15/10/2016

Julie Buxbaum - Řekni mi tři věci

Nemám rada knihy, kde je v hlavnej úlohe iba vzťah dvoch hrdinov. Nemám rada ani presladené scény. Ale občas mám náladu na contemporary pre mladých a vtedy hľadám ten pravý príbeh so správnou dávkou roztomilosti, drámy a ideálne štipkou originality. A práve takýto poklad som objavila v knihe Řekni mi tři věci, ktorá nedávno vyšla v českom preklade.

Jessie pred dvomi rokmi umrela mama a odvtedy už nič nebolo celkom v poriadku. Všetko sa však ešte zhorší, keď je nútená náhle sa presťahovať do Los Angeles k otcovej novej manželke. Pritom musí opustiť svoju najlepšiu kamarátku a začať si zvykať na škole plnej privilegovaných detí z bohatých rodín, kam vôbec nezapadá.

Jedného dňa Jessie príde zvláštny anonymný e-mail. Jeho autor si hovorí Niekto Nikto a navrhuje jej, že ju bude sprevádzať blázincom, ktorým je jej nová stredná škola. Hoci je Jessie spočiatku skeptická, postupne zisťuje, že si s NN skutočne rozumejú a stávajú sa z nich priatelia... Lenže kto to vlastne je?

Řekni mi tři věci možno na prvý pohľad vyslovene neohúri, ale anotácia na mňa zapôsobila dostatočne oddychovo a zaujímavo, aby som knihe dala šancu.

Už od prvej stránky spĺňala hlavnú podmienku: veľmi dobre a rýchlo sa čítala. Super štýl písania ozvláštňovali rôzne maily a správy, či už šlo o konverzácie Jessie s NN alebo aj s inými ľuďmi. Pôsobili autenticky a ešte zvýrazňovali celkovú údernosť textu. O to, že kniha pôsobila naozaj súčasne, sa postarali i nenásilné pop-kultúrne narážky a odkazy, ktoré sa v nej vyskytujú.

Dianie sledujeme v prvej osobe z pohľadu Jessie, ktorá je našťastie veľmi sympatickou hlavnou hrdinkou. Nie je vôbec perfektná, povahovo ani vzhľadom, je to skrátka také normálne dievča. Navyše som sa často dokázala stotožniť s jej pohľadom na svet. Ostatné postavy taktiež nie sú len do počtu, majú dostatok priestoru a prepracované charaktery. Za zmienku stojí najmä Ethan, ktorého som si postupom času úprimne obľúbila a dokázal mi vyvolať úsmev na tvári.

Dej nie je prehnane dramatický alebo napínavý, jednoducho sleduje Jessiin život a jej snahu nejako sa so všetkým vyrovnať. Tajomstvo ohľadom anonymného pisateľa síce nie je vyslovene nepredvídateľné, skôr či neskôr jeho identitu odhalíte (a zrejme pritom predbehnete Jessie), ale minimálne na začiatku ma autorka dokázala zmiasť, za čo jej patrí veľký palec hore. Navyše sa všetko netočí iba okolo lásky, Julie Buxbaum sa zamerala tiež na iné aspekty Jessiinho života. Rieši sa priateľstvo, rodina a strata blízkeho človeka. Bola som príjemne prekvapená, že práve strata matky spomínaná v anotácii netvorí iba akési pozadie či zámienku na zdramatizovanie vecí. Namiesto toho ide o plnohodnotný kúsok komplexného príbehu jedného dievčaťa. A, mimochodom, nechýbajú v ňom ani pekné myšlienky.

Samotná lovestory je v tomto prípade presne taká, akú zbožňujem - trošku divná, nepresladená a eventuálne ponúka niekoľko dlho očakávaných scén, ktoré sú perfektné a ja som sa pri nich nekontrolovateľne usmievala.

Aby som to zhrnula, Řekni mi tři věci je vyvážený príbeh s uveriteľnými postavami, ktoré si ma absolútne získali a so spracovaním, ktoré mi maximálne sadlo. Jednoducho nemôžem inak, knihe dávam 5 hviezdičiek a pripájam odporúčanie. Ak máte náladu na contemporary, ktoré nie je ani príliš temné, ani vyslovene milučké & sladučké a ktoré nezabúda na rôzne oblasti života, Řekni mi tři věci je tu pre vás.


Pokiaľ sa chcete o knihe dozvedieť viac alebo si ju rovno kúpiť, môžete tak urobiť napríklad tu, na albatrosmedia.sk. Za poskytnutie recenzného výtlačku výmenou za úprimnú recenziu ďakujem albatrosmedia.

Obálka z albatrosmedia.sk

2 komentáre:

  1. Ooh tohle vypada nahodou super, az jsem dostala na to dostala chut. (muzu byt ale dost ovlivnena tim obalem)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Akýkoľvek dôvod na prečítanie je dobrý dôvod.:D

      Odstrániť