09/09/2022

The Nope Tag

Dnes sme si pre vás s Michelle opäť pripravili knižný tag. No vôbec sme po ňom nesiahli preto, lebo písanie tagov je rýchle a psychicky nenáročné. Trochu si v rámci neho pofrfleme na veci, pri ktorých sme nesúhlasne krútili hlavou a hovorili si, že tak toto nie, respektíve nope.

Autorkou tagu je youtuberka The Farah Project, ale my sme jeho písanú verziu prebrali z blogu Dreamland Book Blog.

* * *

NOPE KONIEC

Koniec knihy, pri ktorom ste si povedali, že toto nie - v rámci popierania, hnevu, alebo jednoducho preto, že bol nanič

Sem by som zaradila Tanec s carevnou, posledný diel českej série o upírke Tine Salo, ktorý rozlúskol zápletku tak päťdesiat strán pred koncom a potom rozvinul nový príbeh, i keď autorka určite tušila, že ďalšiu časť napísať nechce. Obrovským nope bol pre mňa aj koniec piateho Harryho Pottera. No zatiaľ čo tamto bolo popierajúce nope, pri konci siedmej časti to bolo nope z frustrácie. Siedma kniha ma nechytila ako taká a ten záver bol hrozne meh.

Momentálne mi nenapadá žiadny koniec, ktorý by bol vyslovene nanič, takže uvediem koniec, pri ktorom som si opakovala zúfalé nie, lebo mi lámal srdce. Doteraz popieram koniec posledného dielu The Poppy War, The Burning God. Vďaka, hneď mám väčšiu chuť pustiť sa do čítania jednotky. Ups.


NOPE PROTAGONISTA

Hlavná postava, ktorú nemáte radi a privádza vás do šialenstva

Bella Swan či Anastasia Steele by už neboli originálnou ani zaujímavou odpoveďou. Tak si beriem svoj štít, aby ma ochránil pred útokom mojej spolublogerky, a poviem meno Cath z knihy Fangirl. Hahaha, to je v poriadku, ja si len nabrúsim tento obrovský nôž a hneď sa ti venujem... Ehm, niežeby som sa s tým dievčaťom nedokázala v mnohom stotožniť (introvert, duh)! Len jej stupídny prístup k písaniu a fanfiction ma (ako pisateľa) počas celého čítania vytáčal. Na konci sa síce umúdrila, ale fiktívne kamošky z nás nebudú. Tvojim výhradám úplne rozumiem. Cath sa naozaj dokáže správať extrémne hlúpo. U mňa však viac zavážili naše zdieľané dojmy z nástupu na vysokú školu a za svoju knižnú kamošku ju považujem.

A spomeniem ešte Grace z The Mistake od Elle Kennedy. Bezcharakternosť toho dievčaťa mi pila krv.

Mne ako prvá napadla Nami z The Infinity Courts. Ide o otravne premúdrenú hlavnú hrdinku, ktorá síce nič nevie o svete, v ktorom sa ocitla, ani o ľuďoch okolo seba, no to jej nebráni každého poučovať.


NOPE SÉRIA

Séria, z ktorej sa vykľulo jedno veľké nie, alebo séria, ktorá už nestála za to

K viacerým sériám som sa po prvej časti nevrátila, ale len pri niektorých som si istá, že v nich nebudem pokračovať. Napadá mi Paper Princess, ktorá okrem stupídneho deja, prezentujúceho šikanovanie ako niečo sexy, používa lacné cliffhangery, aby nalákala čitateľov na pokračovanie. Celú knihu sa tam nič nedeje, potom sa to skončí uprostred dramatickej scény a mňa to má nalákať na ďalší diel? Ďakujem, neprosím. Nepokračovala som po prvej časti ani v mnohými milovaných The Mortal Instruments či A Court of Thorns and Roses. K ACOTARu sa pripájam.

Spomenula by som ešte trilógiu The Wicked Saints. Zatiaľ čo jednotku a dvojku som si ako guilty pleasure s gotickou atmosférou užila, trojka bola príliš divná, rozťahaná a chaotická a napokon som ju vôbec nedočítala. A ja som potom radšej upustila od čítania jednotky.


NOPE PÁR

Populárna dvojica alebo ship, ktorý neschvaľujete

Alina a Darkling z Shadow and Bone? Neviem, či sa to ráta, keďže nie sú hlavný pár trilógie, ale zdá sa mi, že viac ľudí fandilo im dvom než Aline a Malovi. Ani tri knihy mi však nestačili na to, aby som zistila dôvod. Darkling ju doslova plánoval zotročiť, manipuloval s ňou a zneužíval jej naivitu. Nedokázala by som sa cez to preniesť, ani keby ho osvietilo a oľutoval by svoje činy. Vnímam to podobne.

Okrem toho nemám rada dvojicu z všeobecne ospevovanej slovenskej erotiky/romantiky Na úteku. Nevera na základe fyzickej príťažlivosti a údajných citov, ktoré ako čitateľ nevidím, totiž nie je niečo, nad čím by som sa rozplývala. S týmto môžem len súhlasiť.


NOPE ZVRAT

Zvrat, ktorý ste nevideli prichádzať alebo ktorý sa vám nepáčil

Slovenská Dcéra zimy priniesla napriek originálnej a zaujímavej zápletke – dve sestry, jedna prekliata večným životom, druhá večným umieraním – pomerne neohromujúci zvrat. Neviem o tom povedať viac bez spoilerov, tak to možno len opíšem takto: čakala som lepší dôvod ich kliatby.

Aj ja som vybrala slovenskú knihu. Budem iná je, nanešťastie, plná toľkých zvratov ako z mexickej telenovely, že som mala chuť búchať si hlavu o stenu.


NOPE VOĽBA

Voľba alebo čin postavy, pri ktorom ste krútili hlavou, že toto nie

Keď sa Cath z Fangirl rozhodla odovzdať svoju fanfiction ako úlohu na hodinu tvorivého písania, kde mali vytvoriť originálny príbeh? Keďže som o Cath pred chvíľou písala, bola to prvá vec, na ktorú som si spomenula. No určite bolo takých situácií eeextrémne veľa.

Vo všeobecnosti neznášam, keď postavy už-už idú na rovinu povedať niečo dôležité... A potom si to rozmyslia a vznikajú nedorozumenia. Nie, konkrétny príklad mi v tejto chvíli nenapadne ani za svet. Možno to bude tým, že sa to deje tak často, že to človek radšej hneď vypúšťa z hlavy.


NOPE ŽÁNER

Žáner, ktorý nikdy nebudete čítať

Neláka ma čítať detektívky, thrillery a horory, no asi by som nepovedala, že ich nikdy nebudem čítať. To slovo by som skôr použila v súvislosti s vojnovou literatúrou (neviem, či je to samostatný žáner, ale myslím skrátka historické knihy odohrávajúce sa počas akejkoľvek reálnej vojny). Pár takých som musela prečítať v rámci povinného čítania, takže s čistým svedomím môžem vyhlásiť, že ich nikdy nebudem čítať dobrovoľne. Osobne sa vyslovene vyhýbam snáď iba erotickým románom.


NOPE KNIŽNÝ FORMÁT

Knižný formát, ktorý neznášate, a danú knihu si nekúpite, kým nevyjde v inej verzii

Nemám problém so žiadnym formátom – čítam e-booky, paperbacky aj hardbacky. Podobne. Občas si dokonca pustím nejakú audioknihu. Na audioknihy som zabudla! A pritom ich počúvam celkom často, pretože niekedy vedia byť úžasné. No ak mám napríklad na výber paperback a hardback, vyberiem si paperback (pretože sú lacnejšie, samozrejme, no tiež ľahšie a zvyčajne menšie). A pokiaľ viem, že bude mať kniha časom paperback, počkám si naň (tak to robím napríklad pri českej sérii Naslouchač). Tiež vždy siaham po lacnejšej alternatíve, ak chcem mať knihu fyzicky na poličke. Ešte častejšie však uprednostním e-book. Asi by sa dalo povedať, že by som si nikdy nekúpila fyzickú audioknihu na CD, nejde však o to, že by som ich neznášala. Skôr v tom nevidím zmysel. Veru. Ja už by som také CD zapla len na starom počítači. Digitálny formát určite vedie aj u mňa.


NOPE MOTÍV

Motív, pri ktorom si poviete, že toto nie

Vymenovala by som viacero motívov, ktoré nemám rada, ale vyslovene sa vyhýbam príbehom o smrteľne chorých hlavných postavách (lebo depresiu mi spôsobuje už reálny život) a tým, ktoré prezentujú šikanu ako zdravý základ pre romantický vzťah (toxické vzťahy ako také sú tiež nope). V tomto s Michelle na 100 % súhlasím. O čosi menej rázne nie odo mňa zväčša dostávajú príbehy, v ktorých sa cestuje v čase. Nemám rada ten chaos, ktorý vzniká, a prepisovanie reality... Existujú však výnimky. Ja som ešte knihu s týmto motívom nečítala, ale chápem, čo tým chce Christie povedať, heh.


NOPE ODPORÚČANIE

Kniha, ktorú všetci neustále vychvaľujú a podsúvajú vám, ale vy si ju odmietate prečítať

S Christie sme pred dvomi rokmi venovali celý článok knihám, ktoré nikdy neprečítame, a za svojimi nominantmi si naďalej stojím. Na ten článok som síce medzičasom zabudla, ale tiež si za svojimi nomináciami stojím. Harry Potter and the Cursed Child je stále mojím číslom jeden, hoci neviem, nakoľko je v týchto dňoch hyped. No skoro denne na mňa odniekiaľ vyskakujú pokračovania A Court of Thorns and Roses a tie určite odmietam čítať. Ja by som dnes na zoznam pripísala sériu The Nevernight Chronicle. Tá si relatívne nedávno vyslúžila množstvo nadšenia, lenže ja som sa nedokázala prebojovať ani do polovice jednotky a po niektorých spoileroch ju vyslovene odmietam čítať.


NOPE KLIŠÉ/NIEČO, ČO VÁM LEZIE NA NERVY

Klišé alebo niečo iné, čo vám lezie na nervy a vždy pri tom prevrátite oči

Neznášam, keď autorky namiesto toho, aby vytvorili zaujímavého, charizmatického hrdinu (dobrého či "zlého", skrátka musí mať netoxickú osobnosť), robia arogantných blbcov zo všetkých mužských postáv naokolo, takže ten hlavný arogantný blbec oproti nim pôsobí ako anjelik. Je to lenivé. Mne lezie na nervy napríklad nerealistická fyzická dokonalosť všetkých hlavných hrdinov - mužských i ženských. Alebo fakt, že zväčša je to brutálne sexy chlap, ktorý sa zamiluje do "všednej", spoločenské ideály nespĺňajúcej ženy, než aby sa brutálne sexy žena zamilovala do geeka bez tehličiek. Keď sme už pri geekoch, ešte neznášam príbehy, ktorých pointou je premena stereotypného geeky dievčaťa na "normálne". Radšej zatvorme túto Pandorinu skrinku, lebo inak nikdy neskončíme.


NOPE OBJEKT ZÁUJMU

Milostný objekt záujmu, ktorý si nezaslúži byť "ten pravý"

Ukazovať prstom na Christiana Greya asi opäť nebude príliš originálne. Dali by sa sem zaradiť viacerí idioti z mnohých paranormálnych i realistických romancí, ktoré som prečítala. Napríklad Vlad z Night Prince série (čo je spin-off Night Huntress série) by urobil lepšie, keby zostal sám. Ako postavu som ho v hlavnej sérii zbožňovala. Bol zaujímavý, tajomný, desivý, sexy… Potom sa mu autorka rozhodla dať partnerku a stal sa z neho arogantný, sebecký, sexistický, nepremožiteľný superhajzel s patentom na traumatickú minulosť, takže mu nikto nesmie vyčítať, že sa správa ako superhajzel.

Nenapadá mi nič extra, tak to vyriešim jednoducho. Hlavný hrdina knihy Bully, Jared, je naozaj bully a ako môže byť niekto, kto vás psychicky týra, ten pravý? Fuj. Dvojité fuj. A keď si spomeniem, čo som sa dopočula o pokračovaniach, možno aj trojité fuj.


NOPE KNIHA

Kniha, ktorá by nemala existovať a pri ktorej ste si povedali, že toto nie

Opakujem sa, ale… Fifty Shades of Grey je asi klišé odpoveď, že? Keď sa pozriem na Goodreads do zložky s knihami, ktoré som nedočítala, najlepšie hodnotenie tam má Degradation od Stylo Fantome. Myslela som si, že to bude sexy haters-to-lovers čítanie, ale vykľula sa z toho sprostosť, kde chlap zaobchádza s hrdinkou ako s handrou. Nope, to nie je sexy.

Budem možno trochu kontroverzná a uvediem romantické YA contemporary 10 Blind Dates. Tam, kde sa väčšina rozplýva, aké je to milé a vianočné, totiž akurát krútim hlavou nad tým, že sebou hrdinka celý čas necháva zametať rodinnými príslušníkmi, ktorí ju vôbec nerešpektujú a vkuse ňou manipulujú. Toto je typ knihy, ktorá spracúva dobrý námet odpudivým spôsobom.


NOPE ZLODUCH

Nanič zloduch, pri ktorom ste si povedali, že toto nie

Eeeh... Eeeh. Tu predsa patria všetci tí zabudnuteľní zloduchovia, ktorí nám teraz nenapadajú! To asi nie je dobrá odpoveď... Tak napríklad zloduchovia vo Vládcovi vlkov od Červenáka. Tí sú nudní, plochí, generickí a charakterizovaní iba neustále sa opakujúcimi grafickými opismi vraždenia a znásilňovania. Áno, bola to taká armáda zloduchov, vedená zloduchom, ktorí robili zlé veci, lebo... boli zlí.


NOPE SMRŤ

Smrť postavy, ktorá vás doteraz prenasleduje

Piateho Harryho Pottera som čítala už pred toľkými rokmi, ale odvtedy ma žiadna smrť v knihe nezaskočila a nezdevastovala viac. Mňa doteraz ničí záver série Mariotovi dediči. Kto vie, ten vie.


NOPE AUTOR

Autor, ktorého ste sa na základe zlej skúsenosti rozhodli nečítať

Nenapadá mi autor, ktorý by ma niečím tak naštval, že by som ho nadobro vyškrtla zo zoznamu. Po mojich predchádzajúcich odpovediach zrejme nikoho neprekvapí, že som na základe Vládcu vlkov vyškrtla Červenáka alebo že neplánujem čítať ďalšie knihy od Ashley Elston, autorky 10 Blind Dates. Ja by som zase obom šancu dala, ale najskôr sa to nestane. Existuje toľko kníh, do ktorých som ochotnejšia vložiť svoju dôveru.

Pravdepodobne ju však nevložím do kníh od Sarah J. Maas. Aj keď som si Throne of Glass vlastne užívala, nepáčili sa mi rozhodnutia, ktoré autorka spravila v ďalších častiach (pokiaľ ide o romantické linky). A keďže to isté spravila v sérii ACOTAR, nemám chuť dávať šancu jej iným knihám a riskovať, že ma naštve. Plus, každá jej ďalšia kniha je dlhšia a dlllllhšia. Nové knihy od SJM príliš nelákajú ani mňa, keďže sa teraz vyžíva v erotike a zbytočne sa rozpisuje. Zatiaľ však nemôžem s istotou povedať, že v budúcnosti nenapíše niečo, čo ma zaujme natoľko, že to s ňou risknem.


* * *


Týmto by sme našu chvíľku frflania ukončili. Ak by ste sa rozhodli tag vyplniť, určite nám dajte vedieť, rady si prečítame vaše odpovede. Alebo si pofrflite (či už na vlastné alebo na nami vybrané knihy... alebo na náš výber) spolu s nami dole v komentároch. Frflaniu zdar!

Michelle & Christie

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára