10/08/2022

Filmové a seriálové adaptácie obľúbených kníh (tag)

Kedysi dávno sme sa s Christie chystali napísať články venujúce sa filmovým a seriálovým adaptáciám našich obľúbených kníh - ktoré by sme chceli vidieť, ktoré milujeme/nenávidíme alebo ktoré by sme radšej nevideli na žiadnom plátne. Akosi sme však nikdy nemali čas a chuť tieto plány naozaj zrealizovať.

Nedávno mi, pri plánovaní nových príspevkov na blog, tento starý námet znovu padol do oka a osvietilo ma! Rozhodla som sa ho spracovať do jediného článku - a rovno ho označiť ako tag, takže ak by ste sa aj vy chceli podeliť so svetom o svoje názory na knižné adaptácie, môžete to urobiť rovnako jednoducho ako my. A určite nám v takom prípade dajte vedieť!


* * *


 Adaptácia, ktorá sa vydarila

Keď sa hovorí o podarených filmových adaptáciách knižnej predlohy, automaticky si spomeniem na Harryho Pottera a všetky jeho časti. Nie, nie sú bezchybné, nezachytili všetko dokonale verne, niektoré veci si prispôsobili a nie so všetkými zmenami som spokojná. Napriek tomu som tie filmy videla xy-krát a ešte si ich xy-krát pozriem. Ja mám výhrady najmä voči posledným častiam, ale napriek tomu má pre mňa táto séria značnú nostalgickú hodnotu, takže súhlasím. Okrem toho bol prvý film dôvodom, prečo som začala čítať knižnú predlohu – až tak ma uchvátil a prebudil vo mne túto lásku. 

Za zmienku podľa mňa stoja aj Hunger Games filmy, ktoré tiež majú muchy, ale celkovo sú to podarené filmy, ktoré neurobili knižnej predlohe hanbu. Jednoznačne!

Za seba by som ešte pridala Shadow and Bone. Ide o šikovnú adaptáciu, ktorá nápadito spája hneď dve autorkine série, rozumne upravuje dej a zároveň úspešne zachytáva podstatu charakterov postáv a dokonca knihomoľom dopraje i dialógy priamo zo stránok kníh. Súhlasím!


Adaptácia, ktorá sa nepodarila

Bohužiaľ, musím povedať, že Vampire Academy (film) nepatrí medzi najlepšie adaptácie. Ja osobne ho mám rada, videla som ho viackrát, obsadenie sa im vydarilo a vystihli aj humor, ktorý Richelle Mead vložila do svojich kníh. No nezhody medzi režisérom a štúdiom, ktoré z toho chcelo mať niečo epické na štýl Hunger Games, zapríčinili, že z toho vznikla trápna komédia, ktorá tú skvelú sériu trošku zahanbila. Bola to obrovská škoda.

S touto voľbou musím opäť súhlasiť, akurát, že ja film ani nemám rada. A pridávam Shadowhunters. Naozaj som sa tešila, že dostane moja obľúbená banda Tieňolovcov priestor v seriálovom formáte, lenže výsledok bol od efektov cez niektorých hercov až po isté zvraty skrátka... fakt zlý. Ja som čítala iba prvú knihu a videla prvú sériu, no nemôžem Christie odporovať.




Mizerná adaptácia, ktorá napriek tomu priniesla skvelý film/seriál

Túto kategóriu som vymýšľala s knihou The Duff na mysli. Ja som to tušila! Ako adaptácia je ten film mizerný. Vzali si mená postáv, myšlienku prezývky „the duff“ a… to je všetko. Film má odlišnú atmosféru, niektoré postavy ničím nezodpovedajú knižnej predlohe a namiesto originálnej zápletky si vybrali klišé „dievča sa chce zmeniť, aby sa páčilo chlapcovi“ motív a zakončili to, ako inak, školským plesom. ALE! Ten film napriek tomu sám osebe funguje. Je zábavný, zapamätateľný, skvelo obsadený a ja ho ľúbim! Osobne nie som až taká nadšená, no zhodneme sa, že ide o príjemnú romantickú komédiu, ktorá funguje, hoci sa úplne odklonila od predlohy.

Mne v rámci tejto špecifickej kategórie napadá snáď len čínsky fantasy seriál The Untamed. Jeho knižná predloha Mo Dao Zu Shi/Grandmaster of Demonic Cultivation je značne romantická, v hlavných úlohách má homosexuálny pár, nechýbajú v nej erotické scény, chaotické skákanie v čase či vyslovene nechutné násilné obrazy. Seriál je oproti tomu pozeranie pre celú rodinu. Tvorcovia z hlavných hrdinov urobili skvelých priateľov, ubrali na brutalite a upratali v časovej osi. Sú to naozaj zásadné zmeny, ale súčasne vytvorili úžasne premyslený seriál s výborným hereckým obsadením a ja dokonca i absenciu romantiky považujem za osviežujúcu. V konečnom dôsledku si teda obe verzie užívam - každú svojím spôsobom. To sa čudujem, že sa fanúšikovia predlohy nevzbúrili, heh. Nuž, v tomto prípade by nemalo zmysel hnevať sa na tvorcov, lebo vernejšie spracovanie predlohy by neprešlo čínskou cenzúrou.


Adaptácia, ktorá je lepšia ako kniha

Jednoznačne Princess Bride – z toho filmu sa stala kultová klasika, skvelo obsadená, skvelo zahraná, plná jedinečných hlášok a úžasných scén. No napriek tomu, že na scenári pracoval samotný autor a mnoho hlášok pochádza z knihy, je knižná predloha… meh. Knižný Westley sa správa ako arogantný idiot a celé je to značne rozťahané.

Nedá mi nespomenúť aj Rubinrot – celú trilógiu som videla už x-krát a zbožňujem ju. Predlohu som čítala po pozretí filmov a v porovnaní s nimi mi pripadala dosť priemerná, neohromujúca a povrchná. A za zmienku možno stojí aj The Princess Diaries? I keď v tomto prípade súdim podľa tej polky knihy, ktorú som prečítala ako tínedžer a ďalej som sa nedostala. Film je klasika, kniha ma nudila. No dovoľ, knižný Denník princeznej je tiež klasika! No dobre, je to tiež klasika. Ale nudná. Ešteže si mi toto nepovedala, keď som bola na základnej, tuším by sme sa neskamarátili. :D

Ja tento priestor využijem, aby som sa priznala, že Pána prsteňov som čítala iba raz, kedysi dávno, zatiaľ čo filmy som videla x-krát a milujem ich. Nevypovedá to však nič o tom, čo je lepšie - len o tom, čo lepšie funguje pre mňa. Mňa knihy nechytili a filmy som zatiaľ nevidela, heh.





Adaptácia, ktorej knižnú predlohu by som si chcela prečítať

Dávno-predávno som snívala, že si prečítam sériu A Song of Ice and Fire skôr, než si pozriem Game of Thrones, no zvládla som len prvú knihu. Teraz ma odrádza fakt, že to Martin nie je schopný dopísať. No ak by to malo mať lepší koniec než seriál, hneď by som sa na to vrhla. Najnovšie ma tiež začala lákať predloha seriálu The Last Kingdom, ale pri svojom tempe to nevidím príliš optimisticky. Zjednoduším si to a pripájam sa k The Last Kingdom - seriál milujem, knihy ma čakajú v čítačke, ešte sa odhodlať.

 

Adaptácia, ktorá sa mi páčila, ale knižná predloha ma neláka

Na knihu Vojvoda a ja som narazila v čase, keď sa natáčal seriál Bridgerton, ale na základe recenzií som usúdila, že by ma tá kniha pripravila o nervy. Na seriál som sa dala zlákať nadšenými ohlasmi (a tiež sme všetci museli povinne sedieť doma, tak prečo sa nerozptýliť farbami hmýriacim historickým seriálom so sexy vojvodom). Nakoniec ma to bavilo, hoci tú najhoršiu časť knihy sa ani nepokúsili napraviť. Rovnako som si užívala aj druhú sériu. Po knihách však isto nesiahnem, bez ohľadu na to, že by mali byť lepšie než prvý diel.

Mňa síce Bridgerton nezaujíma v žiadnej podobe, ale spomenula som si na iný historický seriál (2018) - Vanity Fair. Ako miniséria je to vydarené a zaujímavé, nechýba spoločenský komentár ani zábavná antihrdinka. Ako kniha je to však staré, dlhé a pre mňa nelákavé.


Kniha, ktorú som si prečítala vďaka jej adaptácii

Trilógiu Shadow and Bone som mala na zozname už dlho, ale k jej prečítaniu som sa dostala až po videní seriálu, ktorý ma nečakane dosť bavil. Na začiatku roka som si pustila audioknihu jednotky, a hoci mi Christie tvrdila, že to budem zdolávať roky (a z toho dôvodu sa nikdy nedopracujem k Six of Crows, ktoré som nechcela čítať pred pôvodnou trilógiou), trojku som dopočúvala v máji. Priznávam vinu a čakám na dojmy zo SoC. Na tie som tiež zvedavá, pretože pôvodnú trilógiu som si, napriek pár okatým nedostatkom, celkom užila. A pritom je to vraj autorkina najhoršia tvorba.

Znovu použijem odpoveď z inej otázky. Skvelý seriál The Untamed ma motivoval prečítať si predlohu napriek tomu, že má cez 1 000 strán a že sa dlhým knihám väčšinou vyhýbam. To je nespochybniteľný dôkaz tvojej lásky a dôvod, prečo ma ten seriál začína celkom lákať. Alebo ma moderné spracovanie Sherlocka od BBC nakoplo prečítať si A Study in Scarlet, no, žiaľ, zistila som, že ma pôvodné príbehy o Sherlockovi Holmesovi nebavia. Možno keby ich načítal Benedict Cumberbatch...?





Kniha, ktorej filmovú/seriálovú adaptáciu by som chcela vidieť

Rada by som videla na plátne niektorú zo svojich obľúbených mestských fantasy, napríklad Kate Danielsovú či Hidden Legacy od Ilony Andrews, prípadne Night Huntress od Frostovej. No zároveň sa bojím, že obzvlášť v dnešnej dobe by ten príbeh a postavy tak sprznili, že sa asi zaobídem bez adaptácie. Toľko optimizmu! Vychádzam z reálnych skúseností! 

Taká Kate by bola naozaj fajn materiál na seriál. Osobne by som rada videla jednodielnu filmovú verziu atmosferického fantasy The Invisible Life of Addie LaRue alebo epickú trilógiu na motívy vojnovo-spoločenského fantasy The Poppy War. Nečakám však, že by sa to naozaj stalo. A prečo by nie? Veď v dnešnej dobe natáčajú už len adaptácie, originálna filmová a seriálová tvorba na západe dávno vymrela!


Pripravovaná adaptácia, na ktoré som zvedavá

Vždy som chcela vidieť sfilmované The Lunar Chronicles a zjavne sa toho aj dočkáme, avšak namiesto hranej verzie chystajú tú animovanú. Jupí...? Na jednej strane som z toho v rozpakoch, na druhej by to tomu príbehu v prípade kvalitného scenára mohlo pomôcť, pretože môžu vizualizovať tento sci-fi svet dokonale s nižšími nákladmi? Vôbec netuším, či je animák lacnejší ako CGI. Uvažujem podobne ako ty. Uvidíme, držme si palce.

Aj autorke série Mercy Thompson sa podarilo predať práva a mohol by z toho byť seriál – niežeby som sa zároveň nedesila, že to dopadne katastrofálne. Tiež som zvedavá na seriálovú Vampire Academy, ktorá ma väčšinou svojho hereckého obsadenia a vopred oznámenými zmenami v deji neohromila, ale chcem vidieť finálny produkt. Možno to dopadne ako The Duff a bude to mizerná adaptácia, no dobrý seriál. Och! A nedávno odobrili adaptáciu historickej fantasy My Lady Jane. Potrebujem vidieť výsledok, hoci sa ho úprimne desím.

Ja som zvedavá na The School for Good and Evil od Netflixu, keďže ma fascinujú alternatívne spracovania rozprávok. Knihy boli trošku chaos, no materiál je to rozhodne sľubný. Knihy som nečítala, ale na seriál sa možno pozriem. Nuž a nemôžem vynechať ani pripravovaný čínsky seriál Eternal Faith, ktorý bude adaptáciou Tian Guan Ci Fu, respektíve Heaven Official's Blessing, respektíve mojej novej knižnej závislosti.




* * *

To je od nás na dnes všetko – ak ste sa dočítali až sem, dostávate... našu úprimnú vďaku. Ehm. A tipy na zaujímavé adaptácie, o ktorých ste zaručene ešte nepočuli, pretože sme vôbec nehovorili len o tých najznámejších dielach. Ehm.

Michelle & Christie

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára