdinku rozptýliť po zlom rozchode, ale muselo to byť formou rande s totálne nevhodnými chalanmi a chalanmi, ktorí nedostali ani štipku šance, pretože sme od začiatku vedeli, s kým skončí? A jej rodina a priatelia ani zďaleka nepôsobili milujúco, ale ako blbci, ktorí nebrali ohľady na hrdinkine názory, záujmy a potreby, len ňou bezohľadne zametali. Nehovoriac o tom, že tam každý mal osobnosť špáradla do zubov.

Ak vás zaujíma hlbšia kritika tejto knihy, môžete si prečítať moju recenziu.

Najväčšie sklamanie

Jeaniene Frost – Night Prince séria [GR]

Séria Night Huntress vždy bola (a zrejme aj vždy bude) mojou slabosťou. Minulý rok som sa rozhodla dať šancu ďalšej z jej spin-off sérií. Hoci majú tie knihy mizerné hodnotenie, dúfala som, že si ich zamilujem, pretože ich hlavným hrdinom je Vlad „Nevolajte ma Drakula“, ktorý bol od začiatku veľmi zaujímavou, sympatickou a záhadnou postavou. Bohužiaľ, v tomto prípade hodnotenia neklamali.

Zo sympaťáka sa vykľul dominantný bastard, ktorý sa k hrdinke správa ako k handre, ale je to v pohode, pretože ona to znáša s hrdosťou. On sa potom ospravedlní a kolotoč sa začne odnova. Nehovoriac o tom, že dej všetkých štyroch častí je extrémne slabý, občas priam neexistujúci a nepriniesli so sebou ani zaujímavého zloducha. Sama netuším, prečo som potrebovala zdolať celú tetralógiu. Možno preto, lebo sa tam občas objavili postavy, ktoré mám rada. Možno z nostalgie. Dosť možno aj preto, lebo tretí a štvrtý diel boli znesiteľnejšie, keď sa tí dvaja prestali rozchádzať a schádzať.

Najväčšie prekvapenie

Jeaniene Frost – Eternal Kiss of Darkness [GR]

Eternal Kiss of Darkness je taktiež spin-off knihou k Night Huntress sérii, avšak v tomto prípade ide o jednodielny príbeh. Dlho som ju mala doma a dlho som sa jej vyhýbala, pretože som hlavného hrdinu tejto knihy nikdy neobľubovala. Nakoniec sa z toho vykľulo príjemné prekvapenie – taká svieža upírska romantika plná rozumných postáv, iskrivej chémie a horúcej romantiky, ktorá sa nedala ani zďaleka porovnávať s toxicitou, ktorú mi priniesla série Night Prince. Kniha by nedávala zmysel čitateľom, ktorí sa neorientujú vo svete Night Huntress, no pre fanúšikov to môže byť príjemné čítanie.

“It was ironic; he held her captive, yet she’d captivated him.”

Najväčšia previnilá slasť

Jeaniene Frost – Night Rebel trilógia [GR]

A pri Frostovej ešte zostaneme. Keď v roku 2018 vyšla kniha Shades of Wicked, musela som si ju prečítať, aj keď mi medzi koncom Night Huntress série a týmto príbehom chýbalo 5 vyššie spomenutých kníh, ktoré som do tohto roku ignorovala. Hlavným hrdinom je totiž jedna z mojich najobľúbenejších postáv NH sveta – upír Ian, ktorý nešťastným omylom zapredal dušu démonovi a teraz sa mu naskytla príležitosť dostať sa z toho, ak bude spolupracovať so strážkyňou upírskeho zákona. Až minulý rok som sa dostala k tomu, aby som túto trilógiu dočítala a hoci má ďaleko od dokonalej, ja ju milujem. Po šialenstve, ktorým bol Night Prince, som rada ukončila svoj Frostovský maratón trilógiou Night Rebel.

Pre info – série Night Huntress ako aj Eternal Kiss of Darkness boli preložené do češtiny.

Najrozporuplnejšie hodnotenie

Jennifer L. Armentrout – From Blood and Ash, Kingdom of Flesh and Fire
(Blood and Ash #1, #2) [GR] [GR]

Séria Blood and Ash je jednou z tých rozporuplných diel. Určite to poznáte – páči sa vám, ale zároveň ani nie? Je to na hlavu, no aj tak čítate ďalej? Rozčuľuje vás a uvedomujete si, že je to blbosť, ale aj tak ste tú knihu zase vzali do rúk? Mňa na jej čítanie nalákali pozitívne ohlasy aj skutočnosť, že je o upíroch. Ako ste z tohto príspevku mohli vydedukovať – pokiaľ ste to doteraz nevedeli –, ja mám upírov rada.

From Blood and Ash, rovnako ako pokračovanie Kingdom of Flesh and Fire, prináša predvídateľný príbeh plný opakujúcich sa scén a dialógov, ktoré sa ustavične točia okolo tej istej myšlienky, s postavami, ktoré chcete väčšinu času prefackať, tvári sa ako veľká epická fantasy, lenže v skutočnosti ide o obyčajnú paranormálnu romancu, ktorá postupne zvyšuje množstvo erotických scén. Je to čítanie pre ľudí, ktorí presne toto chcú. Ostatní by od toho mali utekať.

“With my sword and with my life, I vow to keep you safe, Penellaphe,” he spoke, voice deep and smooth, reminding me of rich, decadent chocolate. “From this moment until the last moment, I am yours.”

Najslabší úvod do série

Juraj Červenák – Vládca vlkov (Černokňažník #1) [GR]

Vždy som si chcela prečítať niečo od najznámejšieho slovenského autora fantasy a minulý rok sa mi to podarilo vďaka spoločnému čítaniu s Neliss, Sue a Barborou. Dopadlo to tak, že aj keď sa mi páčilo Červenákovo spracovanie slovanskej mytológie a celkovo jazyk textu, príbeh ako taký ma absolútne nezaujal a na dnešnú dobu je plný príliš otravných, zle zostarnutých klišé a predvídateľných okamihov. Pripadalo mi to skôr ako príliš dlhý prológ než prvý diel.

Najlepší záver série

Gail Carriger – Timeless (Parasol Protectorate #5) [GR]

Timeless je poslednou časťou série Parasol Protectorate, na ktorú som pred časom zverejnila obsiahlu recenziu. Zo všetkých sérií, ktoré som minulý rok dočítala (bolo ich šesť, takže tento výber je v podstate objektívny), mi priniesla najuspokojivejší záver. Autorka opäť pripravila zaujímavú zápletku, skvelo rozvinula svoju mytológiu, obohatila nás humorom, drámou i akciou a nejedným zvratom. Pretože séria ako taká nemá hlavného zloducha, príbeh nepôsobí ukončene – a vlastne ani nie je ukončený, lebo autorka k nemu napísala niekoľko spin-offov. Tak či onak, ja som sa po dočítaní poslednej strany spokojne usmievala. A hneď som si dala rýchly re-read celej série.

Najhoršie zakončenie série

Petra Neomillnerová – Tanec s carevnou (Tina Salo #6) [GR]

Viete, koľko rokov mi trvalo dočítať finálny diel českej série o upírke Tine Salo? Sedem. Ako to dopadlo? Rozhodne som to mala prečítať pred tými siedmimi rokmi, keď som na tom ešte aktívne fičala. Vôbec neviem odhadnúť, či pri nej autorka stratila akúkoľvek chuť venovať sa tomu príbehu alebo či za to môže aj posun môjho vkusu, ale tá kniha bola žalostná. Dej bol extrémne priamočiary a na konci sa rozbehol nový príbeh, ktorý nebude vyriešený, lebo pokračovanie neexistuje. Z kedysi sympatickej hrdinky sa stala nepremožiteľná bohyňa a Kay stratil aj poslednú štipku svojej mužnosti. No aspoň to mám za sebou.

Populárna kniha, ktorú som si neobľúbila

Vladimíra Šebová – Dcéra zimy [GR]

Kniha slovenskej autorky Vladimíry Šebovej, Dcéra zimy, zožala na našom trhu nevídaný úspech. Vydalo ju CooBoo, vyšla aj v českom preklade, prečítal ju hádam každý bloger a hádam každému čitateľovi sa páčila. Až na pár výnimiek. Medzi ktoré patrím aj ja. Na Goodreads som obsiahlo vyjadrila svoje pocity, ale ak to mám zhrnúť…

Dcéra zimy je slovanský príbeh so zaujímavou zápletkou, ktorá dokáže aj prekvapiť, no na druhej strane je plná účelových scén, ktoré tam byť nemuseli a je bezdôvodne zasadená do konkrétneho historického obdobia, pričom často ignoruje historické súvislosti. Kniha by si zaslúžila väčšiu pozornosť zo strany editora. Keby pomohli autorke vychytať zbytočné nedostatky, na ktoré poukazujú viacerí recenzenti, mohlo to byť prakticky bezchybné čítanie. Na druhej strane, väčšina čitateľov to zbožňuje bez ohľadu na „moje“ mínusy, takže tento názor je asi irelevantný.

“Človek by nemal volať Smrť na čaj, ak si sám nechce uchlipnúť.”

Najhorší hrdina a najmenej presvedčivý vzťah

Michala Ries – Na úteku [GR]

Do tejto kategórie by som mohla zaradiť hneď dvoch chlapov a dva páry – tým prvým by boli Vlad a Leila zo série Night Prince. Lenže na tých dvoch som sa už sťažovala, takže prejdime na muža a pár, ktorý sa s nimi o túto pozíciu delí – Adam a Júlia zo slovenského románu Na úteku. Ako som sa zmienila v krátkej recenzii, autorka nám priniesla neopozerané motorkárske prostredie, navyše slovenské, vďaka čomu si hneď získala pozornosť domáceho publika a okrem toho píše dosť kvalitne. Jej Adam je však totálny bastard a spolu s Júliou majú nielen instalove, ale aj instalust a k tomu totálne neopodstatnený, pretože tí dvaja majú až smiešne malé množstvo interakcií, obzvlášť osamote.

Postava, pre ktorú mám najväčšiu slabosť

Lusy Adams – Bez duše [GR]

Pre túto knihu by som mohla vymyslieť viacero kategórií, lenže nie som si istá, či by ešte boli objektívne. Niekoľkokrát som ju čítala ako betareader a pomáhala som aj so záverečnou úpravou pred tlačou, takže som asi viac než zaujatá. Je to však skvelá kniha, ktorej čítanie je zážitkom. Na pointu si síce počkáte, ale záver vás prekvapí, navyše pracuje s novými bytosťami a prináša zaujímavú mytológiou – kebyže o nej chcete počuť viac, môžete si prečítať moju recenziu.

Žiadne z mojich tvrdení mi nemusíte veriť, ale nikto nemôže spochybňovať toto – milujem jednu z postáv v tejto knihe. A vy budete tiež, ak máte slabosť pre drzých, nevychovaných lovcov, ktorý dokážu prejsť z pokojného režimu do vražedného v priebehu sekundy. A to ani netušíte, čo ho čaká v druhom pokračovaní série…

* * *

Čítali ste niektorú z týchto kníh? Aké boli vaše „naj“ knihy prečítané v roku 2021?

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára